وزیر راه و شهرسازی:
تحویل نخستین مسکنهای طرح اقدام ملی در تابستان امسال
اسلامي: در طرح اقدام ملی مسکن فرآیندی بزرگ را طی کردیم تا زمینهایی را انتخاب کنیم که مرغوب باشد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آقای محمد اسلامی گفت: ما در این طرح اقدام ملی مسکن فرآیندی بزرگ و مراحل زیادی را طی کردیم تا زمینهایی را انتخاب کنیم که مرغوب باشد و جایی نباشند که آبادانی دیر به سراغ آنها برود.
وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات صورت گرفته برای مقابله با شیوع ویروس کرونا افزود:
در بحث کرونا، وزارت راه و شهرسازی به عنوان عضو اصلی ستاد مباررزه با کرونا، مهمترین تکلیف را برعهده داشت.
وی گفت: این تکلیف به این صورت بود که در حوزه حمل و نقل عمومی، تمهیدات و ابلاغی را که ستاد ملی مبارزه با کرونا تبیین و تکلیف کرده را اجرا کند. به این شکل که کسب اطمینان حاصل شود که در تمامی مراکز عمومی عبور و مرور از جمله پایانه ها و سامانه های حمل و نقل الزامات وزارت بهداشت رعایت شود. یعنی مسافرانی که تردد می کنند طبق موازین ابلاغی غربالگری شوند تا برای سلامت مردم خطری ایجاد نشود.
کنترل و گندزدایی در تمامی پایانههای حمل و نقلی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به غربالگریهای انجام شده در تمامی فرودگاه، پایانههای مسافری، ایستگاههای راه آهن و جادهها گفت: در تمامی پايانه ها، فرودگاهها و ایستگاههای راه آهن تمامی افراد از جمله همه کسانی که آنجا شاغل هستند مرتب کنترل و محیط گندزدایی و ضدعفونی میشود.
وی ادامه داد: همچنین در تمامی سامانه ها، قطارها، هواپیماها و تجهیزات متصل برای خدمات دهی بابت عبور و مرور مردم ضدعفونی انجام میگیرد و مسافرانی که تردد میکنند، غربالگری میشوند. همچنین بارهایی که وارد میشود تمام مراحل ضدعفونی را طی میکنند تا در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.
آقای اسلامی درخصوص اقدامات وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ و مهمترین و اولویت دارترین طرحها افزود: در سال ۹۸ خوشبختانه توانستیم بازده حداکثری را به وجود بیاوریم تا طرحهای زیرساختی و طرحهایی که متعهد شده بودیم را اجرا و محقق کنیم.
وی افزود: پارسال دولت اراده کرده بود که راه آهن به ۵ استان برود که راه آهن تبریز از میانه به بستان آباد، یکی از آنها بود که انجام شد و اکنون مردم از آن استفاده میکنند.
آقای اسلامی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از اقدامات آزادراه هایی بود که متعهد شده بودیم و توانستیم به ثمر برسانیم. منطقه یک آزادراه تهران - شمال و ادامه بزرگراه همت جزو برنامهها بود که با سختیها محقق شد. به این شکل با تلاش همه مشاوران، تأمین کنندگان مصالح، پیمانکاران، کارگران، شرکتهای پیمانکار و همه کسانی که زحمت کشیدند، توانستیم به بخش عمران و ساختمان کشور تحرک ببخشیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشهای عمران و مسکن یکی از قطبهای رشد و تحرک اقتصادی است و به همین خاطر تمام سعی مان را در این بخش به کار بستیم. به غیر از آزادراههای اعلام شده ۷۳۲ کیلومتر به بزرگراههای کشور اضافه کردیم که این یک رکورد در شرایط تحریمهای ظالمانه اسکتبار که به ایران تحمیل کرده، به حساب میآید.
وی افزود: یکی دیگر از مباحث به راه روستایی بر میگردد که قرار شد از مرداد تا پایان سال ۲ هزار کیلومتر راه روستایی را آسفالت کنیم. تا همین یک ماه پیش هزار و ۵۵۰ کیلومتر توسط همکاران ما تحویل داده شد و باقی مانده آن با توجه به شرایط آب و هوایی امکان پذیر نبود که با خوب شدن شرایط این تعهد نیز انجام خواهد گرفت.
