هاشمی در جلسه شورای شهر خواستار شد
تجدیدنظر مجلس ودولت درباره سهم تهران دربودجه ۹۹
رئیس شورای شهر تهران: اگر میخواهیم وضعیت آلودگی هوا، ازدحام در مترو و کمبود اتوبوس در تهران حل شود، باید مجلس و دولت در این موضوع تجدیدنظر کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محسن هاشمی در یکصدو هشتادو ششمین جلسه شورا از واکنش سریع سازمان برنامه و بودجه نسبت به تذکر جلسه پیشین درباره سهم تهران در بودجه سال ۹۹ کشور در صحن شورا خبر داد و افزود: سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به تذکر بنده در صحن علنی روز یکشنبه شورا، اطلاعیه مشروحی صادر کرده است که در ابتدا از حساسیت و پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه نسبت به مسایل مدیریت شهری قدردانی میکنم.
رئیس شورا ادامه داد: مطلبی که بارها در این اطلاعیه به آن استناد شده است، مصوبات و تصیماتی است که در جهت حل مشکل سیستم حمل ونقل عمومی تدوین شده است.
هاشمی گفت: بنده نیز بارها به مثبت بودن مصوبات اشاره کرده ام، اما متاسفانه این مصوبات روی کاغذ باقیمانده اند و در میدان اجرا بدلیل نگاه بخشی و نبود جسارت دستگاههای مختلف، زمین گیر شده اند که نمونه آن مصوبه شورای اقتصاد برای تامین ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس شهری در سال گذشته بوده که در این اطلاعیه به ۹ هزار دستگاه کاهش یافته است.
وی افزود: وزارت کشور ۶ هزار دستگاه به تهران اختصاص داد، اما در جلسه معاونت اول این عدد به سه هزار و سپس به ۱۵۰۰ دستگاه کاهش یافت.
هاشمی ادامه داد: روز گذشته نیز در صورتجلسه بانک مرکزی و وزارت کشور، تخصیص پیش پرداخت آن، نیازمند مصوبه سران قوا و تایید مقام معظم رهبری عنوان شده که مشکل است و به همین دلیل طی شش سال گذشته از این دولت، تاکنون یک دستگاه اتوبوس نیز تحویل شرکت واحد نگردیده است.
رئیس شورا گفت: موضوع دیگری که بعنوان منبع اصلی تامین بودجه سیستم حمل ونقل عمومی توسط سازمان برنامه عنوان شده، اعتبارات ارزش افزوده است که این ردیف، درآمد خود شهرداری هاست و ارتباطی به دولت ندارد.
وی افزود: در گذشته دولت همواره از محل بودجه خود به توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی کمک میکرده است، اما این کمک همانطور که در این اطلاعیه قید شده، برای کل کشور ۱۵۰ میلیارد تومان است که حتی در صورت پرداخت کامل آن میتوان برای هر استان یک تا دو اتوبوس با این مبلغ تهیه کرد که مشکلی را حل نمیکند.
هاشمی ادامه داد: سازمان برنامه همچنین مجموع اعتبار یارانه بلیت مترو نیز برای امسال را تاکنون ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرده است که با سهم متروی تهران از این مبلغ، میتوان هزینههای یک هفته از سال را در شرکت بهره برداری مترو تامین کرد و نه با تعهدات دولت نسبتی دارد و نه با هزینههای مترو.
رئیس شورا گفت: در این اطلاعیه اعلام شده است که طی سه سال اخیر ۱۲۵ میلیارد تومان بعنوان کمک برای هزینه ساخت متروی تهران توسط دولت پرداخت شده است که با این رقم هم میتوان نصف یک ایستگاه مترو را تکمیل و بهره برداری کرد.
وی از سازمان برنامه و بودجه بابت شفاف سازی و طرح کمک دولت به حمل ونقل عمومی تهران تشکر کرد.
