پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش: بزرگترین مشکل نظام تعلیم و تربیت کشور را فردگرایی و غفلت از آموزشهای جمعی و گروهی در دانش آموزان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی در جلسه هیئت امنای سازمان دانش آموزی گفت: مهمترین مشکلی که آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت را از نگاه سند تحول بنیادین زمین گیر کرده است، فردگرایی و غفلت از آموزشهای جمعی و گروهی در دانش آموزان است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: این اتفاق به طور ناخواسته در نظام تعلیم و تربیت کشور رخ داده است؛ یعنی فضای اجتماعی و جریانهای حاکم بر کشور به تدریج آموزش و پرورش را به سمتی برده است که یاددهی و یادگیری دانش آموزان غالبا به صورت فردی در آمده است.
وی ادامه داد: متاسفانه آثار این رویکرد در حوزههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... جامعه مشاهده میشود، در سالهای اخیر و با توسعه فضای مجازی، آثار منفی این رویکرد در جامعه گسترش پیدا کرده است.
بطحایی گفت: فعالیتهای جمعی و با گروه کار کردن، با گروه موفق شدن و شکست خوردن، مسئولیت گروهی برای قبول شکست و خوشحال و ناراحت شدن در کنار گروه، از آثار تربیتی است که رویکرد فردگرایی را تغییر میدهد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آن چیزی که میتواند آموزش و پرورش را از این رویکرد مخرب نجات دهد، وجود تشکلهای دانش آموزی است، افزود: خوشبختانه ما از این جهت زیرساختهای بسیار خوبی از حیث ساختاری و تجربه کار تشکیلاتی داریم، اما متاسفانه با وجود همه این دستاوردها و تجارب، خط کشیهای موجود بین تشکلهای دانشآموزی آموزش و پرورش را از ثمرات این زیرساختها محروم کرده است.
وی گفت: سازمان دانشآموزی تشکلی است که در ساختار و سازمان آموزش و پرورش ریشه دارد و ما میتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، اما متاسفانه این خطکشیها بهره ما را از آن کم کرده است.
بطحایی هدف اصلی تشکل دانش آموزی را آموزش کارگروهی و ترغیب دانش آموزان برای رسیدن به هدف مشترک دانست و افزود: رمز موفقیت آموزش و پرورش این است که این خط کشیها را از بین ببرد و آن را کم رنگ کند.
وی ادامه داد: ما اکنون بیش از هرچیزی به شورای هماهنگی و سیاست گذاریهای مشترک بین تشکلهای دانشاموزی نیازمندیم؛ این خط کشیها تشکلهای موجود را به ضد یکدیگر تبدیل میکند.
علیرضا کاظمی، رئیس سازمان دانش آموزی نیز در این جلسه از تشکیل شورای هماهنگی تشکلهای دانشآموزی خبر داد و گفت: آییننامه و اساسنامه این شورا تدوین شده است.
وی در ادامه برنامههای راهبردی و عملیاتی سازمان دانشآموزی را تشریح و سرفصل اقدامات این سازمان در سال گذشته را به اختصار بیان کرد.
جلسه هیات امنای سازمان دانش آموزی ظهر امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش آموزی، محمد روشنی قائممقام سازمان دانشآموزی، جمعی از معاونان وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانشآموزی و نمایندگان تشکلهای دانشآموزی در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.