به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، در یکصد و سیزدهمین جلسه شورا بررسی لایحه برنامه سوم توسعه شهر تهران در دستور قرار گرفت.
در ابتدا مقرر شد کلیات این برنامه به رای گذاشته شود که برای این منظور سکینه اشرفی معاونت برنامه ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.
اشرفی در ابتدای سخنان خود گفت: لایحه بازآرایی شده برنامه سوم شهر تهران در ۲۰ آذرماه توسط شهردار تهران به شورای شهر ارائه شد و در ۱۸ دی ماه به تأیید کمیسیون تلفیق شورای اسلامی رسیده است.
وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین تغییرات باز آرایی این برنامه هم راستا کردن مفاد برنامه سوم با چشمانداز و اهداف راهبردی طرح جامع شهر تهران به عنوان سند چشمانداز تطبیق مواد و احکام برنامه با قوانین و مقرارت کشور در حوزه مدیریت شهری است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه تغییرات برنامه در راستای رفع مغایرتها و ارتقای هماهنگی و همافزایی در احکام آن بوده است، عنوان کرد: در این جهت ماتریس وظایف دستگاههای اجرایی در جهت شفافسازی و تعیین سطح مداخله و اختیارات دستگاههای اجرایی و عمومی کشور در حوزه مدیریت شهری ترسیم شد.
اشرفی تاکید کرد: ترسیم این ماده بر این اساس بود که پیچیدگی و چند بعدی بودن فعالیتهای حوزه مدیریت شهری صرفاً از طریق درگیر شدن شهرداری تهران به تنهایی امکانپذیر نیست و نیاز به مسئولیتپذیری دستگاههای اجرایی مرتبط و هماهنگی بیشتر با مدیریت شهری است.
وی با بیان اینکه این لایحه در کمیسیونهای مختلف شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته و مواردی از سوی کمیسیونها در این خصوص اعلام شده است، تصریح کرد: در دو ماهی که برنامه بررسی شد ۱۵۰ آئیننامه بالادستی کشوری در شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت و به برنامه سوم شهر تهران اطلاق شد. سعی و تلاش ما این است که در اجرایی کردن لایحه برنامه سوم شهر تهران همه دستگاهها را به همکاری بطلبیم و مطالبات شهروندان را مدنظر قرار دهیم.
در ادامه مرتضی الویری نایب رییس کمیسیون تلفیق شورا به ارایه توضیحاتی در خصوص برنامه سوم توسعه شهر تهران پرداخت و گفت:در هشتم اسفند سال ۹۶ قدم اول را برای تدوین برنامه ۵ ساله برداشتیم و شورا در این زمینه سندی را تصویب کرد با عنوان سیاستها و راهبردهای اساسی و اولویتهای کلیدی و رویکردهای برنامه ۵ ساله سوم.
وی ادامه داد: این مصوبه دارای ۴ بخش بود که بخش نخست شامل سیاستها و راهبردها میشد، بخش دوم اولویتها و مسائل کلیدی، بخش سوم چارچوبها و سختارها و بخش چهارم گزارش گیری و نظارت برنامه را شامل میشد.
الویری در ادامه افزود: در همان زمان برنامه زمانبندی لایحه احکام برنامه نیز پیش بینی شد و قرار بر این شد شهرداری تا پایان تیر ماه برنامه توسعه سوم را بر مبنای چارچوبهای اعلامی از سوی شورای شهر به ما ارسال کند که متاسفانه به دلیل تغییر مدیریتها این برنامه به تاخیر افتاد.
وی در ادامه افزود: لایحهای که در حال حاضر مورد بررسی قرار میگیرد احکام برنامه است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: مجموعه پیشنهادهایی که برای مواد برنامه سوم توسعه طرح شده ۵۰۰ پیشنهاد میباشد که در اختیار بنده است و اگر کسی هم پیشنهاد حذف مادهای را دارد قابل طرح در صحن خواهد بود.
در ادامه کلیات برنامه سوم توسعه شهر تهران بدون آنکه موافق و مخالفی داشته باشد به تصویب رسید.
در ادامه جلسه مواد برنامه به بحث و بررسی گذاشته شد.
یکی از موارد مورد بحث در ماده یک برنامه سوم این بود که منظور شهروند شهر تهران میباشد که این موضوع با اعترض حسن خلیل آبادی همراه بود.
خلیل آبادی اذعان داشت که این عبارت باید به شهروند تهران، ری و تجریش تغییر یابد.
