مجمع عمومی سالانه ایمیدرو
وزیر صمت از پرداخت تسهیلات به هپکو خبر داد
وزیر صمت: بر اساس مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بانک ملی منابعی را به هپکو اختصاص میدهد تا مشکل آنها حل شده و حقوق کارگران پرداخت شود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛
آقای رضا رحمانی در حاشیه مجمع عمومی سالانه ایمیدرو در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت احیای هپکو خاطرنشان کرد: بحث سهامداری هپکو در حوزه کاری ما نیست و این شرکت در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دارد، اما به لحاظ تولید، مباحث اشتغال و کارگری، وزارت صنعت به این مقوله ورود کرده است.
وی افزود: وزیر راه و شهرسازی دستور داده تا سازمان راهداری قراردادی را در خصوص استفاده از تجهیزات هپکو با این شرکت منعقد کند و سازمان شهرداریها نیز از سوی وزارت کشور مکلف شده تا مجموعه اقداماتی را در خصوص هپکو انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: انتخاب مدیرعامل صورت گرفته و قراردادی با وزارت راه منعقد شده است، ضمن اینکه بانک ملی نیز پیگیریهای لازم را در خصوص دریافت وثیقه و اختصاص وام صورت داده که به هر حال اندکی زمانبر است.
رحمانی در خصوص افزایش عوارض صادرات سنگ آهن از سوی معاونت معدنی این وزارتخانه گفت: عوارض ۲۵ درصدی سنگ آهن و انتقاداتی که به آن مطرح است، از سوی دو دیدگاه کاملا متضاد شکل میگیرد به این معنا که برخی معتقدند خام فروشی باید متوقف شود و صادرات سنگ آهن به صورت خام ممنوع شود، اما وزارت صنعت با اعمال ممنوعیت موافق نیست و بر این اساس وضع عوارض صادراتی را در دستور کار قرار داده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در عوارضی که برای سنگ آهن وضع شده هم واحدهای موجود سنگ آهنی دیده شده و هم زنجیره پایین دست آن یعنی فولادیها لحاظ شده اند، ضمن اینکه در کارگروه تعیین عوارض صادراتی سنگ آهن دستگاههای مختلفی وجود دارد که تصمیم گیری میکنند، بنابراین بر روی اعداد تعیین شده مطالعه مفصلی صورت گرفته است.
رحمانی ادامه داد: تمام تلاش ما این بوده که واحدهای موجود سنگ آهن دچار مشکل نشوند و البته خام فروشی هم نکنند، همان طور که خام فروشی روند نزولی داشته و صادرات سنگ آهن از ۲۳ میلیون تن در سال ۹۷ به کمتر از ۸ میلیون تن رسیده است و تقاضای داخلی برای استفاده از آن وجود داشته است.
وی خاطرنشان کرد: هر جا تولید داخلی وجود دارد، وزارت صنعت بر اصلاح تعرفه گام بر میدارد تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود و هر آنجا که نیاز به واردات وجود دارد، چنانکه تولید داخل، کفاف ندهد یا وجود نداشته باشد، واردات انجام میشود.
رحمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل لغو مجمع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که باید تا قبل از ۳۱ شهریور مطابق با قانون برگزار میشد، گفت: اشکالی در صورتهای مالی ایدرو وجود داشت و این صورتهای مالی باید مورد حسابرسی قرار میگرفت.
وی افزود: مجمع ایدرو به زودی برگزار میشود و تمام تلاش ما این بود که هیچ شبههای در صورتهای مالی این سازمان وجود نداشته و منطبق بر ضوابط قانونی کار پیش رود.
رحمانی در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرنگاران با بیان اینکه تأمین قطعات یدکی از سوی خودروسازان برنامه ریزی شده است، گفت: بخشی از مشکلات مرتبط با دوران تحریم بوده که منجر به وجود ۱۵۰ هزار خودرو کف پارکینگ خودروسازان شده است، اما بر اساس اعلام یکی از خودروسازان بزرگ، تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه از ۸۰ هزار دستگاه به ۳۵ هزار دستگاه رسیده است.
