به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، رضا جعفرزاده درباره قیمتهای بلیت هواپیما و اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر رهاسازی قیمتهای بلیت هواپیما گفت: سازمان هواپیمایی کشوری طبق مصوبه قانونی آذر ماه ۹۴ و طبق بند ب ماده ۱۶۱ مقرر کرد که نرخهای تکلیفی برای بلیت پروازها برداشته شود و شرکتهای هواپیمایی ترغیب شدند که سقف و کف قیمتی در مسیرهای مختلف پروازی را محاسبه و بر اساس محاسبات منطقی، نرخهای خود را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: انجمن صنفی شرکتهای هواپیمایی با همکاری شرکتهای هواپیمایی در همه مسیرهای پروازی داخلی سقف و کف نرخ تعیین کرده و همپیمان شدند که این نرخها را رعایت کنند. ضمن آنکه سازمان هواپیمایی کشوری هم بر اجرای این مورد نظارت کافی دارد.
وی افزود: به عنوان مثال کف قیمت بلیت در مسیر تهران - مشهد از حدود ۱۹۰ هزار تا ۲۲۰ هزار تومان و سقف آن تا ۷۵۰ هزار تومان است و شرکتهای هواپیمایی بر اساس عرضه و تقاضا و شرایط بازرگانی مجازند نرخهای کف تا سقف را اعمال کنند.
جعفرزاده افزود: اینکه از سوی یک مسئول گفته شده قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شده است این مربوط به قمیتهای کلاس تجاری (بیزینس کلاس) است که بسیار محدود است و ربطی به کلاس اکونومی ندارد. کما اینکه در ایام نوروز بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر توسط شرکتهای هواپیمایی با صندلی اکونومی جابجا شد که عمده تقاضا بابت همین صندلیهای اکونومی است.
جعفرزاده افزود: دستگاههای نظارتی و حاکمیتی با هم هماهنگی کافی دارند، اما در این بین ممکن است یک سایت واسطه ای، نرخی بالاتر را ارائه دهد که قابل پیگیری است و سازمان هواپیمایی کشوری از طریق سامانه حقوق مسافر خود در سایت www.cao.ir آماده دریافت شکایات مردم و رسیدگی به آن است.
وی افزود: رعایت ایمنی و الزامات قانونی و مقررات که مورد تاکید و اولویت اصلی سازمان هواپیمایی کشوری است برای همه شرکتهای هواپیمایی الزامی است.
وی با بیان اینکه فقط حدود ۳ درصد حمل و نقل مسافر در کشور توسط ناوگان حمل و نقل هوایی انجام میشود گفت: ایجاد ایمنی یکی از مقولههای پرهزینه برای شرکتهای هوایی است که هزینه تامین این ایمنی را، یا باید دولت پرداخت کند و یا مسافر، و بر همین اساس شرکتهای هواپیمایی هزینه یک ساعت صندلی پرواز را محاسبه کردند و سپس سقف و کف نرخی تعیین شد تا شرکتهای هواپیمایی در طیفی از نرخها بلیت ارائه کنند.
وی افزود: نرخهای کف و سقف پروازهای داخلی طبق مصادیق کارشناسی محاسبه شده است. حال اگر موضوعی مطرح شود میتوان در نرخها تجدید نظر هم کرد، اما مردم مطمئن باشند که شرکتهای هواپیمایی همچنان سقف و کف قیمتها را رعایت میکنند.
جعفرزاده افزود: به شرکتهای هواپیمایی تاکید شده است توزیع بلیت را مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه سخنان سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره نرخ گران بلیت پروازهای داخلی غیر کارشناسی است گفت: نرخهایی که وی اعلام کرد، قیمتهای کلاس تجاری است که تعداد قابل توجهی نیست و نباید این را به صندلیهای اکونومی تعمیم داد و موجبات نگرانی افکار عمومی را فراهم کرد و اینکه اعلام شود قیمت بلیتهای هواپیما تا ۶ برابر هم اضافه شده و نظارتی بر آن وجود ندارد، غیر کارشناسانه و غیر منصفانه است.
جعفرزاده در خصوص نحوه نرخ گذاری صندلیهای کلاس تجاری هواپیماها هم گفت: تعیین نرخ صندلیهای کلاس تجاری در پروازهای داخلی هم معادلاتی دارد که براساس هزینه یک ساعت صندلی پرواز است و شرکتهای هواپیمایی در قالب تعادل بازرگانی منطقی و اصول اقتصادی این نرخها را اعمال میکنند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره فروش بلیت هواپیما از طریق برخی نرم افزارهای موبایلی هم گفت: تمام دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز بند الف هستند میتوانند مجوز راهاندازی اپلیکیشن فروش بلیت هواپیما هم اخذ کنند و در حال حاضر فهرست این اپلیکیشنهای مجاز در سایت سازمان هواپیمایی کشوری موجود است.
