به گزارش سرويس بين الملل
خبرگزاري صداوسيما ؛ رئیس اتحادیه بین المللی علمای مقاومت با اشاره به دستاوردهای مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و دفاع جانانه ملت ایران از حق و حقیقت ، آگاهی امام خمینی ‹ره› و اشراف ایشان به موضوع فلسطین را علت نامگذاری روز جهانی قدس دانست و افزود نامگذاری یکی از روزهای ماه مبارک رمضان به این نام ، برای آن بود که موضوع مقدس فلسطین را به مقدس ترین ایام در ماه مبارک رمضان گره بزند.
شیخ ماهر حمود در گفتگویی با شبکه تلویزیونی العالم، در آستانه روز جهانی قدس به سوالات خبرنگار شبکه درباره برخی موضوعات مرتبط با این روز پاسخ داد.
وی در پاسخ به این که چرا امام خمینی ‹ره› این روز را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کرد، گفت: برای این که روز جهانی قدس یا هر شعار سیاسی دیگری را ارزیابی کنیم باید جایگاه آن را در اذهان و باورها مورد بررسی قرار دهیم. نکته دیگر این که باید ببینیم این موضوع در آن دوره سیاسی و تحولات آن دوره چه جایگاه و اهمیتی داشته است. سومین مسئله نیز در نظر گرفتن پایداری و دوام موضوع است. به نظر من امام خمینی ‹ره› از ابتدای تحرکات خود و به عبارت دیگر شاید بتوان گفت از سال 1963 که فتوای تظاهرت علیه شاه را صادر کرد و نیز پس از شکست 1967 که فتوای ارسال خمس و زکات برای مقاومت فلسطین را صادر کرد و پس از به بار نشستن قیام ( پیروزی انقلاب) که موضوع «امروز ایران و فردا فلسطین» را مطرح کرد، کاملا شفاف عمل می کرد. همه این امور نشان می دهد موضوع قدس و فلسطین و اشغالگری های صهیونیست ها از ابعاد تاریخی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از همان آغاز قیام امام خمینی ‹ره› در ذهن ایشان وجود داشته است.
مهم این است که امام خمینی (ره) توانست این باور را با اوضاع سیاسی از آغاز مقاومت فلسطین گرفته تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران هماهنگ کند تا این شعار سیاسی (روز جهانی قدس) که با همه شعارهای سیاسی تفاوت دارد، اینگونه دوام پیدا کند و پایدار بماند. خیلی از افراد پرچم آزادسازی و قدس و فلسطین را به دست گرفتند اما بدون آن که بخواهیم به اسامی آنها اشاره کنیم باید بگوییم هیچ یک از این شعارها بیشتر از پانزده سال در برابر توطئه های بین المللی و فشارهای عربی و بین المللی دوام نیاوردند؛ اما شعاری که امام خمینی مطرح کرد از زمان صدور فتوای ارسال خمس و زکات برای مقاومت فلسطین تا کنون که بودجه قابل توجهی به فلسطین و موضوعات مربوط به فلسطین اختصاص یافته است، بیش از پنجاه سال است که ادامه دارد. هیچ شعار دیگری سراغ نداریم که این اندازه دوام پیدا کرده باشد. بر همین اساس می توان گفت امام خمینی به موضوع فلسطین و قدس کاملا آگاهی داشت و بر همین اساس در درجه اول صداقت و در درجه دوم واقعگرایی داشت.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت دوام و پایداری شعار ‹روز جهانی قدس› که امام خمینی مطرح کرد، گفت: علت این پایداری هماهنگی موجود بین ‹واقعیت و نظریه› است. یکی دیگر از علل پایداری این شعار استقلال ایران و وسعت جغرافیایی این کشور و برخورداری از امتیازات مختلف اعم از ثروت های طبیعی مثل نفت و صنایع مختلف است. ملت ایران از مسائلی که آن را درست و برحق بداند جانانه دفاع می کند. همین که مرگ بر اسرائیل به بخشی از نماز هر ایرانی در مناطق مختلف کشور تبدیل شده است خودش به معنای نوعی بسیج مردمی است.