وی افزود: راه ما در صنعت خودروسازی کاملا معلوم است و ساخت داخل دستور کار جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو است.
۱۰ میلیارد دلار واردات، داخلی سازی میشود
وزیر صنعت معدن و تجارت: تا افق سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰ میلیارد دلار واردات داخلی سازی خواهد شد.
آقای رضا رحمانی امروز در مجمع عمومی سالانه ایمیدرو افزود: تحقق این هدف حدود ۴ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد.
وی با اشاره به ۷ محور وزارت صمت برای سال رونق تولید گفت: یکی از این ۷ محور، مربوط به توسعه معادن و منابع معدنی میشود که شامل فعالسازی معادن کوچک، تکمیل زنجیره تولید، اکتشاف و ... است.
آقای رحمانی نهضت ساخت داخل و انقلاب معدنی را کلیدواژه توسعه اقتصادی دانست و افزود: نهضت ساخت داخل، حرکت بزرگی در اقتصاد کشور است که در سفر به اصفهان و بازدید از فولاد مبارکه جلوهای از این نهضت آشکار شد.
وزیر صمت نهضت ساخت داخل را وسیلهای برای ایجاد اشتغال دانست و گفت: برای این امر، حضور استارتاپها در بخش معدن الزامی است.
آقای رحمانی با بیان اینکه مدیران باید جهادی باشند، اضافه کرد: ایمیدرو به خوبی این موضوع را پیش گرفته و ما نباید ضرر مالی را در شرکتهای این مجموعه مشاهده کنیم.
وی گفت: معمولا معادن در مناطق محروم هستند و مدیران باید در بخش اشتغال از بومیان آن منطقه استفاده کرده و گردش مالی کارخانه در آن منطقه باشد و همچنین تامین و تدارک هر واحد باید در آن منطقه صورت گیرد.
آقای رحمانی سلامت کاری را بسیار مهم دانست و افزود: سال ۹۷ مواد پتروشیمی به نحوی توزیع شد که ما با افزایش قیمت مواجه شدیم و این امر نشان از دلالی بود که طی برنامهای این امر کاهش پیدا کرد.
وی گفت: به دنبال اصلاح ساختارها برای جلوگیری از رانتها در بخشهای دیگر از جمله صنعت فولاد و خودرو هستیم.
وزیر صمت ادامه داد: امروز با وجود افزایش تحریم ها، شاهد کاهش مشکلات در بخش صنعت هستیم.
ایمیدرو تا پایان سال بیش از ۱۰ هزار شغل جدید ایجاد میکند
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، تا پایان سال حدود ۴ میلیارد دلار طرح به بهره برداری میرساند که بیش از ۱۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.
امروز مجمع عمومی سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجمع برگزار و گزارشی از عملکرد سال ۹۷ ارائه شد.
بر اساس این گزارش، در سال ۹۷ حدود ۲ میلیارد دلار طرح با اشتغالزایی ۳ هزار و ۸۰۰ نفر به بهرهبرداری رسیده است.
بر اساس این گزارش، طرحهای بزرگی از جمله تولید الکترود گرافیتی امسال به بهرهبرداری میرسد که ۵۰ درصد وابستگی صنعت فولادی به این محصول را کاهش میدهد.
همچنین بزرگترین مجتمع آلومینیوم کشور در آبان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
از ابتدای تاسیس ایمیدرو تاکنون، ۱۴ و نیم میلیارد دلار طرح به بهره برداری رسیده و تا افق چشمانداز ۱۶ میلیارد دلار دیگر طرح در حوزه صنایع معدنی به بهرهبرداری خواهد رسید.
بر اساس این گزارش میزان صادرات شرکتهای زیرمجموعه ایمیدرو در سال ۹۷ بیش از ۹ میلیارد دلار بوده که ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی را شامل میشود.
همچنین گزارشها نشان میدهد که تولید فلزات اساسی در سال ۹۷ تا ۵۶ درصد رشد داشته است ضمن اینکه پیش بینیها از رشد اقتصادی ایران و جهان و همینطور افزایش قیمت فلزات اساسی ظرفیت خوبی را برای توسعه صادرات نشان میدهد.