پخش زنده
امروز: -
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: روش مبتنی بر ۴ مهارت، جایگزین تکیه بر دستور زبان در آموزش انگلیسی شده است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای مهدی نوید ادهم با اشاره به طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور، گفت: این طرح به امضای ۵۷ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و یک فوریتی است که هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است؛ بنابراین تا تصویب فاصله دارد و اگر در صحن علنی مجلس تصویب شود قانون خواهد بود و لازمالاجراست و البته نقدهای جدی بر این طرح از سوی متخصصان و صاحب نظران وارد شده است.
*به رغم آموزش سایر زبانها در کانون پرورش فکری از این کلاسها چندان استقبال نمیشود
وی افزود: در این طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی ذکر شده است به طوریکه گویا فقط زبان انگلیسی از سوی آموزش و پرورش مجاز شناخته شده است. شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه ۶۷۸ مورخ ۲ آبان ۱۳۸۱ مصوبهای دارد که این انحصار را شکسته و تدریس زبانهای دیگر را هم در مدارس مجاز دانسته است و در آن طرح سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را موظف کردیم که در زمینه تدوین مواد درسی و تأمین معلم برنامهریزی کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بر طبق این مصوبه علاوه بر زبان انگلیسی، امکان تدریس زبانهای روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی توسط آموزش و پرورش وجود دارد.
آقای نوید ادهم با بیان اینکه از نظر شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع قانونگذار منعی برای آموزش زبانهای دیگر وجود ندارد، گفت: اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده است باید بررسی شود. همانطور که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش کانون زبان که وابسته به آموزش و پرورش است، ظرفیت برای آموزش زبانهای دیگر وجود دارد و اگر در آنجا همکلاس زبانهای دیگر تکمیل نمیشود باید دلیل آن جستجو و بررسی شود.
* نبود تقاضای اجتماعی برای آموزش زبانهای دیگر
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در بررسیهایی که انجام دادیم، مشخص شده که از اصلیترین دلایل، نبود تقاضای اجتماعی برای آموزش زبانهای دیگر است.
وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان با زبان یاد میگیرند که زندگی کنند و امور زندگی خود را در مراودات فکری، علمی، تجاری و سیاحتی با آن زبان سپری کنند. زبان انگلیسی زبان غالب دنیا است و تنها کشورهای انگلیسی زبان نیستند که زبان انگلیسی توانا هستند و هر شهروندی که آشنا با این زبان است با دانستن زبان انگلیسی در هر کشوری میتواند به حل نیازهای خود بپردازد و در مراکز علمی و همایشها شرکت کند و بهره بگیرد و بهره دهد.
آقای نوید ادهم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه انحصار وجود نداشته باشد، گفت: در آموزش و پرورش تلاش خود را کردهایم و مصوبه و قانون آن را داریم و باید بستر اجتماعی آن را فراهم کنیم، زیرا از نظر اجرا انحصار وجود دارد، اما از نظر قانونی و سیاستگذاری انحصاری وجود ندارد.
وی افزود: در بخشی از این طرح آمده است که، چون آموزش زبان انگلیسی در آموزش و پرورش کارآمد نیست به آموزشگاههای آزاد واگذار شود. اگر کمی دقت کنیم متوجه میشویم که در آموزش ریاضی، فیزیک و یا زبان عربی چالش اینچنینی داریم و باید دلیل را در عوامل دیگر مثل سن آموزش، روش آموزش، مهارتها و شایستگی معلمان برای آموزش محتوای آموزشی و... جستجو کرد و این موارد میتواند دلایل ناکارآمدی زبان انگلیسی شده باشد.
*روش تکیه بر قواعد و گرامر در آموزش زبان با روش مبتنی بر ۴ مهارت جایگزین شده است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی تغییرات خیلی خوبی در آموزش زبان انگلیسی دادهشده است و پیشنهاد میکنم تمام مخاطبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کتابهای درسی جدید را ببینند و بازخورد آن را از صاحبنظران جویا شوند.
آقای نوید ادهم گفت: نگرانی نمایندگان مبنی بر اینکه آموزش زبان انگلیسی دانش آموزان را برای گفتگو آماده نمیکند و بر قواعد و دستور زبان تأکید میکند، سالها است که روش سابق وجود ندارد و امروز آموزش زبان انگلیسی بر پایه ۴ مهارت در مدارس آموزش داده میشود.
وی بابیان اینکه البته مشکلاتی و ابهاماتی وجود دارد، گفت: پیشنهاد میکنم اگر نمایندگان میخواهند طرحی را مانند رفع انحصار زبان انگلیسی تنظیم کنند در یک کار کارشناسی با مشارکت شورای عالی آموزش و پرورش چالشهای آموزش زبان را شناسایی و چارهاندیشی کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اذعان کرد: آموزش و پرورش همانطور که موظف است فیزیک و شیمی و ریاضی را آموزش دهد، موظف است آموزش زبان انگلیسی را در سراسر کشور چه در سطح شهرها و چه در مناطق محروم و روستایی که آموزشگاهها حضور ندارند، داشته باشد.
وی گفت: میتوان از ظرفیت سایر بخشهای غیردولتی مثل آموزشگاهها استفاده کرد، زیرا جزء سیاستهای آموزش و پرورش مشارکت پذیر کردن فرآیندهای تعلیم و تربیت است و آنجا که آموزشگاهها با نگاه علمی و نه تجاری به میدان میآیند، آموزش و پرورش استقبال میکند و برخی از برنامهها را با کمک آنها انجام خواهد داد.
*طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی به صورت فعلی، مخالف عدالت آموزشی است
وی بابیان اینکه این طرح بهصورت فعلی مخالف عدالت آموزشی است، گفت: بستر اجرای این طرح آماده نیست. در کلانشهرها آموزشگاههای موفق و توانمند داریم، اما در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق محروم بار سنگین آموزش اینگونه دروس بر عهده آموزشوپرورش است و درنتیجه نباید زحمات و خدمات معلمان و مدیران مدارس نادیده گرفته شود.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش افزود: عملکرد آموزش و پرورش در این حوزه با آموزشگاهها مقایسه میشود که این قیاس جامع و کاملی نیست چراکه دانش آموزان علاقهمند به یادگیری زبان به آموزشگاههای خارج از مدرسه میروند و همچنین مدت زمانی که برای آموزش در آموزشگاهها وجود دارد از مدتزمان تخصیصی زبان در برنامه درسی مدارس بیشتر است.
آقای نوید ادهم افزود: در کشور ما به دلایل مختلف آموزش زبان از متوسطه دوره اول شروع میشود، اما بسیاری از دانش آموزان از دوران ابتدایی به آموزشگاههای خارج از مدارس میروند و باید برای سن آموزش زبان تصمیمگیری صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش برنامه مشخص برای آموزش زبان دارد و اگر تعداد درخواستکنندگان برای آموزش زبانهای دیگر به حدنصاب برسد، آموزش و پرورش موظف به تشکیل کلاس است.
آقای نوید ادهم در پایان گفت: پیشبینی میکنم این طرح در فرایند بررسی و تصویب، تغییرات جدی خواهد داشت.