جدیدترین خبرها از شورای شهر تهران؛
ضرورت اجرای مصوبه مشاغل سیار و بی کانون
سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران بر ضرورت اجرای مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون از سوی شهرداری تهران تاکید کرد
حجت نظری در حاشیه یکصد و پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران در مصاحبه با خبرنگار
خبرگزاری صداوسيما با اشاره به اقدامات ساماندهی دستفروشان در محدوده تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر گفت: در مورد دستفروشان محدوده چهارراه ولیعصر شتابزده برخورد شد. باید ساماندهی فضای پیرامونی تئاتر شهر مطالعه شود و حتی تصمیم گرفتیم تا از مطالعات قبل در مورد پهنه رودکی نیز استفاده کنیم.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در مورد هرطرحی که به انسان مربوط است باید با حساسیت بیشتری عمل کنیم، اظهار کرد: در همین محدوده چهارراه ولیعصر حدود ۲۰۰۰ دستفروش داریم که از این راه درامد کسب میکنند، اما با طرحی کارشناسی نشده روبرو شدند.
وی گفت: اگر بناست در مورد دستفروشان تصمیمی گرفته شود، ما میتوانیم این تصیمیم را بر مبنای فروش کالای مرتبط با حوزه فرهنگی و هنری انجام دهیم. موافق نیستیم که در اطراف تئاتر شهر ابزار و یراق فروخته شود، اما میتوان کالاهای فرهنگی متناسب با آن فضا در محلهایی که از قبل پیش بینی شده است، فروخت.
حجت نظری با تاکید بر اینکه پاک کردن صورت مسئله در مورد دستفروشان مطلوب ما نیست، در مورد ساماندهی دستفروشان در مترو نیز گفت: طرحی که شاهد اجرایش هستیم شامل فضای پیرامونی تئاتر شهر است و این موضوع با موضوع دستفروشی در مترو متفاوت است. اما ما در مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون که بیش از چهارماه پیش در شورای شهر تصویب کردیم به این مسائل توجه داشتیم، اگر آن مصوبه از سوی شهرداری اجرا شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد. در همان مصوبه هم ممنوعیت دستفروشی در مترو پیش بینی شده است و باید محلهای جایگزین برای آنان پیش بینی شود.
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره اجاره فضای مقابل مغازهها گفت: مصوبه مشاغل سیار و بی کانون بیش از چهار ماه پیش به تصویب شورا رسید و کمتر از چهارماه پیش هم لازم الاجرا شد. اما اقدام درخوری برای اجرایش از سوی شهرداری تهران ندیدیم و پیگیر اجرایی شدن آن هستیم. با اجرای مصوبه ما با الکترونیکی کردن تقاضا و عرضه عدالت را تا جایی که میتوانیم محقق خواهیم کرد. البته ممکن است در شروع نواقصی هم باشد، اما حتما به دنبال ایجاد عدالت به صورت حداکثری هستیم تا همه بتوانند عادلانه استفاده کنند. در این شرایط دیگر واسطهها و افراد غیر مرتبط نیز حذف میشوند و پولی به ناحق از کسی دریافت نخواهد شد.
نظری در مورد اینکه آیا فعالیت دستفروشان منجر به سد معبر نمیشود، تصریح کرد: با سد معبر مخالفیم و منظورمان از دستفروشی سد معبر نیست. میشود دستفروشی را به رسمیت شناخت و این اقدام در معابری انجام شود که سد معبر و مانع تردد نشود. علاوه بر پیاده روها ما در مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون ونها و ون کافهها را هم مدنظر قرار دادیم تا آنها هم بتوانند بدون آنکه سد معبری ایجاد کنند، فعالیت کنند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه قانون باید به طور کامل اجرا شود، گفت: اجرای کامل قانون حتما مستلزم مقابله با سد معبر است، اما نباید کسی متضرر شود.
