به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا غفاری در نشست هم اندیشی با استادان و صاحبنظران دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناروی که در سالن همایشهای وزارت علوم تحقیقات و فناروی برگزار شد، افزود: بی تردید همه کسانی که بخش نخبگانی جامعه را تشکیل میدهند دغدغه فردایی بهتر را در مقیاسهای فردی و فرافردی دارند. عمل و کنش آنها صرفاً محصور در زمان حال نیست بلکه معطوف به آینده و فردای پیش رو است.
وی افزود: جستجوی اینده بهتر محتاج حساسیت به زندگی فردا و داشتن الزامها و تعهداتی به فردا و آینده است، چرا که نقش اجتماعی و شکل دانشگاه و برنامههای آن در یک جهان به سرعت در حال تغییر، تقریباً در یک وضع دائمی گذار و تغییر قرار دارد.
غفاری در ادامه اظهار داشت: دانشگاه دانش آموختگانی را تربیت کند که هم شجاعت پذیرش خطر را داشته باشند و هم درایت تشخیص درست خطاهایی که رخ نموده است.
وی تاکید کرد: باز تعریف سیاستها و برنامهها و رشتههای آموزشی امری اجتناب ناپذیر در دنیای پرتغییر است همچنین اثبات قابلیت انطباق با چالشهای جدید و پیش رو و ایفای نقشهای تازه به میزانی که نهاد دانشگاه نیازهای در حال تحول جامعه را مورد اعتنا قرار دهد امکان اقتدار و داشتن سرمایه اجتماعی بیشتر را برای خود فراهم میکند و دانش آموختگان دانشگاه هم باید کنشگران حرفهای قابل باشند (در قالب تربیت نیروی انسانی) و هم شهروندان مسئول باشند.
غفاری گفت: علم به عنوان ساختن شبکههای فنی- اجتماعی مبتنی بر سازوکارهای ارتباط بین بخشی و بین سیستمیک ارتباط نظاممند بین دانشگاه و جامعه سنگ بنای دانشگاه اجتماعی است و تعامل دانشگاه و جامعه یعنی تعامل علم و جامعه امری که موجب پویایی علم و جامعه میشود.
معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناروی افزود: پویایی علم در گروی ورود به عرصههای تازه و جدید است. موضوعاتی که امروز جامعه با آنها مواجه است. چون توسعه پایدار، مخاطرههای اجتماعی و زیست محیطی، سلامت، ریسکهای صنعتی، فضای مجازی و مسائل حاکم و مرتبط به آن و دانشگاه تا وقتی نهادی است زنده که نسبت به مسائل، آلام و رنجهای محیط پیرامون خود حساس باشد و درد جامعه و زمانه خود را داشته باشد.
وی اظهار داشت: وسعت بخشی به جهان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کنشگران اجتماعی و ابداع آینده و آینده آفرینی با طرح ایدههای جدید، خلق آینده و ایجاد امید و اعتماد به فردا و آینده پیش رو از مأموریتهای دانشگاه اجتماعی است.
غفاری با بیان اینکه دانشگاه اجتماعی به عنوان یک خادم مسئول و نیز یک نقّاد فکور به جامعه خدمت میکند افزود: دانشگاه اجتماعی دانشگاهی که پاسخگویی اجتماعی دارد و آشکارا در حیات اجتماعی سهم و نقش دارد در جامعه دیده میشود. تولیدات علمی دانشگاه اجتماعی تولیداتی نافع و معطوف به مشکلات جامعه در مقیاسهای خرد، میانی و کلان هستند.
وی گفت: بی تردید فرایند تأسیس مراکز آموزش عالی و ورودی و خروجی این مراکز نیازمند داشتن ارزیابیهای دقیق اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و اقتصادی است.
معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناروی ادامه داد: دانشگاه و خاصه دانشگاه اجتماعی نسبت به ساحت فضای مجازی و هندسه نامنظوم و کرانههای ناپیدای آن نمیتواند بی اعتنا و بی تفاوت باشد و جامعه امروز به یمن دسترسی به نظام ارتباطات جدید و ورود در فضای مجازی در هجوم اطلاعات خردکنندهای قرار دارد. تا جایی که کمتر توان و فرصت هضم تحلیل این دادهها و اطلاعات گوناگون و تشخیص سره و ناسره دارد و در چنین میدان و معرکه و هنگامهای رسالت و ماموریت عالمان و نهاد دانشگاه در نقش آفرینی در باب ارائه تحلیل و تعلیل لازم و روشنگری در حوزه عمومی امری حیاتی است.
وی گفت: تعامل دانشگاه و جامعه در گرو وجود نسبت معنادار بین تولید علم و ایجاد بهبود و ارتقای کیفیت زندگی جامعه است.