مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری:
اولویت ما بازخوانی جعبه سیاه هواپیما در ایران
اولویت نخست ما با توجه به وجود امکانات فنی در ایران، بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در داخل خاک کشور است.
آقای حسن رضایی فر در مصاحبه با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، در حاشیه نخستین جلسه کمیسیون مشترک بررسی سانحه هواپیمای خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال که با حضور کارشناسان ایرانی و اوکراینی برگزار شد افزود: خوشبختانه هر دو جعبه سیاه این هواپیما، پیدا شده است و در جلسه مشترک با کارشناسان اوکراینی، صدماتی که به این جعبه سیاه وارد شده تشریح شد و با توجه به اینکه هم ایران و هم اوکراین نرم افزار خاص بررسی این جعبه را دارند قرار شد تیم کارشناسان اوکراین هم جعبه سیاه را بررسی کنند تا رویکرد ما مشخص شود.
وی اضافه کرد: موضوع اساسی، توانایی دانلود این اطلاعات است و اولویت ما با توجه به تاکیدات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، بازخوانی و بازسازی اطلاعات در کشور است و این روند، بر اساس مقررات سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) با نظارت مراجع قضایی ایران انجام خواهد شد، اما اگر این روند موفقیت آمیز نبود تصمیمات بعدی اتخاذ خواهد شد.
مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ایران بر اساس استانداردهای بین المللی هوانوردی (ایکائو) از کشورهای درگیر سانحه دعوت کرده که برای همکاری در کمیسیون بررسی سوانح، تیمشان را معرفی کنند که تاکنون اوکراین یک تیم متشکل از متخصصان بررسی سوانح، مدیریت بحران هوایی، تشخیص هویت اجساد و امنیت به ایران معرفی کرده است که به کشور مراجعه کرده اند و با این تیم مشغول مبادله اطلاعات هستیم و تاکنون به هیچ نتیجهای نرسیده ایم.
وی افزود: طبق مقررات ایکائو، ایران مسئول پاسخگویی و اعلام نتیجه بررسی علت این سانحه است و ما طبق مقررات، به کشورهای طراح و سازنده، بهره بردار و کشور ثبت کننده هواپیما، نوتیفیکیشن (اعلام) صادر کرده ایم و آنها موظف هستند نماینده قانونی خود را به ما معرفی کنند و کشورهایی هم که شهروندانشان فوت کرده اند نیز میتوانند در این کمیسیون مشاور داشته باشند.
وی ادامه داد: علاوه بر اوکراین، سوئد و کانادا هم مشاورین خود را معرفی کرده اند و سازنده هواپیما هم نماینده قانونی خود را به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کرده است.
رضایی فر در خصوص هواپیمای سقوط کرده گفت: هواپیمای بوئینگ سقوط کرده بوئینگ ۷۳۷ و یک مدل پایینتر از هواپیماهای سری مکس بود که در سال ۲۰۱۶ ساخته شده و از بوئینگ مستقیما تحویل شرکت اوکراین اینترنشنال شده است و جزو هواپیماهای پیشرفته و بروز دنیاست که در بسیاری از خطوط هوایی جهان مشغول پرواز است.