پخش زنده
امروز: -
رئیس دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران گفت: زیارت اربعین ظرفیت بسیار زیادی با پشتوانههای قرآنی دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید معارف در نشست هم اندیشی «اربعین تجلیگاه اندیشههای قرآن» درباره زیارت اربعین افزود: ما دو زیارت اربعین داریم یکی ماثور و دیگری غیرماثور است ضمن اینکه درباره آن منابع تاریخی و قدیمی هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه زیارت اربعین معروف مورد نظر ما در کتاب تهذیب شیخ طوسی وارد شده که غیرماثور است و از زبان جابربن عبدالله انصاری بیان شده است، گفت: در این زیارت نامه جابر وقتی به سلامها میرسد این معرفت را دارد که امام حسین (ع) را حی میداند، او سلام میدهد و جوابها را میشنود.
وی افزود: لذت مناجاتی که در دل ما قرار میگیرد شنیدن جواب از سوی ائمه معصومین (ع) است که پشتوانه قرآنی دارد آنجا که میفرماید کسانی که شهید شدند نزد خدا زنده بوده و روزی دارند و ناظر بر جهان طبیعت هستند.
معارف با بیان اینکه زیارت اربعین دیگر ماثور است که با سلسله سند به صفوان بن مهران میرسد، گفت: این زیارت به لحاظ ساختاری ۴ فراز مهم دارد که فراز اول و سوم مجموعهای از سلامهاست که برخی ویژگیهای اخلاقی، اعتقادی، ایثاری امام حسین (ع) را در اختیار ما قرار میدهد، در فراز دوم و چهارم آن نیز یک رشته شهادتنامه قرار دارد.
رئیس دانشکده الهیات معارف دانشگاه تهران افزود: در این بخش صحبت از عهد و وعدههای الهی دارد که امام حسین (ع) به عهد خود وفا کرده و خداوند هم وعدههای خود درباره او را عملی کرده است.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم در موارد متعدد صحبت از قراردادهای دوجانبه بین انسان و خداوند است، گفت: مخاطب این قراردادها در آیات قرآن کریم گاهی عموم مردم و گاهی افراد خاص هستند و طایفهای از انسانها را دربرمیگیرد.
معارف با اشاره به یکی از قراردادهای الهی بین انسان و خداوند، افزود: خداوند در قرآن کریم فرموده است که مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم به عهد و پیمان با من وفا کنید تا به عهد و پیمان با شما وفا کنم. اگر مرا یاری کنید شما را یاری میدهم.
این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه امام حسین (ع) مصداق کسی است که دین خدا را یاری کرده خداوند هم او را یاری میکند، گفت: در محرم دو شخصیت یکی امام حسین (ع) و دیگری عبدالله بن زبیر علیه یزید قیام کردند، اما قیام امام حسین (ع) برخلاف قیام عبدالله بن زبیر، چون برای خدا به احیای سنت پیامبر (ص) و پدرش امیرمومنان امام علی (ع) پرداخت، اشک و عاطفه مردم جهان در طول تاریخ را برانگیخته است، امام حسین (ع) بلندآوازه شده خداوند وعدههای خود را نسبت به ایشان تحقق داده و هر سال عزاداری و زیارت اربعین ایشان باشکوهتر از قبل برگزار میشود که برای مسلمانان و غیرمسلمانان الهام بخش است.
معارف با اشاره به اینکه در زیارت عاشورا و اربعین خطاب به دشمنان امام حسین (ع) لعن داریم، افزود: لعن خاستگاه قرآنی دارد نخستین لعن کننده خداوند است که ابلیس را لعن کرده است. از دیگر گروههای مشمول لعن در قرآن کریم ناقضان عهد و پیمان با خدا و ترک کنندگان امر و نهی الهی هستند.
رئیس دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران با بیان اینکه پیامبر (ص) توصیه کردند که سرگذشت قرآنی بنیاسرائیل را فراوان بخوانید، گفت: ترک امر و نهی الهی، انجام منکرات، قتل پیامبران و صالحان، نقض عهد و پیمان الهی، تحریف حقایق و کلمات الهی از جمله کارهایی است که بنی اسرائیل انجام دادند و بنی امیه هم قدم به قدم همین اقدامات را علیه ائمه معصومین (ع) انجام دادند.
وی افزود: مجموع دو زیارت عاشورا و اربعین به شیعه قدرت موضعگیری و در صحنه بودن را میدهد که اعلام کند با دشمنان ائمه معصومین (ع) دشمن و با دوستان او دوست است.