به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محسن هاشمی رفسنجانی پس از ترک زودهنگام صد و نود و سومین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از آنجایی که بر اساس قانون تا ۱۵ بهمن ماه باید عوارض سال ۹۹ را به تصویب برسانیم شهردار تهران صبح امروز چهار لایحه عوارضی را با قید یک فوریت به شورای شهر ارسال کرد که تا قبل از ۱۵ بهمن ماه نسبت به بررسی آن در شورای شهر اقدام شود.
وی با بیان اینکه در جلسه امروز کلیات متمم بودجه نیز بررسی و به تصویب رسید، اضافه کرد: راه برای ارائه لایحه بودجه ۹۹ شهرداری باز شد، شهرداری قول داده است حداکثر تا هفته آینده لایحه بودجه ۹۹ را به شورای شهر ارائه کند.
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورای شهر متمم بودجه ۹۸ را با ۵۳۰۰ میلیارد تومان به تصویب رساندهاند، افزود: البته ۲۳۰۰ میلیارد تومان بابت دیون در نظر گرفته شد.
وی درباره تصویب افزایش عوارض کسب و پیشه با بیان اینکه برخی مشاغل در مورد تغییر نکردن عوارض به شهرداری شکایت داشتند، توضیح داد: لایحهای مبتنی بر اصلاح عوارض بررسی شد و با توجه به اینکه پنج سال است که عوارض اصلاح نشده بود نسبت به اصلاح آن اقدام کردیم که متوسط سالیانه حدود ۱۰ درصد این عوارض افزایش یافت.
هاشمی گفت: همچنین عوارض مشاغل و کسب و پیشه در صحن امروز مورد بحث و گفتگو قرار گرفت، به دلیل اینکه شکایات بسیاری در این زمینه به ما واصل شده بود و بررسیها نشان داد طی پنج سال گذشته تاکنون نسبت به تغییر عوارض کسب و پیشه اقدامی صورت نگرفته است. براساس تصویب شورای شهر، قرار شد شهرداری بازبینی یکهزار و ۱۲۰ کد مشاغل را انجام دهد و هرکدام جدا جدا در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه امروز در صحن شورا افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی عوارض مشاغل و کسب و پیشه را مطرح کردیم، گفت: البته این عوارض مربوط به پنج سال است و اگر برای یک سال درنظر بگیریم، کمتر از پنج سال خواهد بود.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال که چرا نرخ حمل و نقل ترافیک، هنوز برای سال آینده مشخص نشده است، گفت: تعیین عوارض تا قبل از ۱۵ بهمن انجام میگیرد که موضوع کرایهها متفاوت است و یک مسئله خدماتی است و در طول سال میتوان آن را بررسی کرد.
رئیس شورای شهر تهران در مورد اینکه چرا عوارض کاهش نمییابد و همیشه بیشتر میشود توضیح داد: به دلیل اینکه تورم زیاد است و مسلما عوارض افزایش مییابد.
وی در مورد کمبود پارکینگ در پایتخت هم گفت: بحث پارکینگ همیشه در جهان مطرح است. در دهه ۵۰ میلادی یک دفعه موضوع خودرومحوری و اتوبانمحوری مطرح شد، ولی با گذشت زمان، مبحث پارکینگ جدی شد و برخی از دانشگاهیان گفتند ضرورتی برای ارائه تسهیلات در قالب پارکینگ برای خودروهای سواری نباید باشد، چرا که این موضوع سبب ترافیک و آلودگی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در برخی از کشورها با افزایش قیمت سوخت، ترافیک را کنترل میکنند و اگر قیمت سوخت گران نباشد، مردم تشویق به استفاده از خودروی شخصی میشوند، گفت: در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که سوخت باید آنقدر گران باشد که استفاده از حمل و نقل عمومی به صرفهتر باشد، همچنین بخشی از درآمد حاصل از سوخت باید به توسعه این ناوگان اختصاص یابد.
هاشمی بیان کرد: در کشورهای توسعهیافته قیمت سوخت برایشان ۵۰ سنت تمام میشود، ولی آن را یک و نیم یورو میفروشند، این در حالی است که ما در ایران سوخت را هم که میخواهیم به قیمت تمام شده بفروشیم مردم قبول نمیکنند.
وی اضافه کرد که توجه به موضوع افزایش حمل و نقل عمومی همیشه مدنظر بوده و برخی از مطالعات نشان داده که هرمتر تجاری برای پارکینگ اگر خیلی گران باشد صرف نمیکند مردم خودرو از منزل بیرون آورند، بنابراین مسئله پارکینگ پیچیده است و ابعاد مختلفی دارد.