انجام و پایان ۴ طرح ریلی مهم در سال ۹۸ و ۹۹
وزیر راه و شهرسازی درخصوص مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه ریل در راستای افزایش ترانزیت کالا به عنوان یک امر مهم درباره هدف گذاریها و برنامهها در این زمینه گفت: در آخرین صحبتی که پیش از شروع این برنامه با آقای رئیس جمهور داشتیم، یکی از موارد به بحث ۴ طرح مهم ریلی بر میگشت که ایشان تأکید ویژهای به اتمام آن در سال ۹۹ داشتند.
وی افزود: در واقع کار سخت و طاقت فرسایی است و باید برنامهها فشرده و منابع به گونهای باشد که بتوانیم با پشیتبانی این طرحها را انجام دهیم. یکی از این خطوط انزلی و کاسپین است که راه آهن را از رشت به بندر کاسپین و انزلی متصل کنیم که کمک میکند ترانزیت ما در این یک قطعه باقی مانده، گسترش قابل ملاحظهای داشته باشد.
آقای اسلامی گفت: یکی دیگر از این طرحها راه آهن اردبیل است که در سفر آقای رئیس جمهور به این استان متعهد شدیم، بعد ۲۰ روز روسازی آن آغاز و ریل گذاری را شروع کنیم که هم اکنون بالای ۷۴ درصد پیشرفت دارد.
وی افزود: این طرح یکی از زیباترین و سختترین طرحهای ریلی است که با افتخارآفرینی شرکتهای ایرانی در حال انجام است. این طرح با آخرین فناوریهای روز ساخته شده است که با توجه به عبور از کوهستانهای متعدد و داشتن پلهای با ارتفاع بلند و دهانه بزرگ یک شاهکار مهندسی به شمار میآید.
آقای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از این خطوط راه آهن زاهدان به چابهار است که باید ممنون مقام معظم رهبری باشیم که درخواست دولت را تأیید کردند تا منابعی از صندوق توسعه ملی برای این طرح تخصیص داده شود و کار با سرعت بیشتری پیش برود. یکی دیگر از این طرحها هم راه آهن یزد به اقلید است که در دست اجرا بوده است و این چند خط راه آهن در اولویت قرار دارند و باید برنامه فشردهای برای تکمیل و بهره برداری آنها داشته باشیم.
وی افزود: یکی از این طرحها راه آهن کردستان است که بتوانیم آن را به سنندج وصل کنیم که در ایستگاه صلوات آباد نزدیک به شهر است چرا که رساندن آن به شهر یک طرح عظیم و زمان بر است. یکی دیگر امتداد راه آهن به سمت ایلام است و مهمترین طرح که در دستور کار ما بوده و فعال کار میکنیم ایجاد خط دوم برای راه آهن هاست. مثل کرج - قزوین که این هفته یک سوم را افتتاح کردیم و دو سوم را هم در اردیبهشت افتتاح میکنیم تا ایمنی و بهره وری سرعت قطارها افزایش پیدا کرده و مردم زمان کمتری را در این مسیرهای پرترافیک صرف کنند.
آقای اسلامی گفت: راه آهن بافق به اصفهان هم که حجم سنگین بار معادن ما را به ذوب آهن و فولاد مبارکه انتقال میدهند که خطوط دوم بوده و یکی دیگر از این خطوط است که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسد و میتواند جزو طرحهای ماندگار به حساب آید.
نقش نظام لجستیک در توزیع عادلانه بار
وزیر راه و شهرسازی درخصوص ناوگان حمل و کالا و مسافر کشور و اینکه چه میزان دچار فرسودگی بوده و احتیاج به نوسازی دارد، افزود: ما در زمینه ناوگان هم به نوسازی و هم به ساماندهی نیاز داریم. در بحث کالا تعداد ناوگان ما بیشتر از نیاز واقعی مان است و مهم این است که روند فرسودگی را مهار و همزمان کار نوسازی و بهینه سازی انجام گیرد.
وی گفت: در این خصوص با توجه به تعریف نظام لجستیک شاهد یک توزیع متعادل، متوازن و عادلانه بار هستیم که شرکتها و موسسات در مقاصد غیرتکراری بار را به صورت بهینه حرکت دهند. هم اکنون هر کامیون در کشور ما به طور متوسط ۶۰ هزار کیلومتر را در سال طی میکند که در کشورهای پیشرفته تا ۱۰۰هزار کیلومتر است.
