پخش زنده
امروز: -
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: تمام سربازان وظیفه که مدرک آنها دیپلم به بالاست تحت آموزش مهارتی پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار میگیرند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمدحسین امید در نشست هم اندیشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رؤسا و مراکز منتخب دانشگاه جامع علمی کاربردی که به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تأسیس این دانشگاه در سالن همایشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد، افزود: ساماندهی آموزش عالی و توسعه مهارتها و برنامهها در دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از ۲۶ سال با هدف توسعه آموزشهای مهارتی در کشور در حال فعالیت است، گفت: هم اکنون با افتخار میگویم که بخش اصلی آموزش مهارتی در این دانشگاه در حال اجراست، هرچند از هیچ کدام از برنامهها به طور مطلق راضی نیستم، اما این دانشگاه به عنوان دانشگاه نسل سوم بهتر از سایر زیرنظامها توانسته است به وظایف مهارت آموزی خود عمل کند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: بعد از ساماندهی و منظم سازی این مراکز هم اکنون تعداد مراکز جامع علمی کاربردی با حذف ۳۷۸ مرکز وابسته به این دانشگاه به ۵۵۹ مرکز رسیده که حدود ۲۸۷ مرکز به صورت خصوصی، ۵۷ مرکز به صورت مشارکتی با شرکتهای خصوصی و ۲۱۵ مرکز زیرنظر نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح فعالیت دارند.
امید با بیان اینکه باید تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد دانشجویان مهارتی به ۳۰ درصد کل دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی برسد، گفت: ما باید در سال ۹۹ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی داشته باشیم در حالی که هم اکنون تعداد دانشجویان مهارتی ما اندک است و ظرفیت لازم برای توسعه آموزشهای مهارتی و دانشجویان مهارتی در این دانشگاه وجود دارد.
امید با اشاره به اینکه ساماندهی کدرشته محلهای این دانشگاه صورت گرفته است، افزود: هم اکنون از ۱۴ هزار کدرشته محل به ۸ هزار کدرشته محل رسیده ایم و ما برای مهر ۹۷ مأموریت گرایی را مدنظر قرارداده ایم و امکان پذیرش و افزایش ظرفیت در بهمن امسال وجود دارد.
وی با بیان اینکه آموزشهای مهارتی پرهزینه هستند، گفت: اگر هزینه لازم را تأمین نکنیم کیفیت کاهش مییابد، زیرا دانشجویان این دانشگاه از قشر ضعیف جامعه هستند و ما با نمایندگان مجلس مذاکراتی داشته ایم که شاهد افزایش بودجه دانشگاه باشیم.
امید به برخی از تفاوتهای دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاهها اشاره کرد و افزود: در دانشگاه جامع علمی کاربردی ۶۰ تا ۷۵ درصد از آموزشها عملی هستند، در حالی که در سایر دانشگاهها حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آموزشها به صورت نظری هست و تنها ۲۵ درصد از دانشها عملی است.
وی گفت: ما باید بتوانیم اشتغال پذیری دانش آموختگان را در این دانشگاه توسعه دهیم در حالی که در این زمینه هیچ نوع کمکی از سوی سایر ارگانها در بحث بودجه صورت نمیگیرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار دانشجوی پایه کار در این دانشگاه وجود دارد، افزود: هم اکنون ۸۴۰ برنامه در این دانشگاه برای مقاطع مختلف آموزش عالی در حال اجراست و سیاست دانشگاه ۳۰ به ۷۰ است یعنی ۳۰ درصد دانشجویان باید در مقطع کارشناسی و ۷۰ درصد در مقطع کاردانی در این دانشگاه مشغول به تحصیل باشند.
امید گفت: اکنون ۵۵ هزار مدرس در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند و از سال ۹۵ جذب مدرس در این دانشگاه به صورت فراخوان آغاز شده است و امسال هم در بهمن جذب مدرس برای این دانشگاه داریم.
وی با بیان اینکه در راستای طرح آمایش، مأموریت مراکز جامع علمی کاربردی مشخص شد، افزود: این مراکز در ۴ گروه صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر جذب دانشجو دارند و تمام برنامههای درسی یعنی ۸۴۰ برنامه درسی این دانشگاه در حال بازنگری است و در سال تحصیلی جدید ۵۰ مرکز نوآوری در این دانشگاه راه اندازی شده است و باید اعتبارات لازم برای این مراکز پیش بینی شود.
امید با بیان این که برای نخستین بار ۵۱ مرکز علمی کاربردی دارای اساسنامه شدند، گفت: دیروز و براساس فعالیتهای صورت گرفته از سوی مراکز ۵۱ مرکز این دانشگاه دارای اساسنامه شدند و در خصوص بحث بودجه این دانشگاه باید بگویم که با توجه به صحبتهای صورت گرفته امیدواریم امسال شاهد توسعه بودجه دانشگاه جامع علمی کاربردی باشیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه برای نخستین بار نظام سطح بندی در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا شد، افزود: شاخصهای متعددی برای سطح بندی این مراکز در نظر گرفته شد و من باید بگویم هم اکنون مرکز سطح یک وجود ندارد و مراکز سطح دو جزو مراکز خوب، مراکز سطح سه جزو مراکز ضعیف و مراکز سطح چهار جزو مراکزی هستند که امسال تذکر میگیرند و سطح بندی دوم مراکز جامع علمی کاربردی در خرداد ۹۸ انجام میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از حلقههای مفقوده در مراکز علمی کاربردی، نظام صلاحیت حرفهای است، گفت: این نظام در دو سال پیش پیشنهاد شده است و ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی جزو نخستین مراکزی هستیم که در کشور فعالیت آن به صورت صلاحیت حرفهای و به صورت هیأت امنایی به تصویب رسیده است و دانشجو مکلف است مهارت را آموزش ببیند.
امید افزود: در طرح کارورزی مانند سایر دستگاههای اجرایی فعالیت داریم و تمام سربازان وظیفه که مدرک تحصیلی آنها دیپلم به بالااست تحت آموزش مهارتی پودمانی قرار میگیرند تا پس از پایان دوره سربازی آموزش مهارتی را داشته باشند و بتوانند با توجه به مهارت خود فعالیت داشته باشند.