تعیین و تکلیف ۴۳ سازمان و شرکتهای شهرداری
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران گفت: اولین قدم در جهت همسانسازی سازمان و شرکتهای شهرداری رسیدن به اساسنامه الگوست و در مرحله دوم ۴۳ سازمان و شرکتهای وابسته به شهرداری تهران بر اساس اساسنامه الگو از حیث مأموریت و وظایفها بررسی و تصمیمگیری خواهد شد.
سید حسن رسولی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در بررسی موارد اصلاحیه اساسنامه نمونه سازمانهای وابسته به شهرداری تهران با اشاره به فرایند طرح و بررسی آن و برخی از ایرادات و پیشنهادهای وزارت کشور درباره اساسنامه نمونه (تیپ)، اظهار کرد: وزیر کشور بهصورت قانونی حق دارد، به اساسنامه سازمان و شرکتهای تابع شهرداری ورود کند و اظهارنظر داشته باشند.
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران ادامه داد: باوجود اینکه اساسنامه در چارچوب برنامه زمانبندی طی شده است، اما باکمال تعجب، معاون وزیر کشور نظر وزارت کشور را به شهردار ارسال کرد ه و از ایشان خواست این اصلاحات در اساسنامه لحاظ شود البته برداشت من این است که این اقدام سهوی بوده، زیرا شورای شهر مرجع تصویب و رسیدگی اساسنامه نمونه سازمانهای وابسته به شهرداری تهران است.
وی با بیان اینکه عمده ایراد کارشناسان سازمان شهرداری و دهیاریها به مصوبه شورا، ایراد عبارتی است، تأکید کرد: در بخشهایی نیز این ایرادها ازنظر مجموعه کارشناسی شورا بهجا بوده است که این موارد در جلسات رسمی کمیته تشکیلات و منابع انسانی بررسی شد.
رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورایی شهر تهران بابیان اینکه در مجموع در دو ماده ۹ و ۱۸ اساسنامه نمونه مواردی وجود دارد که اعضای شورای شهر باید درباره آن تصمیمگیری کنند، اعلام کرد: بیش از دوسوم ظرفیت شهرداری تهران در ۴۳ سازمان و شرکت نهفته است. از ابتدای شورای پنجم انضباط بخشی مالی و اداری به سازمان و شرکتهای شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت و اولین قدم در جهت همسانسازی رسیدن به اساسنامه الگو یا تیپ بود.
وی ادامه داد: سازمان و شرکتهایی که در کار تخصصی خود هستند، باید به فعالیت خود ادامه دهند، سازمان و شرکتهایی که کار موازی انجام میدهند، باید ادغام شوند و سازمان و شرکتهایی که حوزه فعالیت آنها خارج از ماده ۵۵ قانون شهرداری است، باید حذف شود. این اقدام اساسی علاوه بر سازماندهی به کوچکسازی شهرداری منجر خواهد شد.
نائب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه شورای شهر تهران درباره ماده ۹ اساسنامه الگو تصریح کرد: درباره این ماده بحثهای مفصلی با معاونت اقتصادی شهرداری داشتیم. در بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون شوراها، تصویب آییننامههای مورد عمل تمامی بخشهای شهرداری در اختیار شورای اسلامی شهر تهران است که تبصره ماده ۹ اساسنامه بر این اساس تنظیمشده است. در تبصره ماده ۹ گفتهشده است که آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی سازمان و شرکتهای شهرداری تهران در شورای اسلامی شهر تهران و مراجع قانونی تصویب شود و در صورتی که آییننامهها در مدتزمان تعیینشده به تصویب نرسد، آییننامههای مالی و معاملاتی شهرداری ملاک عمل خواهد بود.
وی درباره ماده ۱۸ اساسنامه الگو نیز گفت: در این مادهقانونی به اسناد بالادستی توجه شده است. شورای اسلامی شهر قانونگذاری نمیکند مقررات گذاری میکند. در این ماده، قانون تجارت در مورد وظایف شورا و مجمع سازمان و شرکتهای شهرداری ملاک است. در قانون تجارت، انتخاب حسابرس و بازرس از وظایف شورا و مجمع سازمان و شرکتها بوده و این قانون لازمالاجراست البته در بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای کشور مشابه این وظیفه را بهعنوان یکی از وظایف نظارتی شورای اسلامی شهر تهران قرار داده است.
