پخش زنده
امروز: -
نقص و مشکلات متعدد جاده های شهرستان میانه، مسئولان را برآن داشته برای حل برخی از آنها آستین بالا زنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مشکلات و نواقص جاده ها و محورهای مواصلاتی شهرستان میانه از راه های اصلی گرفته تا راه های فرعی و روستایی، به حدی است که شهروندان و رانندگان عبوری را به ستوه آورده است.
نقص هایی که نه تنها جان شهروندان، هم استانی ها و هموطنان را تهدید می کند بلکه هزینه های متعدد وارد شدن خسارت به خودروها را هم به آنها تحمیل می کند.
وجود ناهمواری های متعدد، چاله های نیمه عمیق، آسفالت نامناسب و مستهلک، نبود حفاظ های مناسب و ده ها مورد دیگر، تنها و تنها بخشی از داستان غمناک راه های میانه است، راه هایی که به واقع می توان برخی از آنها را قتلگاه هم نامید از جمله محور پرتردد و صد البته قدیمیِ میانه – تبریز!
مشایخی، فرماندار شهرستان ویژه میانه در تشریح راه های پرفراز و نشیب میانه می گوید: عمده مشکل راه های این شهرستان، علاوه بر وضع نامناسب آسفالت، نداشتن خط کشی اغلب محورها، کم عرض بودن شانه جاده ها و نبود علائم راهنمایی و رانندگی است.
شکی نیست که همه این مشکلات به نوبه خود در بروز سوانح رانندگی متعدد در جاده های مختلف این شهرستان به خصوص محور میانه – تبریز نقش داشته و سالانه، ماهانه و حتی روزانه بسیاری از هموطنان و شهروندان میانه ای در این محور، قربانی می شوند، چرا که این محور علاوه بر استفاده شهروندان میانه ای و هم استانی ها، به محور عبوری رانندگان خارج از استان از جمله رانندگان وسایط نقلیه سنگین و حتی اتوبوس ها هم تبدیل شده است، زیرا نرخ بالای عوارض آزاد راه تبریز- زنجان موجب شده، این راننده ها مسیر خود را تغییر داده و ترجیح دهند به جای آزاد راه، از جاده قدیمی و پرپیچ و خم میانه استفاده کنند.
آن طور که سرهنگ جواد ناموران، رییس پلیس راه آذربایجان شرقی می گوید: از ابتدای امسال تاکنون، 36 نفر بر اثر تصادف در جاده های شهرستان میانه از جمله محور حادثه خیزِ میانه – تبریز، جان خود را از دست داه اند.
وی در خصوص مسیرهای فرعی این شهرستان هم می گوید: بیشتر مسیرهای فرعی میانه که سال ها پیش به عنوان راه بین روستایی احداث شده است، دیگر همچون گذشته جوابگو نیست، زیرا تردد در این محورهای کم عرض افزایش یافته و طبیعی است که با کوچک ترین لغزشِ وسیله نقلیه به هر علتی، تصادف شاخ به شاخ رخ دهد.
البته طبیعی تر از همه اینها، این است که محوری که در گذشته های دور احداث شده و تنها به عنوان راه روستایی از آن استفاده می شد، مورد توجه قرار گرفته و متناسب با توسعه شهرها و روستاها و افزایش تردد در آنها، اصلاح، بازسازی و حتی دوباره سازی شود، نه این که با همان ساختار قدیمی همچنان زیر بار ترافیک باشد و در سایه بی مهری ها به بستر تصادفات منجر به فوت تبدیل شود.
در هر حال، علی الظاهر مسئولان با گوشه چشمی به برخی از این راه های فرعی و روستایی، نظر افکنده و درصدد بهسازی آنها هستند، به طوری که رستمی مهر، معاون راهسازی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفته: تصمیم داریم در حدفاصل میانه تا سه راهی آونلیق به طول 10 کیلومتر، 2 خط دیگر به این محور افزوده و آن را به محور 4 خطه تبدیل کنیم.(این محور از محورهای حادثه خیز شهرستان میانه محسوب می شود که تصادفات متعددی به خصوص در پایان هفته در آن رخ می دهد)
وی همچنین گفته: حذف پیچ های تند در حد فاصل سه راهی آونلیق تا ترک هم از دیگر برنامه های راه و شهرسازی استان برای ایمن سازی این محور است.(ناگفته نماند این محور هم از محورهای حادثه خیز شهرستان میانه به شمار می رود)
البته آقای رستمی مهر تاکید کرده و گفته: مدارک مناقصه بهسازی محور میانه – ترک هم امسال آماده می شود و عملیات اجرایی آن از سال 98 آغاز خواهد شد.
با این وجود برخی اقدامات دیگر هم به همت راه و شهرسازی آذربایجان شرقی برای اصلاح، بازسازی و بهسازی محورهای مواصلاتی شهرستان میانه انجام شده است.
آن طور که سلمان زاده، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان می گوید: با وجود مشکلات مالی، روکش آسفالت برخی محورهای مواصلاتی میانه، هم در حوزه آزاد راهی و هم غیرآزادراهی این شهرستان از پارسال آغاز شده و امسال هم همچنان ادامه دارد.
به گفته وی، حدود 263 کیلومتر از جاده های این شهرستان خط کشی شده است و علاوه بر نگهداری تابلوها و پل های واقع شده در محورهای مواصلاتی آن، مشکل موجود در ورودی و خروجی های این شهرستان، با امضای قراردادی افزون بر یک میلیارد و 100 میلیون تومان برای اجرای سیستم جدید بازیافت و تثبیت در آنها، به پیمانکار واگذار شده است.
ضمن این که نصب 4 دوربین نظارتی، 8 سرعت سنج جاده ای در حوزه آزادراهی و غیرآزاد راهی و نصب 10 تردد شمار برخط در 10 محور مواصلاتی، از جمله اقدامات راه و شهرسازی در شهرستان میانه به شمار می رود.
هر چند این اقدامات، هر کدام در ایمن سازی جاده ها و کاهش تصادفات جاده ای، نقش به سزایی دارد اما به قول سلمان زاده، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی، با تشکیل کمیسیون های ایمنی راه ها از سال 92، نتایج تحقیقات آنها نشان می دهد، سهم جاده ها و نقص آنها در وقوع تصادفات منجر به فوت، تنها 10 درصد است و 80 درصد به عامل انسانی و 10 درصد هم به نقص خودروها مربوط است.
بر این اساس لازم، ضروری و واجب است که در همه حوزه ها، از حوزه راه و شهرسازی گرفته برای اصلاح و بازسازی راه ها، تا فرهنگ سازی و آموزش رانندگی صحیح به رانندگان خودروهای شخصی و عمومی و الزام خودروسازان برای افزایش ایمنی خودروها، طرحی نو دراندازیم تا دست کم آمار تصادفات و فوتی های آن روز به روز افزوده نشده و داغ عزیزی بر دل هیچ هموطنی سنگینی نکند و خانواده ای بی سرپرست نشود.
گزارش از: سهیلا محمدیان