آقای اسلامی ادامه داد: در این زمینه مهمترین مساله برای وزارت راه و شهرسازی پیاده کردن نظام لجستیک است که در سال ۹۸ گامهای خوبی در این خصوص برداشته شد. به عنوان مثال تنها کالاهای اساسی در بندر امام (ره) تخلیه میشد و سپس از آنجا به کل کشور میرفت و حتی تا خراسان و در شرق کشور از آنجا توزیع میشد.
وی تاکید کرد: در این زمینه با هماهنگی با وزارت صمت و دیگر نهادها بار توزیع شد و به بنادر چابهار و شهید رجایی نیز اختصاص پیدا کرد. این باعث شد که نظام لجستیک به صورت عملی معنا پیدا کند تا در کنار موضوع نوسازی کاهش مصرف سوخت، ایمنی بیشتر و بهره وری بهتری را داشته باشیم که با وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامهای در سال ۹۸ داشتیم که امیدواریم امسال بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.
امضای ۶ قرارداد با بخش خصوصی در بحث احداث آزادراه
آقای اسلامی درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی همچون دیگر کشورهای دنیا در بحث ساخت، مرمت و نگهداری راهها با توجه به هزینه بالایی که دارند در مورد این که این موضوع چقدر در کشور اجرایی شده است، گفت: طبق قانون آزادراهها سال هاست که وزارت راه و شهرسازی از این قانون استفاده میکند و با بخش خصوصی آزادراه احداث میکند.
وی افزود: در سال ۹۸ ما ۳ یا ۴ مورد را برای ایجاد راه و آزادراه جدید مصوب کردیم که در سال ۹۹ تعداد حداقل ۶ آزادراه راه دیگر را در دستور کار داریم که قرارداد آن امضا خواهد شد تا ظرفیتهای بخش خصوصی را به مدد توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادهای بیاوریم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بحث نگهداری یک تجربه ناموفق رخ داده است. راهداری یک امر شبانه روزی است که لازم میدانم از راهداران مظلوم و خدوم که در سختترین شرایط کار میکنند و اگر راه باز است به خاطر آنهاست، تشکر و قدردانی داشته باشیم. یک تجربهای را کشور پشت سر گذاشته که راهداری را خودمان انجام ندهیم و به بخش خصوصی بدهیم.
آقای اسلامی تصریح کرد: یک زمانی فرا رسید که دیگر نه راه با کیفیت و نه راهداری داشتیم و به همین دلیل یک افراط و تفریط اتفاق افتاد. به همین خاطر در سازماندهی جدیدی که در سازمان راهداری انجام دادیم از تجربه خبرگی استفاده کرده و با یک همفکری از تجارب دیگر کشورها بهره بردیم.
وی ادامه داد: به این شکل امروز راهداریهای ما با توسعه راهدارخانهها تجهیز شده و با استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت راهدارخانه و اضافه کردن راهدارخانههای سیار به صورت گروهی در مواقع بحرانی به مدد مردم میآیند. به این شکل کار را ساماندهی کردیم که با بخش خصوصی، نگهداری از راهها انجام گیرد تا به صورت موضعی یا دائمی کار عملیاتی بوده و این مساله در سال ۹۸ یک تجربه خوب بود.
آقای اسلامی گفت: در این زمینه کسانی که هم اکنون از جادهها عبور میکنند، شاهد هستند که نسبت به سالهای ۹۶ و ۹۷ کیفیت راههای ما تغییر اساسی داشته است. هرکجا که لازم بود بخش خصوصی یا راهداری کار را پیش بردند و به این شکل نرخ رضایت مندی از کیفیت راهها افزایش داده شد. تا سطح مطلوب فاصله داریم، اما این نهضت در سال ۹۹ ادامه داشته تا به نقطه مطلوب مورد نظر دست پیدا کنیم.