یک فوریت متمم بودجه ۹۸ شهرداری تهران تصویب شد
اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت متمم بودجه ۹۸ شهرداری تهران را تصویب کردند.
محسن هاشمی در صد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه ديشب نامهای از سوی حناچی شهردار تهران تقدیم هیأت رئیسه شورا شد اظهار کرد: حناچی در این نامه لایحه متمم بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران را با قید یک فوریت ارسال کرد.
وی افزود: بر همین اساس با توجه به اینکه وقت کم است امروز یک فوریت این لایحه به رأی گذاشته میشود تا این لایحه برای بررسی تخصصی به کمیسیونها ارسال شود.
در ادامه اعضای شورای شهر تهران با ۱۵ رأی موافق و یک رای مخالف یک فوریت لایحه متمم بودجه سال ۹۸ شهرداری را تصویب کردند.
در ادامه هاشمی افزود: موضوع دیگر که نیاز به رأیگیری دارد این است که تعداد املاکی که منتظر تصمیم شورا در مورد باغ بودن یا نبودن است، زیاد شده است و بارها اعضای شورای شهر این موضوع را متذکر شدند که تعداد ارباب رجوعهایی که به شورا مراجعه میکنند تا پرونده باغ بودن یا نبودنش تعیین تکلیف شود، زیاد است.
وی تصریح کرد: هیأت رئیسه تصمیم گرفت تا در روزهای سهشنبه که جلسه علنی نداریم، جلسه شورا به رسیدگی به املاک اختصاص داده شود و ماهی یک جلسه اگر ملکی برای بررسی بود، آن را بررسی کنیم تا صف درخواست مردم طولانی نشود، باید تا آخر سال اضافه کاری کنیم تا تکلیف املاک مشخص شود.
پیشنهاد ريیس شورای شهر تهران با ۱۳ رأی موافق به تصویب رسید.
حبیبزاده، عضو شورای شهر تهران
زمینه کاهش درآمد کارکنان شهرداری را فراهم نکنیم
عضو شورای شهر تهران در مخالفت با طرح اصلاحیه مصوبه تعارض منافع گفت: زمینه کاهش درآمد کارکنان شهرداری را فراهم نکنیم.
افشین حبیبزاده در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با طرح اصلاحیه ماده ۷ مصوبه تعارض منافع در شهرداری تهران گفت: پس از تصویب مصوبه تعارض منافع، جمعی از مهندسان شاغل در بخشهای مختلف شهرداری نسبت به ماده هفت این مصوبه در دیوان عدالت اداری اعتراض کردند که پس از رسیدگی دیوان این ماده را رد کرد.
وی افزود: اینکه اکنون با اصلاحاتی در ماده بخواهیم آن را به تایید شورای اسلامی شهر برسانیم؛ مخالف قواعد، عرف و مقررات مربوطه است، همچنین در طرحهایی که کارکنان متخصص و خدوم شهرداری حضور دارند با توجه به تجارب ایشان جزو بهترین پروژه هاست.
حبیبزاده همچین پیشنهاد حذف اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و معاونین سازمان نوسازی شهرداری تهران از تبصره یک طرح اصلاحی ماده هفت مصوبه تعارض منافع شهرداری را مطرح کرد که به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.
سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر
هنوز شاهد تداوم دوره گذار و بلاتکلیفی شورایاران هستیم
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران هم در تذکر به شهرداری تهران گفت: جای تاسف است که هنوز شاهد تداوم دوره گذار و بلاتکلیفی شورایاران هستیم.
محمد سالاری پس از گزارش شورایاری منطقه ۱۶ در واکنش به انتقاد آنها از وضع موجود شورایاریها در شهر تهران گفت: من به شهرداری تهران تذکر دارم، با توجه به وضعیت بلاتکلیف شورایاریها در دو سال اول و برگزاری سالم انتخابات شورایاریها که امید خوبی را مبنی بر جبران گذشته ایجاد کرد تا شاهد فعالیت موثر این جامعه مدنی باشیم، جای تاسف است، اکنون که شورا و شهرداری، هم جهت هستند، ما شاهد تداوم دوره گذار و بلاتکلیفی شورایاران باشیم.
