:: عبدالملکی- افزایش جریمهها در هند
دولت مرکزی هند جریمههای تخلفات رانندگی را ۱۰ برابر افزایش داد
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از دهلی نو؛ دولت مرکزی هند با توجه به وجود یک چهارم تلفات ناشی از تصادفات جهان در این کشور جریمههای تخلفات رانندگی را ۱۰ برابر افزایش داد.
هدف دولت هند از تصویب مقررات جدید حمل و نقل، کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی اعلام شده است.
در حالی سازمانهای مرتبط هند آمار سالانه تلفات ناشی از تصادفات را ۱۵۰ هزار نفر بیان کرده اند که سازمان بهداشت جهانی این میزان را ۳۰۰ هزار نفر برشمرده است.
به گفته سازمانهای بین المللی از چهار نفری که در جهان براثر حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهند یک نفر هندی است.
"آنوراگ کولشریستا" رئیس سازمان غیر دولتی ایمنی جادهها در هند، افزایش جریمههای تخلفات رانندگی و اصلاح قانون حمل ونقل را عامل بازدارنده بزرگ در بروز تصادفات توصیف و ابراز امیدواری کرد این عامل به تغییر مثبت طرز تفکر و نگرش رانندگان منجر شود.
وی بابیان اینکه پیش از افزایش جرائم، رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی توجه نمیکردند گفت: حالا مردم به این قوانین احترام میگذارند، پشت خطوط ایست متوقف میشوند و دیگر از چراغ قرمز عبور نمیکنند.
رئیس سازمان غیردولتی ایمنی جاده هند در بخشی از سخنانش از نبود زیرساختهای مناسب حمل ونقل در هند انتقاد کرد و افزود: دولت باید به همراه افزایش جریمههای رانندگی در ارتقای سطح ایمنی جادهها و خیابانها نیز تلاش کند. همه معابر عمومی باید خط کشیهای لازم را داشته باشد و چراغهای قرمز در جاهای مورد نیاز نصب شود.
"راجیو کومار" یکی از موتور سیکلت سواران دهلی است او گفت: اینکه دولت مرکزی جریمهها را افزایش داده به نظر من بسیار خوب و به نفع مردم است، زیرا رانندگان زیادی از چراغ قرمز عبور و یا در مسیر عبور ممنوع حرکت میکنند. برای افزایش ایمنی در ترددها باید نگرش رانندگان عوض شود.
به گفته برخی رانندگان، تعدادی از جریمهها در قانون جدید آنقدر زیاد شده که حتی با فروش خودرو و موتور سیکلت نمیتوان مبلغ جریمه را پرداخت کرد.
هر روپیه هند معادل ۲۰۰ تومان (۲۰۰۰ریال) ایران است.
برخی جریمههای نقض قونین ترافیک در هند: رانندگی بدون گواهینامه که قبلا پانصد روپیه بود اکنون پنج هزار روپیه شد.
رانندگی باوجود رد صلاحیت که قبلا پانصد روپیه بود اکنون به ده هزار روپیه افزایش یافت.
جریمه استفاده نکردن کلاه از سوی موتور سواران از یکصد به یک هزار روپیه رسید.
استفاده از وسیله نقلیه بدون مجوز که پیش از این تا پنج هزار روپیه بود اکنون به ده هزار روپیه و/یا زندانی شدن برای شش ماه تغییر یافت.
اضافه بار که قبلا دو هزار روپیه و برای بار اضافی در هر تن یک هزار روپیه بود اکنون به بیست هزار روپیه و برای هر تن بار اضافی دو هزار روپیه افزایش داده شد.
برای قانون شکنی نوجوان (رانندگی افراد نابالغ) صاحب ماشین یا خانواده نوجوان بیست و پنج هزار روپیه جریمه و زندانی برای سه سال تعیین شده است. همچنین حق ثبت نام خودرو نیز برای یک سال لغو میشود. نوجوان نیز بر اساس قانون نوجوانان محاکمه میشود.
رانندگی در حال مستی برای اولین بار شش ماه زندانی با ده هزار روپیه جریمه و برای دومین بار پانزده هزار روپیه و دو سال زندان در پی دارد.
جریمه استفاده خودرو بدون بیمه که قبلا یک هزار روپیه بود اکنون دو هزار روپیه شد.
جریمه برای نداشتن گواهی نامه آلوده زا نبودن وسیله نقلیه از یک هزار روپیه اکنون به ده هزار روپیه افزایش یافت.
جریمه برای گفتگوی تلفنی در حال رانندگی از یک هزار روپیه اکنون به پنج هزار روپیه رسید.
فردی که نقض قوانین ترافیک را چند بار انجام دهد برای اینگونه افراد بین بیست و پنج هزار تا یکصد هزار روپیه جریمه تعیین شده است.
جریمه برای عبور چراغ قرمز که قبلا بین یکصد تا سیصد روپیه بود اکنون به یک هزار روپیه افزایش یافته است.
کارشناسان پیش بینی میکنند افزایش چشمگیر جریمههای رانندگی در دهلی به کاهش دست کم ۱۰درصد تلفات ناشی حوادث رانندگی منجر شود.