به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، آیت الله علیاکبر رشاد در سومین کنگره کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره که صبح امروز در مجتمع دانشگاهی ولایت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد اظهار کرد: حدود یک دهه طول کشید تا جامعه دانشگاهی درک کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی علمی است و این نهاد مقبولیت نخبگانی ملی پیدا کرد.
وی با اشاره به تلاشهای حجت الاسلام خسروپناه در برگزاری کرسیهای نظریهپردازی و بلوغ این هیئت ادامه داد: حجتالاسلام خسروپناه، بار اصلی هیئت کرسیهای نظریهپردازی را بر دوش کشیده است و از ایشان صمیمانه تشکر میکنم.
ایت الله رشاد تصریح کرد: زمانی که فضلا نامهای در سال ۸۱ به رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه موضوع نظریهپردازی باید مسئول داشته باشد و نهادینه شود، نوشتند؛ این نامه سبب شد که رهبر معظم انقلاب ۱۶ اسفند ۸۱ پاسخ متقنی دادند و این پیشنهاد که نهادی برای ممیزی نظریهها ایجاد شود، ارزشگذاری شد.
وی تأکید کرد: هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شد. تأسیس این نهاد نوید روزگار خوش را میداد اما باید مشکلات را بررسی میکردیم و ۴۶ مانع در ۶ بسته برای نظریه پردازی مطرح شد که وجود نداشتن شجاعت نقد ، موانع اخلاقی، موانع فرهنگی و موانع سخت افزاری از جمله موانع نظریه پردازی بود.
این استاد حوزه و دانشگاه درخصوص مانع اصلی کرسیهای نظریهپردازی گفت: بزرگترین و عمیقترین مانع در نظریهپردازی ، کلیشهای اندیشیدن است که متأسفانه چه در حوزه و چه در دانشگاه این مورد وجود دارد. دانشگاهیان متعهدند و احساس مسئولیت میکنند اما از زندان کلیشه خارج نشدهاند.
رئیس هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی ادامه داد: برخی مجلات برای یک مقاله بیان میکنند که مقاله ارجاع لاتین ندارد و یا مقاله ای در isi ثبت نشده است و مدعیاند که ارتقا پیدا نمیکند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب میفرمایند که برتری علمی را به خارج ارجاع ندهید.در سال ۱۹۶۴ نظریه خاص معرفت شناسی در دو صفحه نوشته شد اما ارجاع نداشت و این مقاله هنوز مورد تحقیق برخی مراکز علمی است. اینکه بر ارجاع تولیدات علمی به خارج از کشور اصرار داشته باشیم، اشتباه است. تا زمانی که اسیر کلیشهای اندیشی هستیم، راه اشتباهی را طی میکنیم.
رشاد درباره وحدت حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: طلبه وقتی وارد حوزه میشود از ابتدا به دنبال اجتهاد است و اجتهاد در حوزه بد معنا میشود زیرا آفت حوزه، اجتهاد تقلیدی است که متأسفانه کلیشهای اندیشی محسوب میشود و در محیط دانشگاهی و علمی نیز اسیر کلیشهای اندیشی هستیم و تا زمانی که اسیر این موضوع باشیم، تحول و پیشرفت در علوم حاصل نمیشود.
رئیس هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی گفت: آیا ۷۰ هزار اعضای هیئت علمی که در دانشگاهها فعالیت میکنند، هر کدام یک حرف نوین و جدیدی را عرضه کردهاند که ۷۰ هزار حرف تازه داشته باشیم ؟ به نظرم تعداد حرفهای تازه بسیاری کمتر از مورد توقع است و امیدواریم که کرسیهای نظریهپردازی موجب ایجاد نظریات نوین شود.