رسولی ادامه داد: در ماده ۱۸ اساسنامه نمونه بحثهای مختلف و مفصلی با شهرداری داشتیم و در نهایت تصمیمگیری شد که این ماده بهگونهای تنظیم شود که هر دو متن صریح قانون محترم شمرده شود یعنی رکن اصلی این سازمان و شرکتها که مجمع و شوراست همچنان بر اساس قانون تجارت اجازه انتخاب حسابرس و بازرس را داشته باشند، اما تأییدیه نهایی بر اساس بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون شوراها باشد.
تحقق نیافتن درآمد ۱۵۵۰ میلیارد تومانی از پارک حاشیهای
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در تذکری به شهرداری تهران: تا کنون اقدامی در ساماندهی پارکهای حاشیهای صورت نگرفته و پیش بنی میشود درآمد شهرداری از این محل کم شود.
در یکصد و پنجاهمین جلسه شورا محمد علیخانی در تذکری به شهردار تهران گفت: طبق تبصره ۹ بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران مکلف بود در راستای مصوبه شورا مبنی بر الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی فضاهای پارک حاشیهای تا ۹۵۰ میلیارد تومان درآمد حاصله را صرف توسعه حمل و نقل عمومی (خطوط مترو، اتوبوسرانی و ایمن سازی زیر ساختهای موجود) نموده و مراتب را در تفریغ بودجه سال ۹۷ منظور نماید که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت.
وی ادامه داد: همچنین مطابق بند الف تبصره سی و یکم بودجه مصوب سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران مکلف است از حدود یک میلیون محل پارک حاشیهای موجود در مناطق ۲۲ گانه، دویست هزار (۲۰۰، ۰۰۰) مکان را ساماندهی و از طریق مزایده برای کسب درآمد حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان اقدام و درآمد حاصله را جهت توسعه حمل و نقل عمومی مصرف نموده و در تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ منظور نماید.
رییس کمیسیون عمران شورا تصریح کرد: متأسفانه این مورد نیز به دلیل تعلل معاونت حمل و نقل انجام نشد که پیش بینی میشود با ادامه این روند درآمد شهرداری تهران کاهش چشمگیری را از این منبع داشته باشد.
علیخانی افزود: در اجرای ماده (۸۱) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران به عنوان تذکر به شهردار محترم تهران ابلاغ و خواهشمند است پاسخ کتبی به همراه مستندات به شورا ارائه شود.
مترو به هزار واگن قطار نیاز دارد
رئیس شورای شهر تهران: هیچکدام از واگنهای موجود در مترو تهران فرسوده نیست و از تجهیزات مترو میتوان تا ۳۰ سال استفاده کرد.
«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه صد و پنجاهمین جلسه این شورا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اگر بودجه تزریق شود، توانایی این را داریم که ماهانه یک ایستگاه مترو افتتاح کنیم، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما علاوه بر بودجه، نداشتن تجهیزات متحرک است.
وی ادامه داد: اگر این ایستگاهها افتتاح شود، با توجه به حجم سفرها به مشکل خواهیم خورد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: امروز به شدت با کمبود واگن مواجه هستیم و در برخی از ایستگاههایی که به تازگی راهاندازی میشود، واگن از دیگر ایستگاهها کم و به ایستگاه جدید افزوده میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه برای خطوط شش و هفت مترو هیچ واگنی تهیه نشده بود و از دیگر ایستگاهها برای خط شش واگن تهیه شده است.
هاشمی درباره اضافه شدن هفت قطار به مجموعه مترو گفت: این تعداد قطار کم است و ما نیازمند هزار واگن برای مترو تهران هستیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: واگنهای مترو پس از هر چند هزار کیلومتر بازآماد (اورهال) میشود و اولین واگنهایی که در مترو تهران استفاده شده تاکنون بیش از هزاران میلیون کیلومتر حرکت کرده است.
لزوم توجه به پایداری گودال جنب برج میلاد تهران
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بر لزوم توجه به پایدار نمودن گودال جنب برج میلاد تهران تذکر داد.
