به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، محسن هاشمی با بیان اینکه ۴ دستگاه حفار وجود داشت که یک دستگاه از تهران خارج شده و در اسلامشهر کار میکند، تصریح کرد: اینها دستگاههای گرانی است که برابر با ۲۵ میلیون دلار قیمت دارد، یک دستگاه توسط قرارگاه خانم النبیاء در خط ۷ مورد استفاده قرار گرفت و دستگاه دیگر توسط شرکت آهاب در خط ۶ بکار گرفته شد. در مجموع به نرخ امروز صد میلیون دلار دستگاه اتومات تونل کن اتوماتیک در تهران داریم و و هر دستگاه که میتواند به طور متوسط ۱۵ تا ۲۵ متر تونل حفر کند، درحال حاضر یک متر هم حفر نمیکند.
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: لازم است که این صد میلیون دلار سرمایه گذاری که برای خطوط مترو تهران انجام شده مورد استفاده قرار گیرد. مترو تهران باید به دوازده خط و ۴۶۰ کیلومتر و ۲۵۶ ایستگاه توسعه یابد. همانطور که آقای نوبخت گفت تبصره ۱۸ قانون شهرداریها برای تولید و اشتغال پول پرداخت میکند، شرکت مترو میتواند با درخواست از دولت چندجبهه ساخت تونل جدید فعال کند. دستگاهها تا حد محدودی میتوانند تونل بسازند و بعد از آن مستهلک میشوند.
هاشمی یکی از درخواستهای شورای شهر تهران را ادامه پیدا کردن روند توسعه و ساخت مترو اعلام کرد و گفت: باید مصوبههای لازم برای تکمیل خطوط ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، و ۱۲ گرفته شود. هر خط مترو به صورت مستقیم ده هزار نفر را بکار میگیرد.
وی افزود: تولید شرکت واگن سازی، پیشرفته است؛ در کشور ۴ کارخانه واگن سازی وجود دارد که این شرکتها میتوانند از تبصره ۱۸ پول دریافت و واگن تولید کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم افتتاح بخشهایی از خط ۷ مترو تاکید کرد: ساخت مترو برای تهران واجبتر از همه خدمات است.
محسن هاشمی در آیین افتتاح دو ایستگاه بسیج و محمدیه از خط ۷ مترو از آن به عنوان بخش مهم از متروی تهران که در آستانه مهرماه و آغاز سال تحصیلی انجام میشود، یاد کرد و افزود: خط شش و هفت با حداقل ظرفیت کار خواهد کرد و امیدواریم بزودی شاهد ایجاد ظرفیت قابل قبولی برای این شبکه راهبردی حمل ونقل عمومی شهر تهران باشیم.
وی ادامه داد: ساخت مترو علاج شرایط تحریم، رکود و تورم است. میتوان با ساخت داخل کردن مترو، با تحریم مقابله کرد و در خیلی از بخشها، ما توان این کار را داریم، در تمامی در بخشهای تجهیزات ثابت و متحرک پیشرفته مترو، قدرت ساخت داخل در بخش خصوصی و صنایع دولتی و دفاعی داریم و از ساخت داخل نتیجه گرفتیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه میتوان با ساخت و توسعه مترو با رکود مقابله کرد واشتغال سالم و رونق در بخش تولید وخدمات ایجاد کرد، افزود: همچنین میتوانیم با توسعه مترو، هزینه زندگی درتهران را ارزان کنیم و بخشی از تورم را کاهش دهیم و بخش هزینههای حمل ونقل که درصد مهمی از هزینههای زندگی مردم را شامل میشود، کمتر میشود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: این روزها، مقارن با گذشت دوسال از تشکیل شورای پنجم است و پس از تغییرات در دوسال اول، ما دیگر فرصت سعی وخطا، سستی و تعلل نداریم و باید در دو سال باقیمانده جهشی محسوس در توسعه سیستم حمل ونقل عمومی مترو ایجاد کنیم.
محسن هاشمی با بیان اینکه توسعه مترو در بخش داخلی را میتوان با جذب سرمایه گذاری در مجتمعهای ایستگاهی نیز پیش برد، گفت: در تهران ۲۰۰ ایستگاه مترو وجود دارد که هریک ظرفیت ساخت چند مجتمع ایستگاهی، خدماتی و مسکونی را در اطراف خود دارد و از این محل میتوان هزینه ساخت خطوط جدید و تکمیل خطوط فعلی را تامین کرد که اگر موضوع بصورت جدی از سوی شهرداری پیگیری شود شورا آماده است، حمایت کند.
وی تاکید کرد: اگر متروی تهران را با متروی پکن مقایسه کنیم، میبینیم که این دو شبکه تقریبا همزمان ساخت خود را آغاز کردند و زمانی که ما در حال ساخت سه خط مترو بودیم، متروی پکن دو خط داشت و امروز که ما هفت خط با دو نیم میلیون سفر را بطور ناقص بهره برداری میکنیم متروی پکن ۲۰ خط فعال با ۳۹۰ ایستگاه بطول ۶۳۰ کیلیومتر دارد که بطور متوسط روزانه ۱۰ ونیم میلیون سفر انجام میگیرد و رکود ۱۳ و نیم میلیون مسافر را زده و قرار است تا دوسال آینده طول این شبکه به هزار کیلومتر به ظرفیت ۱۸ میلیون مسافر برسد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تفاوت این دو شبکه در حالی است که دولت چین یارانه سوخت نمیدهد واز سوخت هم مالیات دریافت میکند یعنی حمل و نقل با خودرو برای دولت چین منافع ندارد نه مثل ایران که درتهران روزانه ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت میشود.