نقطه حادثه خیز متأثر از راه نداریم
وزیر راه و شهرسازی درخصوص نقاط حادثه خیز کشور در جادهها افزود: هم اکنون به جرات میتوانیم بگوییم که نقطه حادثه خیزی که متاثر از راه باشد، نداریم. هرچه که بوده ما با این تعاریف برطرف کردیم. نقطه حادثه خیز نقطهای است که برای راننده مبهم است و به دلیل این ابهام دچار سانحه میشود که برطرف شدند.
آقای اسلامی گفت: پلیس هم حدود ۲۶۲ یا ۲۶۴ مورد را اعلام کردند در مرداد امسال که نقاط باقی مانده است. این نقاط دسته بندی شدند که حدود ۲۰۰ مورد آن با کار اجرایی قابل رفع بود که ۷۰ مورد در ۳ ماه سازمان راهداری انجام داد. مواردی همچون دوربرگردان اشتباه، فرعی مستقیمی یا تقاطع غیرهمسطح و بعضی هم پول هنگفت میخواست که در دست اجراست.
وی افزود: نوع دیگری که خیلی هم از آن شکایت دریافت میکنیم این است که در جادههای دو طرفه مقررات رعایت نمیشود و تصادف شدید رخ میدهد. البته شدت و تعداد تصادفات در آزادراهها و بزرگراهها بیشتر از راههای اصلی است که به خاطر بی احتیاطی محض اتفاق میافتد.
آقای اسلامی گفت: در این زمینه و برای برطرف کردن این نقاط، فهرست را درآوردیم که در اولویت ما قرار دارد که تقاطعهای همسطح بسازیم و جاهایی که لازم است در راههای اصلی باند دوم ساخته شود. به همین خاطر ۷۳۲ کیلومتر بزرگراهی که ما ایجاد کردیم در پاسخ به همین تقاضا بوده است و یک راه اصلی را هرچند که به ظرفیت کامل نرسیده با توجه به شرایط کشور به یک بزرگراه چهارخطه تبدیل کردیم که در سال ۹۹ این راه ادامه دارد.
تحویل نخستین ساختمانهای طرح اقدام ملی در تابستان ۹۹
وزیر راه و شهرسازی در بحث طرح اقدام ملی مسکن و این که نخستین واحدها چه زمان تحویل داده خواهد شد، گفت: در این طرح فرض برنامه ۱۸ تا ۲۴ ماه است. ما در این طرح اقدام ملی، فرآیندی بزرگ و مراحل زیادی را طی کردیم تا زمینهایی را انتخاب کنیم که مرغوب بوده تا جایی نباشند که آبادانی دیر به سراغ آنها برود.
وی افزود: این آماده سازی و برنامه ریزیها کمی زمان برد که انجام شد و برای حدود ۲۴۰ هزار واحد مسکونی که ثبت نام مرحله اول انجام دادیم در برنامه است. نکته بعدی این که متقاضیان واقعی را شناسایی کنیم و این که اینها زمین خودشان را تحویل بگیرند یا به طرح متصل شوند.
آقای اسلامی تصریح کرد: غربالگری مرحله اول انجام گرفت و تشکیل پرونده به خاطر کرونا متوقف شد. با این حال هرکجا دوستان ما توانستند کار را الکترونیکی پیش ببرند تا حداکثر این کار انجام شده است تا بیایند زمینهای خودشان را تحویل گرفته و به صورت ۶ تا ۸ نفره بعد از تحویل زمینها و با نظارت نظام مهندسی خانههای خود را بسازند.
وی گفت: تا پایان سال و در بعضی از استان که طرح ۵۵ درصد پیشرفت داشته است حتی زودتر بتوانیم تا تابستان کلید خانهها را تحویل دهیم.
آقای اسلامی درباره قیمت تمام شده برای هر متر مربع مسکن در طرح اقدام ملی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام یکی از اعضای هیأت مدیره شهر جدید پرند که شاید بین ۳ و نیم تا ۴ و نیم میلیون تومان تمام شود، افزود: از روز نخست فرض مان این بوده که هر متر مربع ۲ و نیم میلیون تا ۳ و نیم میلیون تومان در کل کشور باشد.
وی گفت: در مورد پرند و موضوعی که گفته شد در جریان صحبت این عضو هیأت مدیره نیستیم و شاید یک طرح مشارکتی باشد. حتما با آقای طاهرخانی صحبت خواهیم کرد تا در مورد این موضوع از ایشان توضیح بخواهند.