شیخ ماهر حمود در پاسخ به این سوال که چرا امام خمینی ‹ره› از تاریخ هجری قمری برای نامگذاری روز جهانی قدس استفاده کرده و از تاریخ میلادی استفاده نکرده است، گفت: ایشان می خواست مقدس ترین مسئله را به مقدس ترین روزها گره بزند. ده روز پایانی ماه مبارک رمضان برای مسلمانان قداست خاصی دارد و روز جمعه هم که ویژگی های خاص خود را دارد. گویا ایشان می خواست با این انتخاب، به قداست مسئله فلسطین اشاره کند و این مسئله مقدس را به مقدس ترین روزها گره بزند و چنین چیزی فقط در تاریخ هجری امکان پذیر است.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اعراب در رساندن آمریکا به این مرحله که قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد، چه نقش و تاثیری داشتند، و اصلا مشارکتی در این مسئله داشتند، گفت: بدون شک همین گونه است. اسرائیلی ها در هفتاد سال گذشته در هیچ کاری موفق نشدند مگر این که یک شریک عربی یا اسلامی داشتند. اتحادیه عرب در سال 1948 به سبب عملکرد خود در آن زمان در فاجعه اشغال فلسطین و تسلیم آن به صهیونیست ها نقش داشت. در سال 1967 نیز ملک حسین (پادشاه سابق اردن) برخی اطلاعات را در اختیار اسرائیل قرار داد. این امور بر کسی پوشیده نیست و کتاب ها در این خصوص نوشته شده است. در سال 1982 نیز عربستان سعودی در یورش به لبنان مشارکت داشت و نیروهای لبنانی (القوات اللبنانیة) هم در آن زمان وارد مناطق تحت اشغال صهیونیست ها شدند و ماموریت ها را با آنها تقسیم کردند. در سال 1996 نیز عملکرد عربستان سعودی را دیدیم و شاهد تعامل فواد سنیوره با کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا بودیم. مثال های بیشتری در این خصوص وجود دارد.
شیخ ماهر حمود در پاسخ به این سوال که امام خمینی ‹ره› روز قدس را فقط به خاطر قدس اعلام نکرد بلکه این روز برای جلب نگاه ها به مظلومان هم هست، بر این اساس آیا امام خمینی موفق شده است پیام خود را به جهانیان برساند و با توجه به جنایاتی که علیه ملت مظلوم فلسطین می شود، چه کار باید کرد، گفت: ایشان بخش بزرگی از پیام را رسانده اند یا به عبارت دقیق تر پیام به بخشی از امت اسلامی رسیده است. مسئله جهاد است و نتیجه آن نیز یا پیروزی است یا شهادت. لزوما نیازی نیست که به اکثریت تکیه کنیم. پیروزی های مسلمانان از زمان جنگ بدر تا امروز هیچ گاه وابسته به تعداد نبوده است؛ بلکه پیروزی نتیجه ایمان است. مقاومت فلسطین پیروزی هایی به دست آورده و اسرائیل را وادار به درخواست آتش بس کرده است، کاری که ارتش های عربی نتوانسته اند انجام دهند. اینها چیز ساده ای نیست.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تنش های اخیر بین مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، آیا در برابر دوران جدیدی از اقدامات نظامی انتفاضه فلسطین هستیم گفت: بدون شک همین گونه است. اکنون نوعی توازن راهبردی بین ما و اسرائیل برقرار شده است و اسرائیل دیگر نمی تواند بزند و فرار کند و سیاست ترورها را اجرا کند و کسی هم به آن پاسخ ندهد. درست است که اینها در حد انتظار و خواست ما نیست اما اقدامات و گام های مهمی است. هم اکنون گروهی از مسلمانان را پیش رو داریم که به مقاومت و ضرورت نابودی اسرائیل باور دارد و شعارهای ایران را صادق می داند و باور دارد که ما در برابر توطئه های آمریکا و اعراب ناتوان نیستیم.