به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محسن هاشمی که به دلیل حضور در جلسه مدیریت بحران با حضور وزیر کشور و شهردار تهران، صد و هفتاد و چهارمین جلسه شورا را ترک و ریاست آن را به ابراهیم امینی واگذار کرد، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معمولاً در فصل پاییز هوا رو به سردی میرود و در حالی که کمتر شاهد بارندگی و باد هستیم، آلودگی هوا شدت پیدا میکند و هوا به دلیل ناپاک شدن مشکلاتی را برای مردم ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه در همه کشورهای توسعه یافته برای حل مشکل آلودگی هوا به سمت حمل و نقل عمومی حرکت میکنند، تصریح کرد: در کشورهای توسعهیافته سفرهای روزانه و بعضاً سفرهای کاری با حملونقل عمومی انجام میشود و حملونقل عمومی به معنای استفاده از وسایلی است که قابلیت حمل افرادی زیادی را داشته باشد. به همین منوال میتوان گفت: تاکسی، حملونقل عمومی نیست و استفاده از اتوبوس و مترو میتواند این امر را محقق کند.
رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: وقتی مردم را به استفاده از حملونقل عمومی تشویق میکنیم، باید سازوکار آن هم فراهم باشد. اما امروز برغم وجود زیرساختهای انجام شده در بحث مترو اقدامات خوبی انجام نشده است و در حالی که ظرفیت ۵ میلیون سفر وجود دارد سفرها با مترو به نصف این تعداد یا حتی یکسوم آن تقلیل یافته است.
هاشمی با بیان اینکه در این خصوص مصوبههای خوبی در دولت به تصویب رسیده است که بر اساس آن قرار بود واگنهایی تأمین شود، عنوان کرد: اما بوروکراسیهای دولتی و تحریمها مانع عملیاتی شدن این اقدام شده است.
هاشمی با اشاره به تأمین نشدن دستگاههای اتوبوس برای شهر تهران اضافه کرد: از دولتهای مختلف تا به امروز همگی تلاش کردهاند تعدادی اتوبوس را به تهران و کلانشهرها تزریق کنند و در هر دولت تقریباً ۲ تا ۳ هزار اتوبوس به شهر تزریق شده است. در این دولت نیز در سال ۹۵ توافق خوبی بین وزارتخانههای نفت، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور در حضور رئیس جمهور منعقد شد تا بر مبنای آن ۱۹ هزار اتوبوس در اختیار کلانشهرها قرار گیرد. به دنبال آن مصوبه شورای اقتصاد هم در سال ۹۶ و ۹۷ درباره این موضوع تصویب شد.
هاشمی با بیان اینکه هماکنون کارخانههای داخلی داریم که امکان ساختوساز اتوبوسها در آنها وجود دارد، گفت: میتوانیم ۵۰ تا ۶۰ درصد اتوبوسها را به صورت ساخت داخلی انجام دهیم، اما باز هم به دلیل بوروکراسیهای موجود بین وزارتخانهها این مشکل حل نشده است و میطلبد آقای رئیس جمهور و آقایان جهانگیری و نوبخت نیز این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه تهران به ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد، عنوان کرد: این در حالی است که تنها ۷ هزار اتوبوس در شهر تهران وجود دارد که متوسط طول عمر آنها به ۱۱ سال میرسد. اگرچه عمر مفید اتوبوسها باید ۸ سال باشد و همین امر موجب شده است روزانه ۳۰۰ مورد توقف اتوبوس ناشی از خرابی داشته باشیم. البته تعدادی از اتوبوسها به غیر از BRT به بخش خصوصی واگذار شده و همین موضوع نارضایتیهایی را میان شهروندان به وجود آورده است.
وی درباره شیوه اختصاص بودجه برای تأمین اتوبوسهای شهری توضیح داد: در حال حاضر شهرداری تهران قراردادهایی را با شرکتهای اتوبوسرانی منعقد کرده است، اما منتظر بودجه هستیم. برای تهیه اتوبوسها باید ۲۰ درصد از هزینه توسط سرمایهگذاری، ۳۰ درصد از طریق وام و ۵۰ درصد از طریق صندوق ذخیره ارزی تأمین شود.
در ادامه هاشمی درباره علت حضور خود در جلسه مدیریت بحران توضیح داد: اصولاً در سال ۲ تا ۳ بار جلسه مدیریت بحران با حضور دستگاههای اجرایی برگزار میشود تا اقدامات انجام شده مورد بازبینی قرار گیرد. البته جلسه امروز به دلیل قانون جدیدی است که از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شده است.
رئیس شورای شهر ادامه داد: در گذشته اگر در شهر تهران تا ۳۰۰ کشته اتفاق میافتاد، مدیریت بحران بر عهده شهرداری بود، اما امروز این موضوع در اختیار وزارت کشور قرار گرفته است و اگر بحرانی ایجاد شود وضع شهر تهران نامشخص خواهد بود. به عنوان مثال اگر حادثهای شبیه پلاسکو اتفاق بیفتد مدیریت شهری نمیتواند آن را اداره کند، به همین دلیل جلسه امروز برای تعیین تکلیف تهران برای حوادث غیرمترقبه تشکیل میشود.