پخش زنده
امروز: -
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی : نتایج پایش ۳۵۰۰ کسب و کار دارای نماد اعتماد الکترونیکی، نشان داد که فعالیت ۵۸۰ کسب و کار با تخلف همراه بوده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای علی رهبری در حاشیه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی در جمع خبرنگاران افزود: در ۳۳۰ کسب و کار اینترنتی، درگاه پرداخت در حالی فعال بوده که تاریخ اعتبار نماد این کسب و کار، ابطال، تعلیق و یا منقضی شده بود، در ۱۸۰ کسب و کار با وجود تعلیق، از لوگوی اعتماد الکترونیک استفاده شده است و ۷۰ کسب و کار اینترنتی نیز به عرضه کالاهای ممنوعه از جمله سکه، رمزارز، دارو، اسلحه و مشروبات الکلی اقدام کرده بودند.
وی با اشاره به مرحله نخست طرح پایش هوشمند کسب و کارها در فضای مجازی گفت: تا پیش از این، نظارتها بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی به صورت سنتی و انسانمحور انجام میشد، اما با اقدامات انجام گرفته در ماههای گذشته، طرح پایشگر هوشمند به اجرا درآمد که این پایشگر هوشمند با ۳ نوع سناریوی پایش، کسب و کارهای اینترنتی را در حوزه پایش فروش کالاهای ممنوعه، پایش اصالت نماد الکترونیک و پایش استفاده از درگاههای پرداخت مورد نظارت و بازرسی قرار داد.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت با بیان اینکه در مراحل بعدی این طرح، پایشگر هوشمند همه کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کارهای فعال در پیامرسانها و شبکههای اجتماعی را مورد رصد و پایش مستمر قرار خواهد داد افزود: هم اکنون حدود ۵۴ هزار کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد هستند و حدود ۳۸۰ هزار کسب و کار هم بدون اخذ این نماد درحال فعالیت هستند لذا با توجه به گستردگی پایشها و همچنین پیچیدگیهای فنی، در نظر داریم به منظور استفاده از توان علمی نخبگان و دانشگاهیان و پردازش هرچه بهتر اطلاعات و پایش دقیقتر کسب و کارهای اینترنتی مسابقه بزرگی برگزار کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر تغییر الگوی ذهنی در موضوع کسب و کارهای اینترنتی گفت: ما در این تغییر الگویی به دنبال آن هستیم تا به سمتی حرکت کنیم که با تسهیل فرایند صدور نماد اعتماد، شکلگیری کسب و کارهای نوپا را تسهیل کنیم، اما در ادامه قصد داریم تا با تقویت نظارتها و پایشها، از حقوق مصرفکنندگان نیز حمایت کنیم.
آقای رهبری با تاکید بر رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی افزود: ما به دنبال رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی هستیم که در این باره اطلاعات مورد نظر جمع آوری شده و تا پایان شهریور ماه و یا اوایل مهر، نتایج رتبهبندی کسب و کارهای اینترنتی را اعلام میکنیم.
وی اضافه کرد: رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی بر اساس شکایتهای مشتریان، سوابق کسب و کارها، توان مدیریتی و مواردی از این دست انجام میشود تا کاربران و مصرفکنندگان بدانند هر سایت تا چه اندازه قابل اعتماد است.