وی گفت: به این ترتیب، رتبه و شاخصهای این واحدها افزایش پیدا میکند و حتی میتواند در فهرستها و رتبه بندیهای دانشگاههای جهان نیز رتبههای خوبی داشته باشند.
غلامی افزود: در برنامه فعلی هیچ واحدی تعطیل نمیشود و هر واحد آموزشی در راستای ماموریتی که برای آن تعریف شده است و یا تعریف میشود، حمایت خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشی گفت: در دانشگاه پیام نور در یک سال گذشته زحمات بسیاری انجام شده است و نزدیک به نهصد عضو هیات علمی آن ساماندهی شده اند که این اقدام کار بسیار خوبی بوده است.
غلامی در پاسخ به پرسشی افزود: خروجیهای آموزش و پرورش باید برای ورود به دورههای کاردانی تقویت شود.
وی گفت: در یکی - دو سال گذشته دانشگاه فنی و حرفهای ازنظر تجهیزات و هیات علمی ساماندهی شده است.
غلامی افزود: در دانشگاه علمی کاربردی نیز فعالیت مراکز وابسته به دستگاهها متوقف شده است.
گردهمایی کارگروههای تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی با حضور اعضای این کارگروهها در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
وزیر علوم: در همه بخشها شامل مراکز آموزشی، گروههای آموزشی، دروس، محتوا و شکل ارائه انتظار تحول جدی وجود دارد.
منصور غلامی در گردهمایی اعضای کارگروههای تخصصی، برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی افزود: تحول در آموزش عالی در کشورهای مختلف به شکلها و دلایل مختلفی انجام شده که پویایی را در بخش آموزش به دنبال داشته است، آیا در دانشگاههای ما نیز این تحول احساس میشود؟
وی گفت: برای ایجاد تحول در آموزش عالی کشور و همچنین برنامه ریزی ها، کارگروههای تخصصی شکل گرفته است و تغییر در روش ها، عناوین و گروههای آموزشی، دانشکده ها، رویکردها و مأموریتها را برای دانشگاهها تعریف میکنند.
وزیر علوم با بیان اینکه جامعه نیز انتظار تحولی جدی از آموزش عالی را دارد، افزود: برای این تحول نیازمند همکاری یکایک اعضای هیئت علمی دانشگاه هستیم تا ایدهها و پیشنهادهای جدید را دریافت کنیم.
غلامی گفت: نقدها و پیشنهادهای همکاران در قالب بخشنامههای کارشناسی شده به نهادهای مختلف ارائه میشود.
وی با اشاره به برخی از برنامهها و هدف گذاریها در آموزش عالی افزود: باید وضع برخی از مراکز آموزشی را در طرح ساماندهی آموزش عالی مشخص کنیم، زیرا برخی از مراکز کوچک که توانایی یک دانشکده را نیز ندارند، ولی در قالب دانشگاه فعالیت میکنند، البته درباره ساماندهی این مراکز در یک سال گذشته اقداماتی انجام شده است.
وزیر علوم گفت: آموزشهای دانشگاهی، آموزشهای به روز و جدیدترین یافتههای علمی است که باید برای آموزشهای قویتر برنامه ریزی کنیم.
غلامی افزود: در ساماندهی آموزش عالی باید حرکتی جامع و پیوسته انجام دهیم که البته برای ارائه یک برنامه قابل قبول در سطح دانشگاه ها، زمان محدودی در اختیار داریم.
وی گفت: در تدوین عناوین و برنامههای جدید میتوان از تجربیات سایر کشورها نیز استفاده کرد، اما باید نگاه اصلی ما به جامعه و کشور خودمان باشد تا برنامهها تأثیرگذار باشد.
وزیر علوم با اشاره به رشد علمی کشور در سالهای گذشته افزود: باید براساس شاخصها در سطح بین المللی حضور داشته باشیم و رشد علوم کشور در علوم نو و نوآوری هاست که در این خصوص دانشگاهها باید برای رشد علمی و حضور در عرصه بین المللی کمک کنند.
غلامی گفت: در سالهای اخیر خوشههای علمی در دانشگاهها تشکیل شده است و استادان در گروههای تخصصی مباحث مطرح جامعه را بررسی میکنند و با نظر کارشناسی به اعضای دولت منتقل میشود.
وی افزود: باید حال حاضر را مقطعی مهم و نقطه عطف در تحول حوزه آموزش وزارت علوم تلقی و به سمت نوآوری در آموزش حرکت کنیم.
گردهمایی اعضای کارگروههای تخصصی برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی با حضور اعضای این کارگروهها در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.