به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، آقای علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این خبر گفت: اقدامات انجام شده از آغاز بررسیها تاکنون مبتنی بر چند محور مهم از جمله: جمعآوری اطلاعات اولیه، تشکیل تیم مدیریت بحران در منطقه، اعزام نیروهای امدادی به سایت سانحه برای موضوع تجسس و نجات، دریافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپیمایی و سایر مراجع مانند پلیس مهاجرت، تعیین مسئول بررسی سانحه و اعزام تیم اولیه بررسی سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اولیه بودهاند.
وی افزود: اطلاع رسانی اولیه در خصوص سانحه صورت پذیرفته و مطابق آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیر نظامی مصوب هیئت دولت، گروههای ۱۱ گانه بررسی سانحه تشکیل شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: دستگاههای ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه سیاه) پیدا و تحویل مسئول بررسی سانحه شده است. مستندات و شواهد سایت سانحه بررسی و ثبت شد و قطعات باقیمانده هواپیما جمعآوری و به محلی امن منتقل شد.
وی گفت: جعبههای سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازی (FDR) و دستگاه ضبط صدای کابین خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پیدا شده و در اختیار تیم بررسی سانحه است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزی آسیب دیدهاند. قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد، لیکن آسیب فیزیکی بر روی آنها قابل مشاهده است.
عابدزاده ادامه داد: تیم بررسی سانحه، مطابق با استانداردهای ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو از همه کشورهایی که مطابق این سند ذینفع شناخته میشوند دعوت کرده تا نسبت به معرفی نمایندگان خود در فرایند بررسی سانحه اقدام کنند و هماکنون تیم تخصصی کشور اوکراین به عنوان کشور ثبت کننده و بهرهبردار هواپیما در حین اعزام به ایران جهت انجام وظایف خود هستند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در تشریح شرایط پروازی این هواپیما گفت: هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود میکند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی میشود. هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است. مطابق گزارشهای شاهدان عینی (افرادی بر روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده اند) آتش سوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده میشود و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع میپیوندد و مسیر برخورد هواپیما نشاندهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.
وی افزود: مستندات سایت سانحه نشان میدهد که محل برخورد اولیه هواپیما با زمین در محوطه یک پارک تفریحی بوده و پس از این برخورد اولیه، در طول خط سیر آن برخوردهای دیگری مشاهده شده و بدنه هواپیما متلاشی شده و در طول خط سیر پخش شده است.
عابدزاده ادامه داد: اطلاع اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت هواپیما، ایالات متحده به عنوان کشور سازنده، سوئد و کانادا به عنوان کشورهای متقاضی که اتباع آنها در این هواپیما بودند صادر شده است و کشور اوکراین ضمن درخواست حضور در فرایند بررسی سانحه، نسبت به معرفی گروهی برای شرکت در فرایند بررسی سانحه، شناسایی و انتقال اجساد اتباع خود و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور ثبت کننده و بهرهبردار است اقدام کرده است که نمایندگان آنها به زودی به کشور وارد میشوند.
وی گفت: هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بوده که همه افراد در این سانحه جان خود را از دست دادند. ۱۴۶ نفر از مسافران دارای گذرنامه ایرانی، ۱۰ نفر دارای گذرنامه افغانستانی، ۵ نفر دارای گذرنامه کانادایی، ۴ نفر دارای گذزنامه سوئدی و ۲ نفر دارای گذرنامه اوکراینی و ۹ نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بودهاند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین افزود: ممکن است تعدادی از مسافران دارای تابعیت چندگانه باشند و در سایر گزارشها با ملیتی دیگر معرفی شوند. فهرست فوق، مربوط به گذرنامهای است که با آن از مرز جمهوری اسلامی ایران خارج شدهاند. اجساد و بقایای پیکر سرنشینان مشخص و جمعآوری شد و برای انجام تشریفات شناسایی و انتقال، با نظارت مراجع قضایی، به پزشکی قانونی منتقل شدند.
وی اضافه کرد: با جمعآوری و تکمیل اطلاعات، آخرین یافتههای بررسی سانحه به طور رسمی منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسید.
گفتنی است پرواز برنامهای شماره ۷۵۲ مسیر تهران- کیف از نوع هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت UR-PSR در ساعت ۵:۴۵ دقیقه از محل پارک شروع به حرکت کرده و در ساعت ۰۶:۱۳ روز چهارشنبه ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ از باند پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به پرواز درآمد. پرواز فوق، تحت کنترل برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به اوجگیری ادامه داده و سپس تحویل واحد تقرب پرواز مهرآباد شده و مجاز به اوجگیری تا ارتفاع ۲۶ هزار پا شده است. پس از قطع ارتباطات با بخش کنترل ترافیک در ساعت ۶:۱۸ در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.
عابدزاده در پایان با انتقاد از برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی و موضوع جعبههای سیاه هواپیما گفت: مسائل مطرح شده در پاسخ سوال خبرنگاران تشریح روال قانونی بررسی سوانح و اینکه تنها مرجع بررسی، کمیته بررسی سوانح است، طرح عدم ارسال جعبههای ثبت اطلاعات پروازی به خارج از کشور را برداشت اشتباه خبرنگار دانست.