مجید فراهانی در صد و پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران به شهرداری تذکر داد و گفت: گود کنار مرکز همایشهای برج میلاد ضایعهای است که وجودش حدود پنج سال شهر را آزار میدهد.
عضو شورای شهر تهران افزود: این گود فضای شهر را دچار چالش و خطرهای بالقوهای را برای برج ایجاد کرده است.
فراهانی با اشاره به گودهای رها شده پایتخت، اظهار کرد: از آغاز فعالیت شورای پنجم پیگیری وضعیت گود رها شده در دستور کار قرار داشته است، متاسفانه علی رغم پیگیریهای اعضای کمیسیونهای معماری و شهرسازی؛ عمران و حمل و نقل هنوز نه طرح جامع مربوط به اراضی برج میلاد تهیه شده و نه در خصوص گودبرداری مجاور این برج تعیین تکلیف شده است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا گفت: امیدوارم با اقدام به موقع و موثر دکتر حناچی، شهردار محترم تهران شاهد توجه بیشتر به سرمایه گذاری در شهر تهران باشیم.
تولید خودروهای سواری دیزل اثر منفی بر سلامت شهروندان تهرانی دارد
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت:: اجرای بدون پایش محیطزیستی طرح کاهش، موجب بازگشت به عقب میشود که ضروری است گزارشهای دورهای به صورت منظم سه ماهه ارائه شود.
سید آرش حسینی میلانی صبح امروز در یکصد و پنجاهمین جلسه علنی شورا در نطق پیش از دستور خود گفت:طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۷، آلودگی هوا به عنوان کشندهترین نوع آلودگی و پنجمین عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان مطرح است و طبق گزارش آژانس بینالمللی تحقیقات سرطان، دود دیزل و آلودگی هوا عوامل قطعی سرطان معرفی شدهاند.
عضو شورا با بیان اینکه بر اساس آمارهای وزارت بهداشت در تهران سالیانه بین چهار تا پنج هزار مرگ به دلیل آلودگی هوا داریم اظهار داشت: افراد بسیاری هم به دلیل هوای آلوده به بیماریهای قلبی و تنفسی مبتلا و هزاران خانواده درگیر مسایل اقتصادی و روانی میشوند. آلودگی هوا در تهران به یک تهدید جدی برای سلامتی و کیفیت زندگی شهروندان و اقتصاد شهری تبدیل شده است.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: طی شش ماه دوم سال ۱۳۹۷، ۲۰ روز وضعیت پاک، ۱۲۷ روز وضعیت سالم، ۳۲ روز وضعیت ناسالم برای گروههای حساس جامعه وجود داشته و هیچ یک از روزها در شرایط ناسالم نبوده است. این آمار برای مدت مشابه در سال ۱۳۹۶ شامل پنج روز پاک، ۸۷ روز سالم، ۷۹ روز ناسالم برای گروههای حساس و هشت روز ناسالم است. در واقع شرایط نامطلوب در نیمه دوم سال ۹۷، ۵۵ روز کمتر از مدت مشابه سال ۹۶ (حدود ۳۰%) بوده و تعداد روزهای تعطیل مدارس به دلیل آلودگی هوا از ۱۰ روز در سال ۱۳۹۶، به صفر در سال ۱۳۹۷ رسید.
حسینی میلانی در تشریح عوامل موثر در کاهش آلودگی هوای تهران گفت:: علاوه بر بهبود شرایط جوی در سال ۹۷، اجرای فاز دوم طرح کنترل آلودگی هوای شهر (طرح کاهش)، اجرای جدیتر قوانین معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین در کل شهر تهران و بهبود کیفیت سوخت از عوامل کاهش آلودگی هوا بوده است.
