پخش زنده
امروز: -
نماینده دانشجویان دانشگاههای وزارت بهداشت گفت: یکی از راههای حل مشکلات کشور توجه به دانشجویان جوان و خلاق برای برطرف کردن مسائل کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، نادیان در مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور با اشاره به نقش دانشگاه در حل مسائل و مشکلات کشور افزود: یکی از عملکردهای دانشگاهها در تمام دنیا این است که به صورت فعال برای حل مشکلات کشورشان راه حل ارائه میدهند و درگیر مشکلات کشور میشوند، اما به نظر میرسد که هنوز آنقدر که باید و شاید ما در کشورمان روی نقش دانشگاه در حل مسائل کشور حساب باز نکرده ایم.
وی با اشاره به اینکه کشور درگیر مسائل متعددی از جنس اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی است، به بیان سه نکته که چرا هنوز نتوانسته ایم روی نقش دانشگاه در حل مسائل حساب کنیم پرداخت و گفت: موضوع اول موضوع دانشگاه و تعامل آن با نیروی انسانی و سرمایه انسانی است.
نماینده دانشجویان دانشگاههای وزارت بهداشت افزود: طبق گزارشی که همین امسال از مرکز بررسی آماری ریاست جمهوری به چاپ رسیده از نظر شاخص سرمایه انسانی یعنی از نظر اینکه نیروی کارآمدی برای حل مسائل کشور داشته باشیم به نسبت سایر شاخصهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی اوضاع بسیار بهتری داریم، یعنی بافت جمعیتی جوان و هرم جمعیتی جوان ما میتواند در جهت حل کردن مسائل کشور کمک کند.
نادیان گفت: اما سوالی که مطرح میشود این است که آموزش عالی و آموزش و پرورش برای تربیت این نیروی انسانی چه اقدامی کرده است، انتخاب افراد از طریق آزمونی ۴ ساعته مثل کنکور که اخیراً مشاهده میشود دانش آموزان را از سنین قبل از دبستان حتی درگیر رقابت کنکور میکنند نه تنها باعث رشد خلاقیت و مهارت آنها نمیشود، بلکه دانش آموزان را تبدیل به افرادی میکند که در برابر هر سوال و پرسشی، ۴ گزینه میخواهند که یکی از بهترینها را انتخاب کنند.
وی افزود: البته این موضوع در آموزش آکادمیک ما نیز ادامه دارد به عنوان یک مثال ساده اگر در نظر بگیریم، حدود یک دهه است که درگیر موضوع ریزگردها هستیم و از غرب تا شرق کشور درگیر این موضوع هستند و این سوال همچنان باقیست که ما در ده سال گذشته چه اقدامی در آموزش عالی انجام داده ایم که بتوانیم موضوع ریزگرد را با همه پیچیدگیهایی که دارد و با تمام اغماضی که در آن وجود دارد بتوانیم آن را مورد هدف قرار دهیم.
نادیان گفت: در گزارشهایی که در سالهای گذشته درباره آموزش عالی و آموزش و پرورش وجود دارد، موضوع حل مسائل پیچیده کشور به عنوان عالیترین مسئلهای بود که باید دانش آموزان و دانشجویان در آموزش آنها تلاش میکردند، اما به نظر میرسد که ما هنوز در کشور خودمان نتوانستیم آنطور که باید موضوع آموزش حل مسائل پیچیده را مورد مخاطب قرار دهیم.
وی افزود: باید دقت کنیم سرمایه نیروی انسانی توانمند و مستعدمان را براحتی از دست ندهیم، مهاجرت نخبگان موضوعی است که به کرات باعث آسیب به کشور میشود و این را باید در نظر داشته باشیم که تک تک ذهنهای خلاقی که روزگاری در دانشگاههای کشور حضور داشتند و از ذهن خلاق خود کشور را بهره مند میکردند، امروز به علتی مهاجرت کرده اند بطور حتم ارزشی بالاتر از تمامی چاههای نفت و گازی است که ما در کشورمان داریم و برای فروش آن تلاش میکنیم.
نماینده دانشجویان دانشگاههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نکته دوم موضوع دانشگاه و پژوهش است، ما طبق گزارشی که همین امسال درباره شاخصهای جهانی نوآوری به چاپ رسیده، از نظر ظرفیت آموزش عالی و تربیت نیروهای انسانی جایگاهمان در سطح دنیا بسیار بی نظیر است، یعنی در جایگاه سوم قرار داریم، اما وقتی به شاخص استفاده از دانش میرسیم جایگاهمان به عدد صد میرسد مفهوم آن به این معناست که ما در دانشگاه ها، نیرویی را تربیت میکنیم که به درد کشورمان نمیخورد و سیاست گذاری پژوهشی ما در سالهای گذشته به سمتی نبوده است که پژوهش را برای حل مسائل کشور اولویت قرار دهد.
نادیان افزود: اینطور به نظر میرسد که در شرایط فعلی، دانشگاه و غیردانشگاه از هم فاصله زیادی دارند و دو قسمت متفاوت را ادامه میدهند این که ما بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که ارتباط میان دانشگاهیان و غیردانشگاهیان را تسهیل کنیم و نیازهای غیردانشگاهیان را به دانشگاهیان ارتباط دهیم و راه حلهای دانشگاهیان را به سمت غیردانشگاهیان سوق دهیم علاوه بر اینکه کمک میکند مشکلات کشور را بهتر حل کنیم، در جهت آگاهی بخشی در سطح سواد عمومی جامعه هم قدم برمی دارد و اهداف توسعه کشور را بهتر و سریعتر میتوانیم پیش ببریم.