همایش آموزشی تاثیرات تحول دیجیتال بر نظام بانکی
اقدامات ضروری بانکها همگام با تحول دیجیتال
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی: بانکهای کشور باید همگام با تاثیر تحولات دیجیتال بر نظام بانکی، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند
به گزارش
خبرگزاری صداو سیما از ایبِنا، ناصر حکیمی در همایش آموزشی “ تاثیرات تحول دیجیتال بر نظام بانکی کشور”، با بررسی روندهای سالهای گذشته در این حوزه، اظهار داشت: روندهای گذشته تاثیر زیادی در تحولات دیجیتال و نظام بانکی دارند.
وی افزود: از جمله مواردی که در ۱۰ سال گذشته در این حوزه رخ داده، می توان به ظهور و فراگیر شدن تلفنهای همراه هوشمند و دسترسی به اینترنت و ترکیب این دو موضوع با یکدیگر برای شکل گیری کسب و کارها و استارتاپها اشاره کرد.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی، در ادامه، گفت: همچنین می توان به توسعه میلیونها برنامه کاربردی با شبکه توزیع ارزان قیمت، ظهور فناوری زنجیره بلوک، حرکت به سمت پردازش ابری، بانکداری باز و پیچیدگی روز افزون قوانین لازم الاجرا بانکی طی این سالها اشاره کرد.
حکیمی افزود: الگوی سنتی ارتباط با مشتری، با پردازشگران واسط رگولاتور بانکها با مشتری ارتباطی مشخص و مستمری داشتند و بانک مرکزی هم نظارت داشت، اما در چند سال آینده این شیوه ساده به شکلی پیچیده تبدیل میشود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این مدل سنتی چند ویژگی از جمله ارتباط مستقیم بانک با مشتری را دارا است، گفت: در این الگو شاهد ارتباط سیستم بانکها با مشتریان، شبکه های متمرکز با اتصالات حداقلی، بسته بندی محصولات و خدمات توسط بانکها صرف نظر از نیازمندی میلیونها مشتری مختلف و موارد دیگر هستیم. اما این الگو دیگر پاسخگوی نیاز و فشار تحول دیجیتال نیست.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی، در ادامه افزود: در دنیای آینده ارایه خدمات به مشتری نهایی از انحصار بانکها خارج خواهد شد و شرکتهای ریز و درشت به مشتریان پیشنهادهای جذابی میدهند که مشتری ترجیح میدهد از خدمات آنها استفاده کند و با این روند بانک محدود به خدمات زیرساختی خواهد شد.
به گفته حکیمی، در این روند تحول دسترسی و تعامل دوسویه به مشتری در هر زمان و مکان، عدم وابستگی به سامانههای پردازش متمرکز برای همه تراکنشها و ایجاد ابزارهای پولی واسط برای تسهیل مبادلات را میتوان ذکر کرد.
ضرورت توجه بانکها به سونامی تحول دیجیتال
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: اگر تحولات دیجیتال در بانکها صورت نگیرد و درک درستی از این سونامی وجود نداشته باشد به تدریج نقش بانکها تغییر خواهد کرد و رقبا جای آنها را میگیرند.
آقای علی دیواندری در همایش آموزشی" تاثیرات تحول دیجیتال بر نظام بانکی کشور"، اظهار داشت: هیچگاه بانکها به عنوان یک کسب و کار مستقل مطرح نیستند و به دلیل اینکه سونامی به نام تحول دیجیتال در حال نزدیک شدن است سیستم بانکی نیز باید با تغییرات و تحولاتی در سرویسها و خدماتی که به مشتریان ارائه میدهد از قافله عقب نمانده و از این شرایط سربلند بیرون بیایند.
وی افزود: بانکها سرویس دهنده همه خدمات در سطح فردی و تجاری هستند و هیچ انسانی در کره زمین نیست که با بانکها سر و کار نداشته باشد و بانکها نیز با سرویسهایی که به مردم ارائه میکنند موجب تسهیل زندگی آنها شده و به همین دلیل همه مردم و کسب و کارها به نحوی با بانکها در ارتباط هستند.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، ادامه داد: از آنجایی که با تحول دیجیتال الگوی رفتاری و زندگی مردم و همچنین روند کاری کسب و کارها تغییر میکند، بانکها نیز مسئولیتی فراتر از اکنون دارند که اگر در این مسیر تحول قرار نگیرند به طور حتم با مشکلاتی مواجه خواهند شد برهمین اساس بانکها نیازمند تغییرات جدی هستند.
دیواندری با اشاره به اینکه برنامههایی در بانکها وجود دارد گفت: بانکها هنوز آماده تحول دیجیتال و ارائه خدمات به کسب و کارهای متحول شده نیستند همانطور که مشاهده میکنید، کسب و کارهای دیجیتالی جدید تا زمانی که مجبور نباشند به بانکها مراجعه نمیکنند و اگر این تحولات در بانکها صورت نگیرد و درک درستی از این سونامی وجود نداشته باشد به تدریج نقش بانکها تغییر خواهد کرد و رقبا جای آنها را میگیرند.
به گفته وی نکته دیگری که وجود دارد، این است که مدیران و کارمندان بانکها نیز باید به عنوان افرادی که راهبری تغییر را برعهده دارند این تغییرات را بپذیرند، زیرا به عنوان سنگ زیرین این بنا نقش عظیمی دارند. اما سوالی که مطرح میشود این است که در حال حاضر آیا درک درستی از تحولات دیجیتال وجود دارد یا خیر؟
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، افزود: یکی از پیامهای تحول دیجیتال حذف بسیاری از کسب و کارها و انسانها است، زیرا تحول دیجیتال تهدید جدی برای سیستم بانکی هستند. کسب و کارهای جدیدی وارد خواهند شد که به دنبال جایگزینی بانکها هستند و خطر جدی برای نظام بانکی هستند.
وی در پایان تاکید کرد: این تحولات، زنگ خطر بزرگی است که باید تحولات را در سیستم بانکی به وجود بیاورد. ما با پدیده جدیدی که مواجه میشویم باید وارد رفتار جدیدی با مشتری داشته باشیم.