کنوانسیون خزر افتخاری برای ایران استوزیر امور خارجه گفت: کنوانسیون خزر افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است و نباید این افتخار را به یأس و سرخوردگی تبدیل کنیم.
محمدجواد ظریف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: گروهی در ایران در مقطعی مدعی بودند که دریای خزر مشاع است و این مبتنی بر تصوری بود که مبنایی در قراردادهای 1921 و 1941 نداشت.
وی گفت: همچنین تصور حق 50 درصد نیز در این زمینه نادرست است.
ظریف افزود: نسبت به تقسیم های دو جانبه درباره سطح دریای خزر موافق نبودیم و هنوز هم معتقدیم تقسیم درباره سطح این دریا باید به وسیله همه کشورها انجام شود.
وی با بیان اینکه مشخص شدن حدود بستر در دریای خزر منوط به تعیین خط مبدأ بر اساس کنوانسیون خزر شده است گفت: البته با ترکمنستان و آذربایجان درباره زیر بستر حدودی تعیین کرده ایم.
وزیر امور خارجه افزود: درباره حدود بستر توافق های دو جانبه و سه جانبه بین کشورهای دریای خزر می تواند وجود داشته باشد.
ظریف گفت: درباره بستر و زیر بستر با آذربایجان همکاری را آغاز کرده ایم و با ترکمنستان نیز در آینده این کار را شروع می کنیم.
وی افزود: درباره سطح دریای خزر رابطه دو جانبه نیست بلکه 5 طرف دارد و باید تضمین شود هیچ کدام از طرف ها در بیرون مذاکره و معامله قرار نمی گیرند.
ظریف گفت: کنوانسیون دریای خزر مانع می شود که دیگر کشورها بدون ما تصمیم بگیرند.
وی افزود: این یک تصمیم بسیار مهم و شجاعانه بود و ما مانع تصمیم گیری دیگر کشورها بدون خودمان شدیم.
ظریف گفت: آنها که اسناد را مطالعه نکرده اند از این کنوانسیون ایراد می گیرند اما مهم بود که توافق کنیم بدون حضور ما درباره خزر تصمیمی گرفته نشود.
وی افزود: برای معاهده های 1921 و 1941 میلادی هیچ مرجع قضایی رسیدگی مشخص نشده است و این معاهدات، معاهدات مرزی نیستند بلکه تجاری هستند.
وزیر امور خارجه گفت: هر قراردادی نمی تواند برای دیوان بین المللی، صلاحیت ایجاد کند بلکه باید در معاهدات برای این دیوان صلاحیت ایجاد شود.
وی افزود: کسانی که می گویند ایران برای حدود دریای خزر باید به دیوان بین المللی مراجعه کند باید بدانند اولاً نیازی به مراجعه ما به این دیوان به دلیل حفظ منافعمان وجود ندارد و همچنین به دلیل دیده نشدن دیوان بین المللی در معاهدات 1921 و 1941 نمی توانستیم بحث توافق روسیه و قزاقستان برای استفاده از بستر را در این دیوان مطرح کنیم.
ظریف گفت: اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست پرونده آمریکا برای نقض تحریم ها و مسائل دیگر را به دیوان بین المللی ببرد برای این بود که این موضوع بر اساس قرارداد مودت 1955 دیده و به دیوان بین المللی صلاحیت داده شده بود.
وزیر امور خارجه افزود: 50 درصدی که گفته می شود ایران از دریای خزر سهم داشت وجود نداشته است و رد می شود زیرا 50 درصد به معنای رفتن حدود آب های ایران در دریای خزر به بالای ترکمنستان و آذربایجان است که سهم آنها را از دریای خزر منع می کند یا اینکه کله قندی را دریای خزر حدود آب های ایران در نظر بگیریم که تا نزدیک روسیه پیش می رود.
ظریف گفت: در رژیم پهلوی به دلیل وابستگی این رژیم حتی یک لحظه اجازه پیش رفتن ایران از مرز حسینقلی و آستارا به میزان یک متر را نمی دادند.
وی افزود: 70 سال از آب های آذربایجان، نفت استحصال می شد در حالی که یک قطره از آن را به ما نمی دادند و اجازه آن را نداشتیم.
ظریف گفت: در جمهوری اسلامی ایران در حوزه 20 درصدی یک کار بدون حضور ما انجام نشده است.
وزیر امورخارجه افزود: نخستین کشتی ای که وارد خزر شد در سال 1368 و نخستین ناو جنگی ما اوایل دهه 80 یا اواخر دهه 70 شمسی بود که دلیل استقلال و عزتمندی جمهوری اسلامی ایران است.
ظریف گفت: خط موهوم 11 درصدی اکنون هیچ اعتباری ندارد اما تلاش می کردند که این خط را لحاظ کنند اما در کنوانسیون خزر کلمه "رویه" نیامده است زیرا خط موهوم 11 درصدی با زور ایجاد شده بود.
وی افزود: عدد 11 درصدی خط موهوم وصل آستارا به حسینقلی بود و ایران این خط را نپذیرفته است و نخواهد پذیرفت.
ظریف گفت: خط مبدأ همان اندازه باید برای جمهوری اسلامی ایران آب های سطحی ایجاد کند که برای بقیه فراهم کرده است.
وی افزود: 25 مایل منطقه انحصاری و بقیه برای کشتیرانی، ماهیگیری و کارهای علمی، مشترک است و نباید در آن اکتشاف انجام شود.
وزیر امور خارجه گفت: هیچ کشوری غیر از کشورهای حوزه دریای خزر نمی توانند از دریای خزر برای تحرکات نظامی استفاده کند و هیچ کشوری نیز نمی تواند به غیر از پرچم 5 کشور حوزه دریای خزر با پرچم دیگری در این دریا کشتیرانی کند.
وی افزود: در این کنوانسیون آمده است از قلمرو هیچ کشوری نباید علیه دیگر کشورهای حوزه دریای خزر استفاده شود.
ظریف گفت: برخی در فضای مجازی گفته اند این موضوعات برای روسیه است اما اینکه برخی کشورها بویژه رژیم صهیونیستی در پی حضور در این منطقه هستند برای روسیه نیست بلکه آنان برای جمهوری اسلامی ایران این تلاش ها را انجام می دهند.
وی افزود: مزایای این کنوانسیون در حوزه سرزمینی، امنیتی و اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار است.
کنوانسیون خزر افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است و نباید این افتخار را به یأس و سرخوردگی تبدیل کنیم.
وی افزود: افتخار، سربلندی و عزت ملت ایران باید برای همه ما مهم باشد.