به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما یزد، آقا مصطفی همسایه ماست. او تازه از سفر زیارتی مشهد مقدس باز گشته بود. برایم از شوق زیارت گفت و این که با همه این اشتیاق، جاده یزد طبس را با نگرانی طی کرده است. جادهای باریک و دوطرفه در دل کویر که اگر لحظهای غفلت کنی شاید با سانحهای غیرقابل جبران روبرو شوی.
حرفهای آقا مصطفی تلنگری در ذهنم ایجاد کرد تا موضوع ساخت باند دوم جاده یزد طبس را دیگر بار بررسی کنم
آخرین بار دی ماه سال قبل بود که گزارشی از این جاده گرفتم آن زمان ۱۲ کیلومتر قبل و ۱۲ کیلومتر بعد از خرانق را کار می کردند.
اگر چه عملیات راه سازی این ۲۴ کیلومتر چند سال طول کشید، اما بالاخره همزمان با سفر رییس جمهور به استان یزد در آبان ماه امسال بدست وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
این ۲۴ کیلومتر اصلیترین و به عنوان گلوگاه این مسیر شناخته میشد چرا که مسیر در برخی نقاط کوهستانی بود و تردد خودروها در ان به کندی صورت میگرفت.
به هر حال دوباره راهی این جاده شدم تا ببینم روند ساخت باند دوم در بقیه مسیر در چه شرایطی است.
چند روز قبل از حرکت اطلاعات مسیر را از مدیران و مسوولان مرتبط گرفتم و قرار گذاشتم خودشان هم مرا در مسیر همراهی کنند.
جاده یزد ـ طبس ۳۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۰۵ کیلومتر آن در محدوده استان یزد و ۱۵۵ کیلومتر آن نیز در محدوده خراسان جنوبی و شهرستان طبس است.
جاده مرگجاده یزد ـ طبس از جمله جادههای پرخطر کشور است که سالانه تصادفات زیادی در آن رخ میدهد.
کارشناس پلیس راه استان یزد میگوید واژگونی و برخورد خودرو از روبرو از عمدهترین حوادث این مسیر است که دوطرفه بودن، طولانی بودن ، فقدان چشم انداز و یک نواخت بودن مسیر این حوادث را تشدید می کند.
سرهنگ عمادی میگوید: در ۱۰ ماه گذشته حدود ۱۰ درصد حوادث روی داده در این مسیر منجر به فوت شده است. ضمن آن که ۴۷ درصد جرحی و بقیه هم خسارتی بوده است.
او میگوید : بیش از ۶۰ درصد کشته شدگان مسیر یزد ـ طبس افراد غیر بومی و از دیگر استانها هستند.
همین طور هم هست چرا که جاده یزد ـ طبس را طریق الرضا میگویند و بیش از 70 درصد رهگذران این جاده زایران مرقد علی ابن موسی الرضا (ع) و از استان یزد و استانهای همجوار یزد هستند.
اقدامات انجام شده معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان که ما را تا یکی از کارگاههای راه سازی در محدوده خرانق همراهی کرده بود می گوید قطعه اول این مسیر به طول ۴۳ کیلومتر با ۲۰ درصد پیشرفت در حال ساخت است.
مظفری می گوید : قطعه دوم هم که در محدوده خرانق است به بهره برداری رسیده و بقیه مسیر تا ساغند در ۱۲۰ کیلومتری یزد مطالعات آن انجام، امکان سنجی شده و بخشی از آن بزودی به پیمانکار واگذار خواهد شد.
وی می گوید: از ساغند تا کیلومتر ۲۰۵ نیز که آخرین محدوده استان یزد است همه مطالعات انجام شده و در مرحله امکان سنجی است تا بعد از آن پیمانکار انتخاب و عملیات راه سازی آغاز شود.
ظرفیتهای جاده طبسمدیر کل راه و شهرسازی استان دیگر مسئولی که ما را همراهی میکند میگوید: مسیر یزد ـ طبس یکی از مسیرهای با ظرفیت بالا و اهمیت فوق العاده در کشور است. یادگاری میگوید: این مسیر در مرحله اول به علت عبور زایران امام رضا از بسیاری از استانها از اهمیت بالایی برخوردار است و علاوه بر این اهمیت اقتصادی بالایی نیز دارد چراکه بسیاری از معادن و صنایع معدنی در محدوده این مسیر قرار گرفته اند.
یادگاری موضوع گردشگری را دیگر موضوع دارای اهمیت این مسیر میداند چراکه تعدادی از روستاهای گردشگری از جمله خرانق یا روستای زیارتی ساغند در این مسیر قرار دارد و محل سقوط هواپیماهای امریکایی در صحرای طبس نیز در این مسیر است.
همسفر با مسافران طریق الرضامسیرمان را تا طبس ادامه دادیم. البته در بین مسیر در ساغند و رباط پشت بادام توقف کردیم تا با رهگذران این جاده هم صحبت شویم.
آقای باقری یکی از مسافران شیراز بود که با خانواده اش به مشهد مقدس میرفت. او میگوید هر یکی 2 سال از این مسیر عبور می کند. باقری میافزاید: آن بخشی از مسیر که دوبانده شده خیلی خوب است و بقیه مسیر هم انشاالله زودتر انجام شود.
آقای حیدری هم یکی از رانندگان کامیون بود ، او میگوید : بارها در این مسیر شاهد حوادث ناگواری بوده است.
