پخش زنده
امروز: -
معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر از ظرفیت ۱۱ برابری نیروگاههای نصب شده کشور خبر داد
به گزارش خبرگزاری صداو سیما از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، سید زمان حسینی در همایش آموزشی مدیریت مصرف انرژی الکتریکی در ساختمانها با بیان این مطلب افزود: ظرفیت نصب شده نیروگاههای کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود هفت هزار مگاوات بوده است که این رقم هم اکنون با رشد ۱۱ برابری از مرز ۸۰ هزار مگاوات گذشته است.
وی ادامه داد:پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تنوع نیروگاهها در سطح کشور بودهایم به نحوی که انرژی برق هماکنون از طریق نیروگاههای مختلفی همچون دیزلی، اتمی، گازی، تجدیدپذیر، برقآبی، چرخه ترکیبی، تولید پراکنده و بخاری تولید میشود.
معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با کشورهای همسایه هیچگونه تبادل برق نداشتیم، اما در حال حاضر با هفت کشور همسایه تبادل برق داریم.
حسینی با بیان اینکه بیش از ۵ دهه است که تمام کشورهای توسعه یافته با هم ارتباط شبکهای الکتریکی دارند، اضافه کرد: مبادله انرژی برق در این کشورها براساس اهداف و منافع اقتصادی و سیاسی صورت میپذیرد.
استراتژیهای تغییرات در سیستمهای تامین انرژی آینده
وی در خصوص استراتژیهای تغییرات در سیستمهای تامین انرژی آینده، گفت: کاهش تولید کربن و استفاده روزافزون از منابع انرژی تجدیدپذیر، مشارکت بیشتر مشترکین، استفاده از فناوریهای نوین از جمله ICT، مدیریت گلوگاههای شبکه، طراحی و سیاستگذاری در بازارهای جدید انرژی، در نظر گرفتن محدودیتهای زیست محیطی و امکان دسترسی حداکثری مردم جهان به انرژی برق از جمله استراتژیهای تغییرات در سیستمهای تامین انرژی آینده میباشند.
معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر افزود: شبکههای توزیع فعال، دیجیتال کردن واحدهای تولیدی، گسترش HVDC و استفاده از الکترونیک قدرت، سیستمهای ذخیره سازی انرژی، مفاهیم جدید در بهرهبرداری، کنترل و طراحی بازار برق، مفاهیم جدید در حفاظت، مفاهیم توسعه یافته برنامهریزی و کنترل توان اکتیو و راکتیو، ابزار جدید برای ارزیابی عملکرد فنی سیستم و افزایش ظرفیت انتقال از جمله اقدامات استراتژیک برای تحقق شبکههای برق آتی میباشند.
حسینی در خصوص اهداف استراتژیک مدیریت مصرف و تقاضا گفت: حل مشکلات شبکه، حل مسائل محیط زیست و حل مسائل اقتصادی و بازار برق از جمله اهداف استراتژیک مدیریت مصرف و تقاضا میباشد که دنیا برای اجرایی کردن این اهداف، استفاده از سیگنالهای قیمتی، اطلاعرسانی عمومی، جایگزینی تکنولوژی و سهمیه بندی و مکانیزم بازار را مد نظر قرار دادهاند.