سید حسن رسولی نیز در این مورد گفت: از ابتدای ورود شورا این بحث را دنبال میکردیم، ولی در کمیسیون حقوقی و هیات ریسه توافق کردیم شورای شهر تهران سه شهرستانی را که حوزه خدماتی هستند در بر میگیرد و لذا این تغییر عبارت لازم نیست.
در ادامه خلیل آبادی افزود: شهر ری یک واحد سیاسی مصوب تقسیمات کشوری است و این مسائل که امروزه وجود دارد ناشی از اختلافاتی است که سال ۹۲ میان شهردار وقت و رییس جمهور دولت دهم به وجود آمده بود.
وی افزود: ما نباید هویت شهرها را از بین ببریم در حالیکه اکنون به دنبال احیای هویت محلات هستیم.
در نهایت ماده یک برنامه سوم با رای اعضا به تصویب رسید.
در ادامه جلسه با تصویب ماده ۲ سید محمود میر لوحی پیشنهاد حذف ماده ۳ را داد.
در ماده ۳ برنامه سوم توسعه عنوان شده است که شهرداری موظف است نسبت به ایجاد فرایند دسترسی به نظام مدیریت هماهنگ شهری در سال نخست برنامه و تدوین سازو کارهای لازم جهت تحقق آن در طول اجرای برنامه اقدام نماید.
میر لوحی در تشریح پیشنهاد خود گفت: این ماده هم نارسا است و هم اینکه با ایجاد فرایند دسترسی به نظام مدیریت هماهنگ شهری در جهت تحقق آن در طول برنامه سوم چیزی عاید ما نمیکند.
در ادامه مجید فراهانی به عنوان مخالف پیشنهاد گفت: تا کنون به وسطه عدم اجرای مدیریت یکپارچه شهری هزینههای زیادی به شهر تهران وارد شده و تبعات زیادی ایجاد کرده است.
وی افزود: این مدیریت یکپارچه شهری است که بسیاری از چالشها را رفع میکند، اینکه شهرداری تهران چگونه بتواند با سایر دستگاهها و هماهنگ و هم افزا حرکت کند از جمله اهداف میدیرت یکپارچه شهری است.
وی افزود: مدیریت شهری، مدیریت شهر است نه مدیریت شهرداری و لذا این ماده گامی به سمت مدیریت یکپارچه شهری خواهد بود.
علی اعطا نیز به عنوان موافق گفت: نظام مدیریت هماهنگ چیزی به ما اضافه نمیکند ما صرفا داریم یک عبارت جدیدی را اضافه میکنیم. شهرداری باید به سمت هماهنگی با سایر دستگاهها حرکت کند و این ماده بود و نبودش فرقی ندارد.
الهام فخاری نیز به عنوان مخالف پیشنهاد گفت:در احکام گفتمان لازم است سهم و ایفای نقش شهرداری به عنوان نهاد اصلی در مدیریت شهری مشخص شود. در ماده ۳ ایجاد فرایند دسترسی و تدوین ساز و کار لازم برای هماهنگی با سایر دستگاهها نافی پیگیری و وظایف شورای عالی استانها نیست.
در نهایت پیشنهاد حذف ماده ۳ به تصویب نرسید و این بارماده ۳ به رای گذاشته شد که با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.
در ادامه مواد ۴ و ۵ و ۶ نیز به رای گذاشته شد و این مواد نیز به تصویب رسید.
هم اکنون نیز جلسه بعد از شورا پیرامون بررسی مواد لایحه برنامه سوم شورا در حال برگزاری است.
تدوین ضوابط نما و انتشار برخط تصاویر بناهای تاییدی کمیته بنا تصویب شدبا پیشنهاد عضو هیات رییسه شورا تدوین ضوابط نما و انتشار برخط تصاویر بناهای تاییدی کمیته بنا تصویب شد.
در یکصدو سیزدهمین جلسه شورا بهاره آروین در جریان بررسی لایحه طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران دو پیشنهاد طرح کرد که یکی به تدوین و اعلام عمومی ضوابط و طراحی و اجرای نمای بناهای شهر تهران میپرداخت و پیشنهاد دیگر به انتشار تصاویر سه بعدی نماهای مورد تایید کمیتههای نما اشاره داشت تا از اعمال نظر سلیقهای در این زمینه جلوگیری کند.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند- اصلاحیهای بر تبصره ۱۶ لایحه «طراحی، پایش و اجرای نماهای شهر تهران» پیشنهاد داد که بر اساس این پیشنهاد، معاونت معماری و شهرسازی موظف است نسبت به تدوین، اعلام عمومی ضوابط و طراحی و اجرای نمای بناهای شاخص، نمای ساختمانهای عمومی و دولتی و همچنین ضوابط طراحی نمای ویژه هریک از مناطق شهر تهران و حوزههای هویتی ویژه به همراه شیوه پایش حسن اجرای آن را با توجه به اسناد فرادست حداکثر ظرف مدت یکسال پس از ابلاغ این مصوبه اقدام نموده و جهت تصویب به شورا ارائه نماید.