علی آقا هم راننده تریلر حامل کاشی و سرامیک برای مرزهای شرقی کشور بود. او می گوید : اگر این مسیر دوبانده شود بسیاری از خسارات وارده به رانندگان کم میشود و مهمتر اینکه حوادث این مسیر هم بخصوص حوادث برخورد روبرو دیگر تمام خواهد شد.
کویر نوردی در مسیر جاده طبس از چند کیلومتری بعد از رباط پشت بادام محدوده شهرستان طبس است مسیری که ۱۵۵ کیلومتر طول دارد و بیشتر بیابانی و بدون چشم انداز است
در 120 کیلومتری طبس به محل سقوط هوایپماهای متجاوز امریکایی در صحرای طبس می رسیم که قرار است یادمان این واقعه و مجموعهای بین راهی در آن ساخته شود.
در حال حاضر تنها استراحت گاه اینجا یک مسجد است که تعدادی انگشت شمار از خودروهای عبوری آنجا توقف کرده اند.
چند کیلومتری آن طرفتر چشم اندازی از ماسههای روان مشاهده میشود
اگرچه این ماسهها در بسیاری از مواقع طوفانی، تهدیدی برای رانندگان است، اما در سایر ایام زیباییهای چشم نوازی دارد.
بیشتر اوقات چند خودرو در این محدوده را میبینم که در حال قدم زدن در ماسههای روان هستند.
به سراغ یکی از خانوادههایی می روم که فرزندانشان در حال دویدن در ماسهها هستند و مادر خانواده در حال ریختن چای برای همسرش است.
بخار داغ چای ما را هم وسوسه میکند و یک لیوان چای در هوای سرد دی ماه مهمانشان می شویم.
پدر میگوید : مسیر دوطرفه خیلی خطرناک است بخصوص اگر شب قصد عبور داشته باشی خطرش بسیار بیشتر خواهد بود.
در حال صحبت هستیم که فرزندش او را صدا میزند تا او نیز در ماسهها قدم بزند از او خداحافظی میکنیم و به سمت طبس راهمان را ادامه میدهیم
ساخت باند دوم از سمت طبس..سی ، چهل کیلومتری طبس کم کم ماشین آلات راه سازی در سمت چپ جاده نمایان شد. جنب و جوش ساخت باند دوم از همین جا معلوم بود. با احتیاط مسیر خاکی را تا رسیدن به محل ساخت باند دوم طی کردیم .
آقای سجادی رییس راه و شهرسازی طبس منتظر مان بود.
چند روز قبل با او هماهنگ کرده بودم او جوانی فعال و پیگیر به نظر میرسید.
میگفت: در حال حاضر ۳۶ کیلومتر از مسیر را در دست ساخت دارند که پنج کیلومتر آن به بهره برداری رسیده، ۶ کیلومتر در حال آسفالت است و بقیه هم در حال زیر سازی است.
سجادی میگوید : برای ساخت باند دوم مسیر طبس به یزد در مجموع ۴ هزار میلیارد ریال نیاز داریم تا ۱۵۵ کیلومتری را که در محدوده شهرستان طبس است دوبانده کنیم.
نیمی از تلفات حوادث رانندگی رییس پلیس راه خراسان جنوبی هم دعوت ما را پذیرفته و از بیرجند به طبس آمده بود.
سرهنگ رضایی می گوید : نیمی از کشته شدگان محدوده راههای پلیس راه طبس مربوط به این جاده هستند.
وی دوبانده کردن این مسیر را در کاهش حوادث رانندگی بسیار مهم و موثر میداند و میگوید: بیشتر حوادث این مسیر ناشی از خستگی و خواب آلودگی بدلیل طولانی بودن، نداشتن چشم انداز و استراحت گاه مناسب و دوبانده بودن مسیر است.
حرفهایمان با سرهنگ که تمام شد وقت اذان ظهر گذشته بود راهی شهر شدیم و به پابوس امامزاده حسین ابن موسی الکاظم (ع) رفتیم.
بسیاری از رهگذران جاده یزد ـ طبس نیز اینجا برای زیارت و نماز و هم اندکی استراحت توقف میکنند.
فضایی بسیار معنوی با برخورداری از همه امکانات لازم آنگونه که احساس میکنی به مشهد مقدس رسیده ای.
مسیر عشاق را ایمن کنیدسالانه هزاران نفر از جاده یزد ـ طبس عبور میکنند تا به مشهدالرضا برسند و محبوب دل خود را زیارت کنند. آنها جاده خطرناک یزد طبس را مجنون وار میپیمایند تا در بارگاه ملکوتی آن امام همام دل و جان خویش شستشو دهند، اما همه این دیوانگی نباید بهانهای باشد برای کوتاهی در تکمیل جاده.
میدانیم که مثل بسیاری از طرحهای عمرانی دیگر باید چشممان به امید اختصاص اعتبارات لازم نیز باشد تا این طرح در موقع مقرر پایان یابد، اما ناخواسته بیاد حرفهای رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد میافتم که میگوید : سرعت و کیفیت اجرای مصوبات سفر رهبری به استان یزد آنقدر بالا بود که اعتبارات این سفر از ۱۷۴ میلیارد تومان اولیه به 2 برابر افزایش یافت.
امیدواریم سرعت و کیفیت اجرای این طرح که هم مصوبه سفر رهبری و هم سفر رییس جمهور را دارد حداقل از این به بعد آنقدر باشد که اعتباراتش به موقع پرداخت شود.
نویسنده : غلامرضا استاد