پخش زنده
امروز: -
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از راه اندازی خدمات روانشناختی در سامانه تلفنی ۴۰۳۰ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ آقای دکتر احمدحاجبی گفت: همه گیری بیماریهای نوپدید از جمله معضلات جدید حوزه بهداشت عمومی در قرن حاضر است. اغلب کشورها، به دلیل تغییر الگوی بروز و شیوع بیماریهای واگیر، تجربه اندکی برای مدیریت بحران در چنین شرایطی دارند.
وی افزود: به دنبال سرعت بالای انتشار یک بیماری عفونی کمتر شناخته شده و ابتلای جمعیت قابل توجهی از یک کشور در یک بازه زمانی کوتاه و قرار گرفتن در یک وضعیت همه گیری جهانی، به طور معمول آسیبهای مستقیم بیماری بیشتر به چشم میآیند.
وی ادامه داد: بخش قابل ملاحظهای از این پیامدها شامل عوارض روانشناختی شایعی هستند که شباهتهای زیادی با پیامدهای پس از وقوع حوادث طبیعی دارند. باید در نظر داشت که در چنین شرایطی، افرادی که از قبل دچار انواع اختلالات اضطرابی بوده و یا تحت درمان هستند، ممکن است در شرایط فعلی نیز دچار تشدید علائم بیماری خود شوند و یا حتی به دلیل شرایط به وجود آمده و اقدامات توصیه شده، در تهیه و مصرف داروهای خود دچار مشکل شوند.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: این در حالی است که بروز طیفی از علائم اضطرابی مانند اختلالات وسواسی جبری با مضمون بیماری نوپدید، اضطراب فراگیر، اضطراب خود بیمارانگاری و همچنین اضطرابهای پس از حادثه به دنبال شنیدن اخبار بد نیز بروز میکند.
وی افزود: در همین راستا و با در نظر گرفتن ضرورت پاسخگویی به نیاز عموم جامعه در زمینه اطلاع رسانی در حوزههای مختلف این بیماری، سامانه ۴۰۳۰ نیز در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۸ به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی شد.
آقای دکتر حاجبی بیان کرد: در این شرایط خاص، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران اقدام به افزودن خدمات روانشناختی به سامانه فوق کرده است.
وی تصریح کرد: این سامانه از دو طریق آماده پاسخگویی به نیازهای مخاطبان است. یک شیوه استفاده از پیامهای صوتی است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ میتواند با استفاده از کلید ۳ به لیستی از پیامهای صوتی دست یابد که براساس نیاز خود میتواند یکی از آنها را انتخاب کند.
وی گفت: این لیست با گذشت زمان و تغییرات احتمالی در نیاز روانشناختی مخاطبان در طی مراحل مختلف بحران ناشی از ویروس کورونا، تغییر خواهد کرد و پویایی لازم را با توجه به تنوع نیاز تماس گیرندگان خواهد داشت.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: شیوه دیگر خدمت رسانی به مخاطبین از طریق سامانه این است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ میتواند با استفاده از کلید ۸ به همکاران روانشناسی که به جهت ارائه راهنمایی و مشاوره روانشناختی در پشت خط هستند، متصل شوند و ضمن بیان سؤالات یا مشکلات احتمالی خود از خدمات همکاران روانشناس بهرهمند شوند.
وی گفت: اکنون حدود ۳۰۰ نفر از روانشناسان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شاغل در نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه برای ارائه خدمات تلفنی در این سامانه بکارگرفته شده اند. این همکاران برای ارائه این نوع از خدمت آموزش دیده اند و آمادگی لازم را برای ارائه راهنمایی و مشاورههای کوتاه تلفنی در حوزه سلامت روان دارند.
آقای دکتر حاجبی گفت: هموطنان گرامی میتوانند بعد از برقراری تماس با سامانه، از کلیدهای ۱ یا ۲ برای دریافت پیامهای آموزشی صوتی در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کورونا، تشخیص و درمان آن استفاده کنند و در صورت نیاز به دریافت پاسخ به سؤالات خود درباره پیشگیری و درمان این ویروس، از کلید ۹ استفاده و دقت کنند که کلید ۸ را فقط برای دریافت راهنمایی و مشاورههای روانشناختی مورد استفاده قرار دهند.