پخش زنده
امروز: -
فرهنگ تندیس فروشی به نام «برند» یکی از آفات بزرگ در نظام اقتصادی کشور است که باید ریشه کن شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران؛ محمدرضا مودودی با بیان این مطلب افزود: متأسفانه مجموعههای غیرقانونی متعددی به صورت قارچ گونه در بخش هایی از کشور پیدا می شوند که با فرصت طلبی و با هدف سودجویی و بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی گسترده، سعی می کنند تا با عناوین مختلف و اعطای انواع تندیس ها در سایه دعوت از برخی مدیران ارشد و مقامات بلندپایه کشور، بخش تولیدی و خدماتی کشور را متقاعد کنند که در ازای پرداخت مبلغی قابل ملاحظه، از یک جشنواره غیرقانونی، تندیس «برند برتر» و یا حتی «برند ملی» دریافت کنند که در واقع شرکت هایی که فریب این مجموعه های سودجو را می خورند، جز تندیسی بی ارزش که به قیمتی گزاف خریداری شده و هیچ پشتوانه قانونی ندارد، چیز دیگری حاصل نکرده اند.
وی با اشاره به مفاد قانونی و مصوبات هیئت وزیران گفت: شرکت های علاقمند کافی است که از این مجموعه ها مستندات قانونی بخواهند و صرفاً به تبلیغات گسترده آنها بسنده نکنند؛ طبق ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و تصریح مصوبه هیئت وزیران تنها مرجع قانونی برای انتخاب برند برتر، فقط سازمان توسعه تجارت ایران است و هر مرجع دیگری که اقدام به انتخاب و اعطای تندیس کند، غیرقانونی، متخلف و جوایز و نشان های آن فاقد ارزش است.
دبیر ستاد انتخاب برند ملی، ادامه داد: در کشور فقط یکبار در سال 95 ارزیابی برند ملی برگزارو فقط 18 برند شرکت و محصول در 12 گروه کالایی انتخاب و معرفی شدکه این فرآیند نیز در سطح ملی و بر اساس مدل های علمی بین المللی و بدون هیچ هزینه ای صورت گرفت و سازمان توسعه تجارت امسال نیز در سطح ملی در حال ارزیابی برندهایی است که در سامانه رسمی سازمان توسعه تجارت ایران که هرساله اطلاع رسانی عمومی می شود، ثبت نام کرده اند.
مودودی گفت: علاقمندان به ارزیابی برند خود باید صرفاً از طریق مجرای رسمی و قانونی و طبق آئین نامه اجرایی سازمان توسعه تجارت ایران اقدام کنند و بیهوده منابع مالی خود را به جیب تندیس فروشان نریزند چراکه همه مزایایی که برای برندهای ملی تعریف شده و یا خواهد شد، فقط به برندهایی تعلق می گیرد که متولی قانونی آن یعنی سازمان توسعه تجارت ایران برگزیده و معرفی کرده باشد.
وی افزود: هدف سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری این رویداد ملی، فقط معرفی بنگاه ها و اعطای یک تندیس نیست بلکه هدف اصلی ترویج فرهنگ و اهمیت برندسازی در بین بنگاه های داخلی برای توسعه بازار و تشویق آنان برای بین المللی شدن در عرصه رقابت جهانی است بنابریانمنتخبان برند برتر داخلی، در یک فرآیند بین المللی سازی که در سازمان تعریف شده، خود را برای تبدیل شدن به یک برند بین المللی آماده می کنند و دولت نیز برای تحقق این مأموریت، حمایت و پشتیبانی لازم را از این برندها و فرآیند برندسازی به عمل می آورد.