جعفرزاده افزود: اگر دفاتر خدمات مسافرت هوایی در فروش بلیت تخلفی داشته باشند در مرحله اول با اخطار قانونی سازمان هواپیمایی مواجه میشوند و در گامهای بعد تعلیق موقت و لغو مجوز خواهند شد، اما اگر تخلف از سوی سایتهای غیر قانونی فاقد مجوز باشند، دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری درخواست رسیدگی به آن را به مراجع ذیربط میدهد.
وی در پایان درباره تداوم فروش بلیت چارتری در برخی مسیرها که طبق قانون ممنوع است گفت: فروش بلیت چارتری فقط در پروازهای به مقاصد مجاز و آن هم به صورت مجموعه گردشگری (پکیج) به فروش میرسد که در حال حاضر بلیتهای چارتری در مسیرهای گردشگری کیش، قشم و برخی مراکز نفتی دیگر مجاز است که آن هم باید در قالب بسته سفر نظیر ترانسفر، هتل و ... باشد.
واکنش سازمان هواپیمایی به گزارشها از گرانی بلیت به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: سازمان به عنوان ابراز حاکمیت دولت موظف به اجرای قانون برنامه پنجم توسعه بوده و بر اساس این ماده قانونی از تعیین نرخ بلیت هواپیما منع شده است.
رضا جعفرزاده در پاسخ به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات مبنی بر بالا بودن قیمت بلیت شرکتهای هواپیمایی در مسیر تهران – مشهد، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان ابراز حاکمیت دولت موظف به اجرای قانون برنامه پنجم توسعه (بند ب ماده ۱۶۱) بوده و بر اساس این ماده قانونی که در آذرماه سال ۹۴ ابلاغ شده از تعیین تکلیف نرخ در خصوص بلیت هواپیما منع شده است.
وی اضافه کرد: اما علی رغم این موارد در این چند سال، سازمان هواپیمایی کشوری همواره سعی کرده با تدابیری شرکتهای هواپیمایی را در مسیری رهنمون کند تا با محاسبات منطقی در چگونگی درآمد- هزینههای خودشان با رعایت همه قوانین و مقررات ایمنی، نرخهای قابل قبولی را ارائه و ابلاغ کنند که این مهم توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی صورت گرفته و در دسترس عموم قرارداده شده است.
جعفرزاده تصریح کرد: توصیه شده تا شرکتهای هواپیمایی بر نحوه توزیع بلیتهای خودشان مدیریت لازم را داشته تا هیچ واسطه ایی به خصوص در ایام اوج پروازی و یا به مناسبتهای مختلف که تقاضا بالاست بیرون از دامنه نرخهای ارائه شده توسط شرکتها اقدامی نکنند.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با انتقاد از اظهارات اخیر در خصوص عدم نظارت سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: تعبیر آزادسازی به رها سازی و اینکه بعضی اوقات خبری منتشر میشود که به اشتباه نرخ یک بلیت بیزینس کلاس که نوعاً تعداد قابل توجهی هم نیست به بلیتهای اکونومی (پرواز ارزان قیمت و به صرفه) تعمیم داده شده و موجبات نگرانی افکار عمومی را فراهم میآورد بی تردید این گونه اخبار که حتی صراحتاً هم گفته شده که تا شش برابر اضافه شده و هیچ نظارتی هم نیست نه منصفانه است و نه کارشناسی.
وی افزود: این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری همواره اقدام به نظارت و بازرسی از شرکتها و دفاتر فروش بلیت هواپیما را در دستور کار داشته و شکایات ارسالی را مورد بررسی قرار میدهد به گونهای که در چهارماهه نخست امسال به ۳۶۲ شکایات رسیدگی شده است.
جعفرزاده تصریح کرد: در مدت مذکور به ۱۴ شکایات ثبت شده در سامانه مدیریت شهروندی وزارت راه و شهرسازی (سامانه شهراه) و ۵ مورد شکایت ثبت شده در سامانه بازرسی کل کشور پاسخ و همچنین به ۷۳۲ شکایات از طریق پیامک در سامانه حقوق مسافر پاسخ داده شده است.
بانک ملت