وی با بیان اینکه طرح محدوده «کنترل آلودگی هوا» با محوریت حذف پلاکهای زوج و فرد از اول تیر آغاز شده، اظهار داشت: در یک نظرسنجی انجام شده توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با جامعه آماری بیش از ۱۵۰۰ نفر از شهروندان تهرانی بالای ۲۵ سال، حدود ۵۱ درصد از مردم معتقد بودند که ایجاد تغییر در طرح زوج و فرد فعلی یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه تهران امروز برای حل مشکلات زیست محیطی خود در زمینه آلودگی هوا، آب، فضاهای سبز و پسماند و... نیازمند اجرای طرحهای مختلفی است، اما کمبود منابع مالی مانع اجرای بسیاری از آنهاست، ابراز داشت: تقویت نظام مالی محیط زیستی در تهران در قالب سازوکار صندوق محیط زیست برای حمایت از مطالعه و اجرای طرحهای سبز ضروری است و از شهرداری میخواهم تا پایان شهریور اساسنامه پیشنهادی این صندوق را به شورا ارسال کند.
وی با بیان اینکه تولید خودروهای سواری دیزل غیراستاندارد، اقدامات مثبت کنترل آلایندگی فعلی را خنثی میکند گفت:: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی قانون هوای پاک مخالفت خود را با تولید سواریهای دیزل اعلام و کمیسیون سلامت محیط زیست هم اعتقاد دارد که تولید این خودروها اثر منفی بر سلامت شهروندان تهرانی دارد.
سرنگونی پهپاد جاسوسی معادلات نظامی و دیپلماتیک منطقه را تغییر داده است
رئیس شورای شهر تهران: در روزهای اخیر، هدف قرار گرفتن پهباد جاسوسی ارتش آمریکا در آسمان ایران، معادلات نظامی و دیپلماتیک را در منطقه تغییر داده است.
محسن هاشمی در ابتدای یکصدو پنجاهمین جلسه شورا با اشاره به هدف قرار گرفتن پهباد جاسوسی ارتش آمریکا در آسمان جمهوری اسلامی گفت: این نتیجه معادلات نظامی و دیپلماتیک را در منطقه تغییر داده است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین خاطر نشان کرد:دستاورد بزرگ پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران، موجب تحسین و شگفتی کارشناسان و دولتهای منطقه شده است.
وی این موفقیت را نتیجه توجه و اعتماد به توانمندیهای داخلی و اتکا به دانشمندان و صنعتگران ایرانی دانست که از دوران دفاع مقدس آغاز شد و نتایج پربار آن امروزه برای کشور قابل مشاهده است.
محسن هاشمی افزود: در همان زمانی که جمهوری اسلامی در تحریم صنایع نظامی و موشکی بود، رقبای منطقهای ایران، با پرداخت هزینههای سنگین، پیشرفتهترین تجهیزات نظامی را از ابرقدرتهای غرب و شرق خریداری میکردند و امروزه شاهد هستیم که صنایع دفاعی جمهوری اسلامی قادر به تولید پهپادهای پیشرفته و سیستمهای دفاعی موشکی در داخل کشور است و کشورهای منطقه که وارد کننده صرف صنایع دفاعی بودند با وجود هزینه کردن صدها میلیارد دلار، نسبت به توانمندیهای دفاعی وموشکی جمهوری اسلامی حسرت میخورند و توان موشکی و پهپادی ایران امروز در منطقه مثال زدنی است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: قطعا اگر این توجه و حمایتی که نسبت به صنایع دفاعی کشور در طول انقلاب انجام شده است بعنوان الگوی مسئولان کشور در همه بخشها قرار گیرد، صنعت ایران به سرعت شکوفا خواهد شد و بخش عمده مشکلات مربوط به اشتغال، کمبود ارز برای واردات کالا وتجهیزات و وابستگی کشور به نفت و آسیب پذیری در برابر تحریمها کاهش مییابد.
وی افزود: ساخت داخلی تجهیزات مترو نیز یکی از این حوزهها بشمار میآید که در حوزه ساخت تجهیزات ثابت ومتحرک مترو، پیشرفتهای چشمگیری در صنایع داخلی بدست آمده است و در صورت حمایت و تامین اعتبارات لازم میتواند بخش بزرگی از مشکلات نظیر مصرف سوخت، آلودگی هوا، ترافیک و ایمنی را برطرف کند.