پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم: مدرک گرایی مشکل دامنگیر مراکز جامع علمی کاربردی است؛ این مشکل سریع تر برطرف و مراکز مهارتی ساماندهی شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، منصور غلامی در نشست هم اندیشی دانشگاه جامع علمی کاربردی که به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تأسیس این دانشگاه در سالن همایشهای دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد، افزود: مسئله ساماندهی آموزش عالی باید در تمام زیرنظامها و اجزای آموزش عالی و رشتهها و دورههای مختلف اجرا شود، البته در این زمینه نقاط عطف و مهمی هم وجود دارد و آن اینکه در طول چهل سال گذشته آموزش عالی تحولات مختلفی داشته است و هم اکنون هم نگاه مثبت خانوادهها به دانشگاه وجود دارد.
وی گفت: در بحث آموزش عالی جایگاه خوبی در میان ملتها و کشورها از جمله کشور ما وجود دارد، هرچند نقدهایی هم در حوزه تربیت نیروی انسانی است که باید مورد توجه و اصلاح قرار گیرد.
غلامی با بیان اینکه سامان دهی آموزش عالی نیازمند یک طرح و برنامه کارشناسی و هدفمند و آینده نگر است، افزود: گاهی یک حرکت و یک رفتار مدیریتی و یک طرح پر هزینه است و ساماندهی آموزش عالی هم جزو همین موارد است که قطعاً باید مرحله بندی شود و کار هر چه سریعتر آغاز شود.
وی تأکید کرد: باید تبلیغ بیشتری در خصوص دانستههای مهارتی هم در بدنه دانشگاه و هم در خارج از دانشگاه صورت گیرد و باید نگاههای کارشناسانه در زیرنظامهای مختلف شکل گیرد لذا افراد و متخصصانی تاکنون توانسته اند در این عرصه تأثیرگذار باشند و تاکنون اصلاحاتی در بحث ساماندهی آموزش عالی صورت گرفته و هم اکنون در حال اجراست.
وزیر علوم با اشاره به اهمیت مهارت کاربردی در کشور گفت: یکی از فعالیتهای مهم در عرصه مهارت محوری، بحث مهارت کاربردی است که باید نیروهای ماهر از طریق دانشگاهها تربیت و توسعه پیدا کنند، باید بحث مدرک دانشگاهی در دانشگاهها جای خود را به مهارت آموزی بدهد و هم اکنون تأکید این است که در حوزه کاردانی زمینه خالی زیادی وجود دارد و این در حالی است که ما شاهد این مسئله هستیم که دانش آموختگان ما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دنبال شغل مناسب هستند بنابراین باید نگاهها واقع بینانهتر شود و جریان ورود داوطلبان به دورهها و دانشگاههای مهارت آموزی گسترش یابد و باید روی این فضا کار شود.
غلامی با بیان اینکه دورههای مهارت آموزی باید درصدر برنامههای آموزشی قرار گیرد، افزود: تلاش ما این است که دانشگاههای مهارتی از جمله دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفهای نظم خوبی پیدا کند و دورهها در این دانشگاهها تقویت شود.
وی به یکی از مشکلات دامن گیر در مراکز علمی و کاربردی اشاره کرد و گفت: حرکت به سمت مدرک گرایی یکی از مشکلات دامن گیر در این دانشگاه هاست در حالی که باید دانش آموختگان در محیط کار با فعالیت و مهارت بتوانند در عرصه اجتماع درخشش داشته باشند و مهارت آموزی منجر به اشتغال شود.
غلامی در ادامه تأکید کرد: باید دورههای مهارتی قویتر و جاذبه را برای ورود دانشجویان و داوطلبان در این عرصه داشته باشد و ما باید در بکارگیری نیروهای انسانی ماهر در سطح کشور یک سیاست درست داشته باشیم که من هم در این عرصه همکاریهای لازم را انجام میدهم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به اینکه آموزشهای مهارتی در سطح دنیا از جایگاه ویژهای برخوردار هستند، گفت: در سفری که به ژاپن و آلمان داشتم با مراکز متعدد مهارت آموزی در این دانشگاهها روبرو شدم و این مراکز گواهی مهارت آموزی را برای داوطلبان صادر میکنند بنابراین باید ساماندهی درستی مراکز جامع علمی کاربردی داشته باشند و ما در کنار تقویت مهارت آموزی باید بتوانیم این دانشگاهها و رشتههای مهارت آموزی را در خود دانشگاه و در سطح جامعه تبلیغ کنیم تا اساس و بنیان اقتصادی کشور در راستای مهارت آموزی و کارآفرینی و گسترش این مراکز توسعه یابد.