به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، از مجموع ۷۲ بازی ارسال شده به این جشنواره ۹ بازی جدی شامل «تواندست»، «تیزران»، «دستکش توانافزا»، «ریشتر»، «سارای»، «شاه گیگیلی»، «هانا»، «FirstAID» و «KeepStep» به مرحله نهایی راه یافتند که بازی «تیزران» به عنوان برتر دست یافت.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای با برگزاری جایزه بازیهای جدی تلاش کرده است تا از تحقیق، تولید و ترویج بازیهای هدفمند برای آموزش، درمان، تبلیغات و ... حمایت کند.
خلاصه ۹ بازی راه یافته به مرحله نهایی جشنواره بازیهای رایانه جدی به این شرح است: بازی تیزران این بازی به عنوان یک بازی-ورزش (Exergame)، تلاش میکند تا با تلفیق ورزش دوچرخهسواری با عناصر بازی، در راستای تندرسی و توانبخشی، جذابیت این ورزش را افزایش دهد. از ویژگیهای بازی تیزران میتوان به امکان بازی آنلاین چند نفره آن اشاره کرد.
بازی تواندست این بازی با هدف توانبخشی به بیماران و سالمندان، تمرینات دست را به کمک فناوری لیپ موشن شناسایی کرده و به کمک بازی، فرآیند تمرینات را جذاب میکند.
بازی دستکش توانافزا داستان بازی درباره دوندهای است که باید برای عبور از موانع، از روی آنها بپرد و امتیاز کسب کند. با هدف توانبخشی به بیماران دچار عارضه سکته یا آسیب نخاعی، این بازی به کمک یک دستکش دارای سنسور، با حرکات دست فرد، عمل پرش را انجام میدهد.
بازی ریشتر بازی ریشتر، یک بازی ساده موبایلی است که با استفاده از تکنیک ایزومتریک، تلاش میکند مدیریت بحران و قرار گرفتن در مکانهای مناسب را هنگام زلزله، آموزش دهد.
بازی سارای یک بازی هدفمند در حوزه آموزش سلفژ (مهارت نتخوانی و وزنخوانی) است. آموزش سلفژ در این بازی در بستر روایی بازی اتفاق میافتد. برای عبور دادن سارای، قهرمان بازی، از مراحل مختلف، بازیکن باید تقلید درستی از آواهایی که به گوشش میرسد انجام دهد و با این کار، عملا در مسیر بازی، تمرین سلفژ کند.
بازی شاه گیگیلی یک بازی با هدف آموزش نظری برای کودکان که در محیط بازی، مفاهیم مختلف آموزشی را منتقل میکند.
بازی هانا یک بازی با هدف تقویت مهارتهای شناختی در کودکان که در پشت صحنه بازی، اطلاعات شناختی کودک را به عنوان مشاوره به والدین منعکس میکند.
بازی FirstAIDیک بازی با هدف آموزش مهارتی که در آن بازیکن میآموزد در شرایط مواجهه با بروز سانحه (مثلا در شرایط تصادف جادهای) برای دیگران، کمکهای اولیه را به مصدومین برساند.
بازی KeepStepاین بازی شامل مجموعهای بازی دو بعدی است که برای توانبخشی حرکت پا و تعادل در بیماران اِماِس طراحی شده است. پلتفرم بازی واقعیت افزوده بوده و با استفاده از روش پروجکشن مپینگ، بازی روی زمین نشان داده میشود. از یک دستگاه مایکروسافت ایکسباکس کینکت نیز به عنوان سنسور برای تشخیص حرکات پا استفاده شده است.