پخش زنده
امروز: -
وزیر نفت درباره تولید سوخت کم سولفور گفت: در شرایط کنونی حدود ۴۰ هزار تن نفت کوره در روز تولید میکنیم، بنابراین به اندازه نیاز کشتیهای اقیانوس پیمای کشور تولید داریم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت،آقای بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز در پاسخ به سوال اقای علی اکبر کریمی مبنی بر علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامهریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور افزود: همین سوال یک بار دیگر در اردیبهشت ماه امسال از سوی نماینده اهواز در صحن مطرح شد، اما از نظر آیین نامه داخلی مجلس هر چند بار سوالی مطرح میشود، باید پاسخ دهیم.
وی گفت: در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون تن تولید نفت کوره در روز در جهان بوده که کمتر از ۲ درصد آن حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد بوده است. در مجموع دو سوم نفت کوره جهان که به عنوان سوخت کشتی مصرف میشود، گوگرد بالای ۲.۵ درصد دارد و در شرایط کنونی قرار شده این میزان گوگرد به کمتر از نیم درصد برسد.
وزیر نفت با بیان اینکه قیمت مازوت تنزل یافته و در مواردی حتی به نصف رسیده است، افزود: به این معنا که نفت کوره با سولفور کمتر نزدیک گازوئیل شده، اما در کشور ما در شرایطی که پالایشگاهها در شرایط عادی فعالیت کنند، مقدار نفت کوره تولیدی در روز ۴۰ هزار تن است که ۱۳ هزار تن مربوط به پالایشگاه آبادان است که اساساً به عنوان نفت کوره در دنیا توسط مشتریان ما مصرف نمیشود و دوباره تصفیه مجدد میشود.
وی بیان کرد: حدود ۲۰ هزار تن نفت کوره با سولفات بالا داریم، بنابراین راه حل مشکل برای تامین نفت کوره با سولفات کم، بهینه سازی پالایشگاهها است که به موجب آن گوگرد در نفت کوره کم شود، این اقدام به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، اما در این شرایط پالایشگاه آبادان در دست اجراست، پالایشگاه اصفهان رها شده و بقیه پالایشگاهها طرح دارند، اما دسترسی به این منابع ساده نیست.
وزیر نفت تاکید کرد: من بارها گفتم که قیمت سوخت یا نفت کوره کم سولفور به شدت بالا میرود و این واقعیت بازار است. قیمت کشتیرانی در دنیا هم بالا رفته ما راه حلهایی داریم که من آنها را خدمت وزیر راه نوشتم. یکی استناد به بند دوم مقرره ۱۸ پیوست ششم کنوانسیون مارپل است که به کشتیها تکلیف میکند باید سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کنند. اما اگر کشتی بگوید امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد میتواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. جمهوری اسلامی هم میتواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند این حق قانونی و حقوقی ما است.
این عضو کابینه دولت، یکی از راه حلها را تجهیز کشتیها به اسکرابر دانست و گفت: این سیستمی است که بین ۲ تا ۷ میلیون دلار هزینه دارد. حتی از بهینه سازی پالایشگاهها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است، ولی هیچ کشتی ایرانی این کار را نکرد. کشتیها در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند. اخیرا هم ضمنی میگویند سوخت ارزان و یارانهای به ما بدهید.
اقای زنگنه افزود: روش بعدی اختلاط است. ما در این باره جلسات متعدد داشتیم و با همکاری شرکت نفت کش به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای فعلی جواب میدهد. موتوری که نفت کوره مصرف میکند نمیتواند نفت گاز مصرف کند لذا یک سوخت ترکیبی تولید شد که ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه قابل تامین است. حتی سوخت از بیرون ایران هم قابل تامین است. روشهای دیگری هم هست مثل این که با روشهای شیمیایی مازوت را مخلوط میکنند که جدا شود بخش خصوصی در این زمینه فعال شده که مازوت با سولفور بالا را از ما بگیرد و مازوتی بدهد که سولفورش کم است.
وی با بیان این که مشکل تامین سوخت با سولفور کم اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمیکند، یادآور شد: مهمترین بخش کشتیرانی نفتکش است که اختلالی در آن ایجاد نمیشود. زیرا اگر این چنین باشد صادرات ما هم دچار مشکل خواهد شد. البته مسائل دیگری هم است که به تحریمها بر میگردد و ذکر آن به مصلحت نیست.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، افزایش قیمت حمل و نقل را به دلیل افزایش قیمتهای بینالمللی عنوان و تصریح کرد: وقتی نرخهای آن طرف آزاد است فکر نمیکنم نمایندگان دنبال این باشند که از منابع محدود بودجه یارانهای برای سوخت نفتکش بگذاریم. من اجازه ندارم به کسی که تولید میکند بگویم تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروش. مگر این که شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و دو سه هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید.
وزیر نفت یادآور شد: شما در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید میتوانید بخرید، اما قیمتش متفاوت است. ما فعلا میتوانیم نیاز کشتیهای اقیانوس پیما را با سوخت سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم.
نمایندگان از پاسخ وزیر نفت قانع شدند
نمایندگان مردم در مجلس از پاسخ وزیر نفت در خصوص علت کوتاهی این وزارتخانه در مورد برنامهریزی لازم به منظور تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور قانع شدند.
علی اکبر کریمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال از وزیر نفت قانع نشد، بنابراین توضیحات وزیر به رأی گذاشته شد و نمایندگان با ۱۰۶ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در صحن پاسخهای وزیر را قانع کننده دانستند.
سکینه الماسی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح سوال اقای کریمی از وزیر نفت گفت: بازگشت به نامه شماره ۳۷۴۰۷۷ مورخ ۶/۷/۱۳۹۸، گزارش کمیسیون انرژی در خصوص سؤال ملی علیاکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب از وزیر نفت مبنی بر اینکه علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامهریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور، ارسال میگردد.
نماینده مردم کنگان، دیر و جم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اجرای ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، سؤال فوق در جلسه رسمی مورخ ۲۱/۸/۱۳۹۸ کمیسیون با حضور ۱۷ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سؤال کننده و وزیر، مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کننده از پاسخهای ارائه شده وزیر نفت، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه ارسال میگردد.