آروین در توضیح این پیشنهاد عنوان کرد: جلسه گذشته صحبتی در مخالفت کلی با این طرح داشتم که ناظر بر این بود که اگر قواعد و ضوابط روشن باشد -که تکلیف قانونی شهرداری در طرح جامع و تفصیلی هم بود که ضوابط نما را در هر منطقه مشخص و ابلاغ کند- دیگر نیاز به ایجاد کمیته نداریم که بخواهد ضوابط را تشخیص دهد. الان، چون ضوابط مشخص نیست این نیاز وجود دارد که کمیتهها شکل بگیرد. اما اگر شهرداری تهران همانطور که در طرح جامع مکلف بوده، ضوابط را ابلاغ کند دیگر این نیاز وجود نخواهد داشت؛ بنابراین بنده پیشنهاد کردم که شهرداری مکلف است تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به تدوین، اجرایی کردن، اعلام عمومی ضوابط طراحی و اجرای بناها و شیوه پایش حسن انجام آن در شهرداری اقدام نماید.
او با اشاره به لزوم وجود ضابطه در بحث نما، تاکید کرد: دوستان میگویند حالا، چون چنین ساز و کاری نیست، نیاز هست که کمیتههای نما شکل بگیرند. اما اگر تا پایان سال ۹۸ بتوانیم به چیز مشخصی برسیم، دیگر این نیاز وجود ندارد.
این پیشنهاد با ۱۹ رای موافق از ۲۰ عضو حاضر در صحن تصویب شد.
در ادامه، این عضور شورای شهر این پیشنهاد را طرح کرد که کمیتههای نمای مناطق تنها تا زمان تدوین و ابلاغ ضوابط و حداکثر تا پایان سال ۹۸ به فعالیت خود ادامه بدهند تا این ضوابط تدوین شوند.
او در توضیح این پیشنهاد، گفت: من فکر میکنم اگر محدودیت زمانی برای فعالیت این کمیتهها نگذاریم، فعالیت کمیتههای نما همینطور ادامه پیدا میکند و این ضوابط هم هیچ وقت تدوین و نظاممند نمیشود. اگر این کمیتهها به صورت انحصاری به بحث نما ورود کند ما یک امضای طلایی به این کمیتهها دادهایم.
آروین همچنین در واکنش به اینکه برخی از اعضای شورا معتقدند که برای نما نمیشود ضابطه گذاشت هم عنوان کرد: من معتقدم که میشود برای نما ضابطه گذاشت. الان در کشورهای اروپایی که نماهای خیلی چشمنوازی دارند، کمیته دارند؟ نه ضوابط مشخصی دارند که کمیتهها این ضوابط را بازنگری میکنند. ضوابط باید خیلی روشن باشد و اگر قرار باشد یک عده بنشینند و بگویند آیا این نما با ضوابط هماهنگ هست یا نه، به نظر من قطعا فسادزاست. ما هچ وقت از این نوع کمیتهها تجربه خوبی نداشتهایم.
این پیشنهاد مورد تصویب اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفت.
در ادامه جلسه، بهاره آروین پیشنهاد انتشار برخط نماهای تصویبی در کمیتههای نما را طرح کرد و گفت: پیشنهاد میکنم، حداقل برای اینکه آرایی که کمیتههای نما صادر میکنند، بیش از حد سلیقهای نشود و یک نظارت همگانی هم در تطابق با ضوابط وجود داشته باشد علاوه براینکه بنا بر مصوبه «الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی» آرای کمیته نما منتشر خواهد شد، نماهایی که در کمیتههای نما تصویب میشوند نیز هم به صورت سهبعدی و هم به صورت فایل پیدیاف بر روی نقشه اطلاعات مکانی شهر تهران برای هر پرونده شهرسازی منتشر شود.
این پیشنهاد به اتفاق آرا اعضای شورای اسلامی شهر تهران مورد تصویب قرار گرفت.