پخش زنده
امروز: -
چهار اثر رادیویی فاخردرکمیسیون صدای بیست ویکمین جشنواره تولیدات صدا و سیمای مراکز استانها رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزچهارمحال وبختیاری در دومین روز از بیست و یکمین جشنواره تولیدات صدا و سیمای مراکز استانها، چهار اثر رادیویی " چهل سردار شهید" ، "تولید کالای ایرانی در سال اقتصاد مقاومتی "، "مجموعه مستند های فاخر چهار دهه انقلاب" و " مجموعه برنامه های یک ساله رادیو نما" رونمایی شد.
معاون امور استانهای صدا و سیما در کمیسیون صدای بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز استانی گفت: در جشنواره سال قبل در کمیسیون مطالبات، انتظارات و اولویتهایی را مطرح کردم که از جمله آنها میتوان به تعاملی شدن رادیو و نقش پررنگ مردم در برنامهها بود، اینکه سهم و میزان زبان محلی در برنامههای صدای استانها، رادیو و حضور و نقش نخبگان هم در اتاق فکر (شورای اندیشهورز) و هم در برنامههای مختلف به عنوان صاحبنظر و کارشناس ارتقا یابد.
علی دارابی افزود: ارتقای رادیو نماها از نظر شکل و محتوی، اهتمام بر نمایش در رادیوی استانها و لزوم نظارت و ارزیابی مستمر و کارآمد از فعالیت مراکز از دیگر مطالبات بود که لازم است امسال گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته در این راستا ارائه شود.
معاون امور استانهای صدا و سیما با اشاره به بیانیه هیأت داوران کمیسیون صدا و نکات حائز اهمیت در آن عنوان کرد: توجه به نیروهای شاخص و استعدادهای ویژه، سنجش آثار، خلاقیت و ذوق در تولید کارها، حسن سلیقه در بکارگیری واژه، استعمال نامها، وفاق ملی و اهتمام به تولید چند رسانهای از جمله این این نکات به شمار میروند.
وی در ادامه به انتظارات رسانه ملی از رادیو به ویژه صدای مراکز پرداخت و گفت: حقیقت آن است که میخواهیم در عصر رقابت نفسگیر و فشرده رسانهها که بسیار متنوع، متعدد، متکثر شده است رادیو همچنان پویا و مانا بماند.
دارابی افزود: رادیو بود که برای ما از شعر، ادبیات، موسیقی، فرهنگ، تاریخ و تحولات ایران و جهان و آخرین خبرها روایت کرده است، رادیو در حقیقت یک «حس نوستالژیک» هم برای خیلیها دارد.
معاون امور استانهای صدا و سیما کرد: همه مشکلات رادیو با «بالا بردن نرخ برنامهسازی» حل نمیشود چرا که رادیو برنامهساز، مدیر، کارشناسان و تهیه کننده عاشق میخواهد و این اکسیری است که کمیاب شده و در این راستا لازم است «شناسایی و کشف استعدادهای نو، جوان، خلاق، سازنده، باسواد» در دستور کار صدای مراکز قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه ۲۴ ساعته شدن رادیو استانها یک فرصت بیبدیل برای برنامهسازی و ارائه بهترینها برای مخاطبان است ، افزود: هنر مدیران صدا این است که این ظرفیت بزرگ را در خدمت مردم قرار دهند. رادیو رسانهای همراه با مردم بوده است و این نزدیکی و رفاقت و همدلی را باید دوباره احیاء کرد.
دارابی بر ایجاد سامانهای برای اطلاعرسانی مناسب در صدای مراکز تاکید کرد و گفت: تولید و پخش آنونسهای جذاب و بهرهگیری از صداهای ماندگار میتواند در جذب مخاطبان رادیو نقش جدی داشته باشد.
معاون امور استانهای رسانه ملی اضافه کرد: در عصر چند رسانهای و «حاکمیت تصویر» بر سایر وجوه چون «نوشتار و گفتار» باید برای معرفی رادیو و برنامههای آن برنامه داشت، مخاطب کنونی فرصت محدودی دارد و این ما هستیم که باید خودمان را در سبد کالای مصرف فرهنگی- رسانهای مخاطب قرار دهیم.
وی با بیان اینکه رادیو نما یا همان تصویری کردن رادیو که گامی برای بهتر دیدن و بیشتر شنیدن رادیو در عصر دیجیتال و تنوع رسانه ها است را باید جدی گرفت تصریح کرد: بارگذاری عکسها و تصاویر، استفاده از نوشتهها و زیر نویس، بهرهمندی هنرمندانه در مناسبتها و ایام، افزایش جذابیتهای بصری آن از قبیل فرم، رنگ، غنای بصری ، فونت نوشتهها، از مهمترین سازو کارهای ارتقاء رادیو نما است، وضعیت کنونی پس از یک سال و نیم اگر چه گامهایی برداشته شده اما رضایتبخش نیست.
دارابی با اشاره به جمله حکیمانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه صدا و سیما یک دانشگاه است گفت: این دانشگاه سراسری و مجازی را در فاصله جشنواره بیست و یکم تا بیست و دوم به بهترین نحو باید محقق ساخت، در این مسیر باید تاریخ ایران و جهان را برای مخاطبان بازگو و از منابع ارزشمندی همچون نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه استفاده کرد، همچنین منابع ادبی و فرهنگی غنی فراوانی داریم که باید مورد استفاده قرار بگیرند.
معاون امور استانهای صدا و سیما در سال آینده برای هر یک از این بخشها جوایز ویژهای تدارک دیده میشود عنوان کرد: رادیو برای برنامهسازی مشترک و مبادله برنامه با کشورهای همسایه در استانهای مرزی پیشگام شود، در جشنواره بیست و چهارم «بخش بینالملل» خواهیم داشت که امیدوارم حاصل این کارهای مشترک را در آن جشنواره ملاحظه کنیم .
وی با بیان اینکه رادیو «توسعه پایدار و متوازن استان» را بر سر دست بگیرد گفت: فضای شادی و نشاط در رادیو باید گسترش یابد؛ طنزها، فولکلورهای محلی و استانی را با لهجه و زبان و گویش شیرین محلی تولید کنید و این تولیدات به گونهای باشد که در شبکههای سراسری قابل استفاده باشد.
دارابی افزود: بارها گفتهایم صدا و سیمای استان اختصاص به مرکز استان ندارد همه استان باید در آن دیده و شنیده شوند علاوه بر این سهم رادیو استانها از رادیو سراسری نباید صرفاً در مناسبتها، راهپیماییها و مراسم باشد بلکه در طول سال باید برنامههای مهم، پرمخاطب و تاثیرگذار و در آنتن شبکههای سراسری رادیو جا پیدا کنند.
معاون امور استانهای صدا و سیما افزود: «رادیو زیارت» اگرچه در خراسان رضوی مستقر است اما اما متعلق به همه مراکز است، شورای راهبردی دارد که مدیران برخی مراکز و چند تن از اشخاص حقیقی عضو آن هستند فرصت همکاری و تولید برنامه مشترک را از دست ندهید.
وی بر مسئله برندسازی برنامهها و حمایت از آنها تاکید کرد و گفت: مراد از برنامه برند داشتن مخاطب و رضایتمندی بالا و تولید محتوی براساس منظور فکری رسانه» گاهی یک رادیو با یک یا دو برنامه می¬درخشد برندها چنین نقشی در رادیو دارند.
دارابی افزود: در سازمان صدا و سیما «رادیو» رتبه اول در احراز جوایز در جشنواره های بینالمللی را دارد و تولیدات صدای استانها نقش اول این جوایز را از آن خود کردهاند.