پیشرفت ۸۰درصدی اجرای ۳قطعه از مسیر قزوین - الموت - تنکابن
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: اجرای قطعات یک، دو و سه طرح قزوین، الموت، تنکابن با ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی به ۳۱۵میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، سیدقاسم بی نیاز گفت: عملیات اجرایی قطعات یک، دو و سه طرح قزوین – الموت
– تنکابن حدفاصل کیلومتر صفر تا ۶۲ با پیشرفتی حدود ۸۰درصدی در برخی قطعات همراه است و به ۳۱۵میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
بی نیاز افزود: در سال جهش تولید برخی طرحها برای تسریع در اجرا در فهرست طرحهای مهم قرار گرفت تا اعتبارات آن تأمین شود که فاز اول این پروژه در مسیر ۶۲کیلومتری متأسفانه در لیست قرار نداشت که با پیگریهای مستمر انجام شده از سوی مسئولان استانی و وزارت راه و شهرسازی به دلیل اهمیت موضوع این فاز با موافقت سازمان برنامه و بودجه و دفتر مقام معظم رهبری در فهرست طرحهای مهم قرار گرفت.
او بیان کرد: با این موافقت امیدواریم اعتبارات مورد نیاز طرح امسال نیز اختصاص یابد تا این پروژه مهم ملی دچار توقف و رکود نشود.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس اعلام صورت گرفته میزان پیشرفت این پروژه و عملیات انجام گرفته در این محور شامل تقاطع ورودی در کیلومتر صفر و برآورد احداث تقاطع یادشده طبق طرح مصوب با رمپ و لوپها و مسیر اتصالی و با فهرست بها سال گذشته مبلغ ۶۰میلیارد تومان است که رفع معارضین ملکی و تاسیساتی و آزادسازی مسیر نیز بالغ بر ۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی نیاز دارد تا آماده پیمان سپاری شود.
بی نیاز یادآور شد: عملیات اجرایی قطعه اول حدفاصل کیلومتر صفر تا ۱۳ این قطعه به طور کامل در حد یک لایه آسفالت بیندر انجام شده و فقط اجرای روکش لایه آسفالت توپکا و علائم این قطعه باقی مانده و عملیات اجرایی در قطعه «دوم الف» حد فاصل کیلومتر ۱۳تا۲۴ نیز به طول ۱۱کیلومتر در حد یک لایه آسفالت بیندر اجرا شده و فقط اجرای روکش لایه آسفالت توپکا و و علائم محدوده باقی مانده است.
وی افزود: حد فاصل کیلومتر ۰۰+۲۴ تا ۵۰۰+۲۶ گلوگاه اصلی این قطعه است که دارای ۳دستگاه پل زیرخاکی طاقی به طول بالای ۱۵۰متر و با دهانه ۶متری است که در این محدوده پلی در کیلومتر ۹۰۰+۲۴ احداث شده و عملیات سازه پل در کیلومتر ۸۰۰+۲۵ تکمیل شده و در مراحل اجرای ژئو گرید بوده و یک دستگاه پل دیگر نیز در کیلومتر ۲۳۰+۲۶ در مرحله اجرای فنداسیون است.
این مسئول اضافه کرد: همچنین عملیات خاکبرداری تراشه کیلومتر ۲۴نیز در دست اقدام است و حدفاصل کیلومتر ۵۰۰+۲۴ تا ۳۳ از برنامههای سال آینده در اجرای این قطعه است.
بی نیاز گفت: عملیات تکمیلی قطعات ۱و۲ الف حد فاصل کیلومتر۳۳ دارای پیشرفت فیزیکی ۸۱درصدی است و در قالب قرارداد پیمانکار و با لحاظ تعدیل متعلقه به اعتباری معادل ۸۰میلیارد تومان نیاز دارد.
او تصریح کرد: قطعه «دوم ب» حد فاصل کیلومتر ۳۳تا۴۰ عملیات ابنیه فنی شامل احداث آب روها و دیوارهای پای تراشه و عملیات خاک برداری در این محدوده در حد ۹۰ درصد اجرا شده و در مراحل عملیات خاک ریزی و شروع عملیات روسازی قرار دارد.
به گفته رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی؛ در کیلومتر ٦٠٠+٣٧ نیز یک نقطه رانشی وجود دارد که در حال مطالعه و مشخص شدن طرح است و قطعه سوم حد فاصل کیلومتر ۴۰تا۶۲ هم از کیلومتر ۴۰تا۴۲ که محدوده رانشی محور بوده دارای دو دستگاه پل خاص B ۱ یک دهانه ۱۱۰متری و دو دهانه ۶۰ متری مجموعاً به طول ۲۳۰متر طول در کیلومتر ۰۰+۴۰ و B ۲ ۱۳ دهانه ۲۰ متری مجموعاً به طول ۲۶۰ متر در کیلومتر ۵۰۰+۴۱ است که گلوگاه اصلی این قطعه بوده و هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.
بی نیاز یادآور شد: برآورد هزینه اجرای این مسیر مطابق با فهرست بهای سال قبل مبلغ ۳۵ میلیارد تومان اعلام شده است.
او همچنین گفت: در حد فاصل کیلومتر ۴۲ تا کیلومتر۶۱ در حد یک لایه آسفالت بیندر انجام شده و فقط اجرای یک لایه آسفالت توپکا و نصب علائم باقی مانده و عملیات اجرایی تونل شیرکوه در کیلومتر ۰۰+۴۹ به طول ۷۲۵متر هم به طور کامل اتمام یافته و آسفالت توپکای داخل تونل و روشنایی تونل باقی مانده است.
به گفته بی نیاز؛ تقاطع غیر همسطح کیلومتر ۰۰+۶۲ نیز هنوز اجرایی نشده و احداث ٥دستگاه گالری عبور حیوانات به لحاظ رعایت تمهیدات زیست محیطی در طرح دیده شده که اجرای یک دستگاه گالری در محدوده باغ دشت نیز شروع شده است.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: عملیات تکمیلی قطعات «۲/ ب» و ۳حدفاصل کیلومتر ۳۳تا۶۲ تحت پیمان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و مؤسسه عاشورا بوده که مجموعاً دارای پیشرفت فیزیکی حدود ٨٠ درصدی است.
او گفت: مطالبات این پروژه حدود ۵۵میلیارد تومان است و برای احداث تقاطع کیلومتر ۰۰+۶۲، پلهای خاص B ۱ و B ۲، تملک اراضی و رفع معارضین تاسیساتی نیز به ۱۷۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: جاده قزوین، الموت، تنکابن دارای پنج قطعه به طول ۱۶۷کیلومتر است که ۹۶کیلومتر آن در حوزه قزوین و ۷۱کیلومتر دیگر نیز در حوزه مازندران قرار دارد و مسیر استانهای قزوین به مازندران را ۱۸۰کیلومتر کاهش میدهد.
بی نیاز گفت: این جاده از مقابل نیروگاه شهید رجایی قزوین شروع میشود و پس از عبور از گردنه اکبرآباد، تونل شیرکوه و روستاهای شهرک و آتان در الموت به منطقه سه هزار شهرستان تنکابن در استان مازندران متصل میشود.
احداث جاده قزوین، الموت، تنکابن علاوه بر کاهش زمان و ترافیک سفر به شمال، مسیر استانهای قزوین و مازندران را به هم نزدیکتر میکند و موجب ۱۰۰میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت میشود.