پخش زنده
امروز: -
کاپ قهرمانی جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹ در اتفاقی کم نظیر برای ورزش کشور به ایران آمد؛ اما بهره برداری تبلیغاتی فدراسیون از این اتفاق به اندازه بزرگی رویداد نبود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، فدراسیون جهانی بسکتبال با هدف توسعه این رشته، امسال تصمیم گرفت کاپ جهانی را با وجود ارزش بالای آن (با طلای خالص) به برخی کشورهای شرکت کننده در جام جهانی ببرد؛ کشور ایران هم در میان مقاصد تور جهانی جام قرار داشت و به نظر میرسید فرصت مناسبی برای بهره برداری تبلیغاتی از این رویداد و مطرح کردن بیشتر بسکتبال در میان مردم باشد؛ موضوعی که از شعارهای انتخاباتی رامین طباطبایی رئیس فدارسیون با عنوان مطرح کردن "برند" بسکتبال بود.
بسکتبال که در دهه هشتاد به خوبی با موفقیتهای بین المللی در میان رشتههای توپی مطرح شده بود، در دهه نود، قافیه را به رشته والیبال باخت و اکنون حتی بیشتر مسئولان ورزشی کشور هم والیبال را به عنوان الگویی برای بیشتر رشتهها از جمله بسکتبال مطرح میکنند؛ اکثر اتفاقات مربوط به والیبال، در جامعه انعکاس خوبی دارد و لیگ ملتهای این رشته با استقبال بسیار مردمی مواجه میشود.
رویکرد جدید بین المللی فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) هم از دو سال قبل، فرصتهای بهتری برای مطرح کردن این رشته به وجود آورده است و در ادامه این فرصت ها، ورود کاپ جهانی به ایران میتوانست موقعیت خوبی برای مطرح کردن این رشته ایجاد کند.
کاپ جهانی دیروز به ایران آورده شد و در میدان آزادی، موزه المپیک، برج میلاد، ایران مال و سالن بسکتبال آزادی به نمایش گذاشته شد. با وجود این، تبلیغات قبلی و شرایط برای استقبال مردمی از این رویداد چندان قوی نبود و عده انگشت شماری از هواداران بسکتبال برای دیدن کاپ به برج میلاد و سالن آزادی آمده بودند.
بخشی از این ماجرا به علل امنیتی مربوط به کاپ جهانی بر میگشت؛ اما در مجموع، رویکرد فدراسیون به تور کاپ در ایران به گونهای بود که اخبار مربوط به آن بیشتر در سطح جامعه بسکتبال مطرح شد و تور کاپ جهانی که میتوانست بسکتبال را پس از مدتها در میان عموم مردم مطرح کند، بازتاب تبلیغاتی زیادی خارج از هواداران اختصاصی این رشته نداشت.