به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران، معاون وزیر آموزش و پرورش کشور در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و مازندران که در ساری برگزار شد از مدرسه به عنوان جعبه سیاه جامعه و نهاد اساسی تحول آفرین یاد کرد .
سید جواد حسینی با بیان اینکه نقش منابع انسانی و کارگزاران در ارتقای سطح جامعه مهم است گفت: ما ۳۲ درصد سهم توسعه خودمان را به نیروی انسانی تخصیص دادیم، ولی کشورهای توسعه یافته با اینکه ۷۰ درصدی هستند، هنوز خودشان را در این بخش عقبمانده میدانند.
او تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش را سازمان اصلی تحول و توسعه بیان کرد و گفت: مدرسه جعبه سیاه جامعه است و برای رمزگشایی جامعه باید به مسائل مدرسه توجه کنیم، زیرا جامعه با توسعه مدرسه متحول میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه هنوز در تحقق سند بنیادین آموزش و پرورش موفق نبودیم، گفت: سند تحول آموزش و پرورش همچنان پشت درب مدرسه ایستاده است درحالی که سند چند لایه دارد که لایه طرح و برنامه و عملیات از جمله آن است.
حسینی افزود: ۱۱۰ هزار مدرسه، یکمیلیون همکار، ۱۳ میلیون دانشآموز در آموزش و پرورش به قانون خاص نیاز دارد نظام رتبهبندی را برای اساتید دانشگاه اجرا میشود، اما برای آموزش و پرورش به محدودیت منابع برمیخوریم اگر معلمان عاملان اصلی فکر و توسعه هستند رتبهبندی لازم است.
وی همچنین بر استاندارسازی فضا و تجهیزات ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکید کرد.
سید جواد حسینی با اشاره به وجود ۳۹ مجموعه ورزشی مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور افزود: استان مازندران به همراه ۱۴ استان دیگر از این امکانات محروم هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: آموزش و پرورش در برنامههای پیش رو در نظر دارد به مرور این مجموعهها را برای استانهای فاقد امکانات ایجاد کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش کشور همچنین با بیان اینکه رویکرد وزارت آموزش و پرورش هدایت ورزش به سمت مدارس است از اجرای ۳ طرح درون مدرسهای برای بهبود فضای ورزشی در کشور خبر داد.
حسیینی افزود: مدارسی که از فضای مناسب برخوردارند و امکان ایجاد سالنهای ورزشی ۲۰۰ متری وجود داشته باشد در این طرحها قابلیت اجرایی دارند.
وی، کارگاههای مهارتی و ساخت اتاقهای بازی در درون مدرسه را از دیگر طرحهای وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه در طرح آمایش سرزمینی مدارس استثنایی کشور 210 مدرسه دیگر نیاز داریم تا سرانه آموزشی به 22 و نیم متر برسد افزود: نزدیک به 10 هزار دانش آموز استثنایی در 79 مدرسه مازندران مشغول به فعالیت هستند.
حسینی همچنین با اشاره به کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان اوتیسمی در مازندران گفت: امسال کلنگ ساخت یک مدرسه برای دانشآموزان اوتیسمی در مازندران به زمین زده می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل بیش از 160 دانش آموز اوتیسم در مازندران گفت: با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان و همچنین مجمع خیران احداث یک مدرسه مخصوص بیماران اوتیسم در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
حسینی، کودکان دارای معلولیت اوتیسم را در سه طیف خفیف، متوسط و شدید دسته بندی و تصریح کرد: طیفهای خفیف و متوسط، آموزش پذیر بوده و میتوانند به ترتیب در مدارس عادی و استثنایی کشور مشغول به تحصیل شده و تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار گیرند.
در این مراسم عسکری نیکزاد مدیر سابق آموزش و پرورش تکریم و علیرضا سعدیپور به عنوان مدیر جدید تودیع شد.