به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی و خدمات وابسته گفت: 50 هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم در هزار و 400 واحد صنفی و هزار و 600 واحد تولیدی و خدماتی در صنعت آسانسور مشغول به کار هستند و 50 هزار ظرفیت خالی داریم که ظرفیت خوبی است برای صادرات.
عباس ابریشمی افزود: این اتحادیه تنها مرجع صدور جواز کسب برای فعالین صنعت آسانسور و پله برقی است که از مهر سال 97 بعد از 10 سال فراز و نشیب مستقل شد.
وی گفت: در سال 98 با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و سال رونق تولید صنعت آسانسور این آمادگی را دارد تا از تولیدکنندگان و نیروهای خدمات فنی و مهندسی استفاده های لازم را انجام دهد این درحالی است که در حال حاضر با 30 درصد از ظرفیت در حال کار هستیم .
وی ادامه داد: در صنعت آسانسور روزانه 250 میلیون سفر انجام می شود که اگر در این صنعت از افراد غیرفنی، برای پشتیبانی استفاده شود فاجعه آور خواهد بود به همین دلیل به دنبال ضریب ایمنی بیشتر هستیم تا با تدوین استانداردهای به روز بتوانیم سطح ایمنی آسانسورها را در کشور بالا ببریم تا حادثه ای رخ ندهد.
وی در ادامه گفت: گواهی استاندارد هر آسانسور یک ساله است و بعد از یک سال آسانسور باید بازرسی شود و گواهی مجدد صادر شود که در این زمینه رئیس سازمان استاندارد گفته است؛ 90 درصد آسانسورها در کشور فاقد استاندارد فعالیت هستند، بنده اینجا می گویم که 96 تا 97 درصد آسانسورهای کشور اعتبار استانداردهایشان تمام شده است.
ابریشمی افزود: اتحادیه کشوری آسانسور 7 دفتر مرکزی را در 7 استان خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی ، همدان ، اصفهان ، کرمان ، هرمزگان و فارس راه اندازی کرده و تا پایان سال همه استان ها دارای دفتر خواهد شد تا بهتر بتوانند در این صنف خدمات بهتری ارایه کنند.
وی گفت: تا پایان سال 1400 تمام مشخصات آسانسورهای فعال در کشور در یک سامانه جامع ثبت می شود و کلیه تغییرات و اعتبارسنجی استاندارد آسانسورها مورد پایش و کنترل قرار می گیرد.
رئیس اتحادیه آسانسور و پله برقی افزود: 90 درصد آسانسورهای تا 6 طبقه توقف قطعاتشان در داخل تولید می شود و باید بگویم که اگر دولت حمایت کند می توانیم قطب تولید آسانسور در منطقه باشیم و بازار کشورهای همسایه را تصاحب کنیم.
وی در ادامه گفت: صنعت خودروسازی در کشور 200 هزار نیرو دارد و صنعت آسانسور 50 هزار نیرو این یعنی یک چهارم صنعت خودرو نیروی فعال داریم که تنها اگر یک درصد از نگاه هایی که به صنعت خودرو می شود به صنعت آسانسور شود این صنعت رشد بسیار خوبی را شاهد خواهد بود.
ابریشمی افزود: تولید آسانسور در سرعت ها و طبقات بالاتر از 7 برای تولید کننده به دلیل هزینه های بسیار بالا و نبود یک سری قطعات خاص نمی صرفد.
رییس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی گفت: در صنعت آسانسور تولیدکننده واقعی قیمت ها را بالا نمی برد و این دلال ها هستند که وارد خرید و فروش می شوند و قیمت ها را بالا برده اند. که در این خصوص با معاون دادستان تهران هماهنگی های لازم انجام شده تا با اعلام اتحادیه و سندیکای آسانسور برخوردهای لازم با متخلفین انجام شود.
وی افزود: یکی از کمک هایی که دولت می تواند به این صنعت بکند، این است که هزینه شرکت تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه های بین المللی و منطقه ای را نگیرد و خود تقبل کند و هزینه بسیار بالای استاندارسازی را هم بپذیرد تا تولیدکننده بتواند وارد صادرات شود.
ابریشمی گفت: متاسفانه استاندارد داخلی ما برای کشورهای منطقه قابل پذیرش نیست و آنها استاندارهای بین المللی اروپا را می پذیرند که دستیابی به این استانداردها هزینه بسیار بالایی دارد. به طوری که یک دستگاه آسانسور اگر 20 هزار دلار هزینه ساخت داشته باشد باید دقیقا دوبرابر آن را تولیدکننده هزینه کند تا بتواند یک استاندارد اروپا را بگیرد.
وی درباره علت افزایش قیمت لوازم آسانسور در کشور افزود: فولاد و ورقی که در کشور بین 2 تا 3 هزار تومان قیمت پایه آن بود الان بالای 7 هزار تومان است و به همین ترتیب در اجناس دیگر هم قیمت ها بالا رفته به طوری که در سال گذشته در صنعت آسانسور با 250 درصد افزایش مواجه شدیم.