وی تصریح کرد: تصمیم گرفتیم شورایاریها در تصدی گریهای مالی و اجرایی دخالت نکنند تا بتوانند در راستای ایفای نقش نظارتی که وظیفه اصلی آنها است، موثر واقع شوند، اما این به این معنی نیست که شورایاریها کلا نادیده گرفته شوند و بر این تشکلهای مردم نهاد خط بطلان بکشیم.
سالاری ادامه داد: درخواست دارم، کمیسیونهای شورای شهر نیز در مورد طرح دوفوریتی مربوط به این تشکل هرچه سریعتر نظراتشان را ارائه دهند تا دوره گذار هرچه زودتر به پایان برسد.
تا پایان سال پرونده های تعیین تکلیف باغات به اتمام برسد
رئیس شورای شهر تهران گفت: از این پس موضوع باغات به صورت ثابت در سه شنبه های هر هفته بررسی می شود و امیدواریم تا پایان سال پرونده های تعیین تکلیف باغات به اتمام برسد.
محسن هاشمی در حاشیه صد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات جلسه اظهار کرد: تصمیم بر این شد که روزهای سه شنبه ای که صحن شورا برگزار نمی شد، از هفته آینده صحن برگزار و پرونده باغات در آن مطرح شود و امیدواریم تا پایان سال پرونده های تعیین تکلیف باغات به اتمام برسد تا مردم کمتر در انتظار بمانند.
وی به گزارش شورایاری های منطقه ۱۶ و محله باغ آذری اشاره کرد و افزود: شورایار این منطقه در خصوص مشکلات عمده محله و راهکارهای حل مشکلات به اعضای شورا گزارش داد و همچنین یک فوریت متمم بودجه سال ۹۸ به تصویب رسید.
هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا گزارش شورایاری ها در زمانی مطرح می شود که صحن به رسمیت نرسیده است، توضیح داد: گزارش شورایاری ها در دستور جلسه صحن نیست و وقتی صحن رسمی می شود ارائه می شود. از اعضا درخواست کردیم با حضور به موقع کیفیت این گزارش ها را افزایش دهند.
رئیس شورای شهر تهران در باره ناایمن بودن خط متروی گلشهر –هشتگرد افزود: این خط به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده است. در خصوص کمبود بخش مخابرات، با استفاده از موبایل این کمبود قابل حل است زیرا این خط در روی سطح قرار دارد.
وی تاکید کرد : همچنین سیستم علایم آن کامل نشده که موضوع حساسی است و باید تکمیل شود ، بنابر این در حال حاضر تنها دو ساعت از ساعت ۱۱ تا یک خدمات رسانی می کند. از شهروندان پول بلیت گرفته نمی شود و افتتاح به صورت آزمایشی است.
رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا نسبت به افتتاح ناایمن این خط اعتراضی نشده است ؟ توضیح داد: هر افتتاح مراحلی دارد. ابتدا خط آماده بهره برداری ازمایشی سرد و سپس آزمایش گرم انجام می شود و بعد از آن برای تبیین مشکلات خطوط، افتتاح آزمایشی داریم. این خط توسط دولت تکمیل شده و بهره برداری آن به شهرداری واگذار شده است.
وی ادامه داد: پیش از این زمانی که خط ۵ را در حال ساخت داشتیم ، توسعه آن تا هشتگرد مطرح بود اما به دلیل کمبود بودجه، اعلام کردم ساخت بخش گلشهر به هشتگرد در اولویت ما نیست. در واقع این پروژه همان طرح قدیمی است که با تأخیر ۲۵ ساله به اتمام رسیده است و باید بخش های علایم آن تکمیل شود.