امروز: -
بذر خار شتر گياهي مقاوم و کم آب و در بحث های صادراتی نيز برای کشور سود آور است و مي توان در تامین علوفه دام ها از آن استفاده کنيم.
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۷/۲۴- ۱۲:۱۳
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
درمنطقه سیستان منبع و سرچشمهٔ آبِ موردنیاز برای کشاورزی و... درکشور افغانستان است و این کشور هم متأسفانه بنابدلایلی(که ذکر آن دراین مقال نمی گنجد) ، بیش از دو دهه است که از دادن سهمیهٔ آب سیستان( حقابه) خودداری نموده و موجب خشکسالی تالاب هامون(مهمترین و با ارزشترین دریاچهٔ آب شیرین ) و رودخانهٔ هیرمند گردیده است .
معضل خشکسالی در این منطقه می طلبد که کشاورزان عزیز سیستانی ، اندک ذخیره های آبی چاهنیمه ها را که درایام تر سالی و جاری شدن سیلابها در این گودالهای طبیعی ذخیره می شوند ، جهت مصرف بهینه ، مدیریت نمایند . راههای متعددی برای مدیریت مصرف بهینهٔ آب وجود دارد و یکی از این راهها، تغییر الگوی کشت می باشد و بایستی کشتهای
«کم آب بر» را جایگزین کشتهای سنتی نمایند.(کشتهای سنتی اغلب آب فراوان و در دفعات متعدد نیاز دارند)
«خارشتر» با توجه به ویژگیهایی که دارد و نیز شرایط آب و هوایی منطقه(کمبود آب، خشکی و گرمای هوا ، شوری خاک و...) ، مناسبترین الگو برای تغییر می باشد .
البته لازم بذکر است : تغییر الگوی کشت بــدون فرهنگ سازی ، دادن آموزشهای موردنیاز، و دراختیار قراردادن ابزارآلات و ادوات مناسب و موردنیاز برای مکانیزه کردن مراحل کاشت، داشت و خصوصاً برداشت و نیز فراوری محصول ، میسر نخواهد شد و بر دولتمردان است که شرایط و زیرساختهای لازم برای تغییرات اساسی الگوی کشت را فراهم نمایند ! و من ا.... التــــــوفیق
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha