پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری "اعتمادسازی" و "امید آفرینی" در میان جامعه بازنشستگی و در شرایط کنونی کشور را دو وظیفه کلیدی روابط عمومی های این صندوق تعیین کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما جمشید تقی زاده در همایش روابط عمومی های ستاد، استان ها و شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری که با حضور مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بیش در یکصد نفر از مدیران و رابطان روابط عمومی این صندوق برگزار شد، با تبریک ۲۷ اردیبهشت ، روز ارتباطات و روابط عمومی، گفت: روابط عمومی یک هنر است و کار عاشقانه می طلبد. روابط عمومی ها باید ضمن داشتن تعصب سازمانی خود را همواره در تعامل و تکریم از بازنشستگان عزیز ببینند و تلاش کنند تا تعامل و ارتباط نزدیک و دوسویه میان ما و بازنشستگان شکل گیرد.
تقی زاده با اشاره به اینکه ارتباطات و اطلاعات، عرصه جدیدی در دنیای امروز ماست که برای ورود به این حوزه باید مجهز به ابزارهای نوین و مسلط بر دانش این حوزه باشیم، اظهار داشت: دنیای امروز دنیای دانایی و توانایی است و مسئولان روابط عمومی باید تخصص و تجربه کافی داشته باشند تا بتوانند در این عرصه فعالیت کنند ، روابط عمومی کارآمد باید به عنوان بازوی قوی مشاوره مدیران سازمان خود عمل کند.
وی تصریح کرد: ارزش مداری، داشتن وجدان کاری، علاقه و انگیزه، داشتن تخصص و تجربه و مهارت، آشنایی با سیستم سازمانی، مخاطب شناسی، روحیه تعامل و همکاری، قدرت برنامهریزی و خلاقیت و ابتکار، برخورداری از قدرت نقد و تحلیل و توان مشاوره از مهم ترین ویژگی های روابط عمومی موفق و کارآمد است.
تقی زاده روابط عمومی را مدیر ارتباطات درون و برون سازمانی و مشاور نخست سازمان دانست و گفت: چون وظیفه رصد کردن و تحلیل محیط را بر عهده دارد. تحلیل های برآمده از سنجش های به دست آمده از این حوزه باعث می شود، مدیر روابط عمومی به عنوان مهمترین تصمیم ساز برای مدیر سازمان عمل کند. همچنین روابط عمومی بخش استراتژیک سازمان به شمار می رود، زیرا بر آینده سازمان و محیط اطراف آن تاثیر می گذارد.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه روابط عمومی ها رصد مستمر محیط است، گفت: همه کارکنان این بخش باید افرادی با قوه تحلیل بالا باشند و بتوانند پیشنهادهای حرفه ای به سازمان ارایه دهند.
تقی زاده با اشاره به جنبه های مختلف روابط عمومی به ویژه در حوزه تجارت، اظهار داشت: این حوزه علمی نوین است که برای مدیران ارشد سازمان ها و مدیران روابط عمومی به اندازه کافی شناخته شده نیست و به همین دلیل افراد با کاربردهای نوین و تجاری آن آشنایی کافی ندارند. در واقع ارتباطات و روابط عمومی به عنوان عامل محرک توسعه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: ابعاد حرفه ای روابط عمومی به ویژه روابط عمومی تجاری می تواند تحولی چشمگیر در عرصه اقتصاد نوین و الکترونیک ایجاد کند. اگر افراد از کارکردها و کاربردهای روابط عمومی آگاه شوند، می توانند از آن برای بازاریابی بین المللی و صادرات بهره ببرند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: به کمک روابط عمومی می توان امید آفرینی را در جامعه رونق و اعتماد میان دولت و ملت را گسترش داد. از حوزه روابط عمومی و مشارکت ها می توان برای افزایش درآمد و کاهش هزینه های سازمان ها و کشور نیز استفاده کرد.
تقی زاده با اشاره به اینکه روابط عمومی وکیل مدافع سازمان در داخل و مدعی العموم در بیرون سازمان است، گفت: یک روابط عمومی موفق با آگاهی و پذیرش این مسئولیت در صورتی به اهداف خود دست پیدا می کند که پاسخگویی، اعتماد سازی انتقادپذیری، ایجاد ارتباط دوسویه اطلاع رسانی اغنا کننده با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و فن آوری جدید را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با اشاره به وظایف و نقش روابط عمومی و امور بین الملل در صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان ها و شرکت های تابعه آن، افزود: با توجه به نوع مخاطبان، ذی نفعان، مشترکان و بخش های مختلف برون سازمانی و درون سازمانی به ویژه حضور بازنشستگان عزیزی که همه سرمایه های موجود متعلق به آن ها است و ما به عنوان کارگزار آنان موظف به حراست از این سرمایه ها هستیم، جایگاه و نقش ویژه تری پیدا می کند.
تقی زاده ادامه داد: بازنشستگان و ذی نفعان ما مشتری یا رقیب ما نیستند، بازنشستگان مالک همه سرمایه های موجود هستند و ما به عنوان کارگزار این عزیزان باید راهکار و سیاست هایی برای تکریم و اطلاع رسانی درست به این عزیزان تبیین کنیم.
وی گفت : روابط عمومی ها باید با ایجاد ارتباط دوسویه با ذینفعان صندوق به ویژه بازنشستگان، در راه تولید رضایت، تفاهم و همدلی گام بردارند. روابط عمومیها باید یک فضای سالم برای اطلاعرسانی و تعامل با جامعه مخاطب درست کنند، هم برای جمعآوری نظرات و هم برای ارتباطات صمیمانه بین بازنشستگان و مسئولان. این ارتباط سالم و عاطفی پایه حرکت اجتماعی است.
تقی زاده تاکید کرد: بازنشستگان باید احساس کنند که صندوق بازنشستگی کشوری و مجموعه های تابعه آن، خانه این عزیزان است و در آن احساس آرامش کنند و روابط عمومی ها باید صدای خفته بازنشستگان باشند.
وی در پایان با تاکید بر اینکه برگزاری این نوع گردهمایی ها همراه با بازدهی و دستاوردهای مثبت باشد، گفت: باتوجه به ورود فن آوری های جدید در فضای رسانه ای کشور لازم است روابط عمومی ها در استفاده از شبکه های اجتماعی به خصوص پیام رسان های داخلی، صدا و سیما، سایت ها و خبرگزاری ها و مطبوعات کثیر الانتشار نسبت به جریان سازی فعالیت ها و برنامه های صندوق در این رسانه ها اقدام کنند.
وظیفه روابط عمومی ها تولید امید در کشور است
مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اهمیت ترویج امید در میان اقشار مختلف جامعه در سال جاری تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، روزبه کردونی در همایش روابط عمومی های ستاد، استان ها و شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری در تهران گفت: همه تحلیل گران امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی امسال را سال مهمی برای کشور می دانند و بر همین مبنا تولید و تزریق امید به جامعه و دوری از ناامیدی ها از اهمیت بالایی برخوردار است که روابط عمومی ها به ویژه روابط عمومی های تابعه این وزارتخانه در این زمینه می توانند اثرگذار باشند.
کردونی با اشاره به برپایی بزرگترین راهپیمایی تاریخ امریکا به رهبری مارتین لوترکینگ در سال ۱۹۶۸ میلادی، گفت: جدای همه آثار و پیامدهای این راهپیمایی بزرگ و تاریخی و شکل گیری یک جنبش مدنی حامی سیاهپوستان، می توان این رویداد را به لحاظ ارتباطی نیز تحلیل کرد؛ آن هم در دوره ای که ابزار ارتباطی به شکل امروزین آن وجود نداشت.
وی ادامه داد: این پرسش مطرح است که این راهپیمایی عظیم و حضور بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا در میدان واشنگتن که بخشی را هم سفیدپوستان تشکیل می دادند، چگونه صورت گرفت؟
کردونی با اشاره به تحلیل این راهپیمایی گفت: تحلیل گران معتقدند این جمعیت عظیم برای اینکه صدا و خواسته شان را از زبان لوترکینگ بشنوند گردهم آمدند.
وی با طرح چند پرسش کلیدی تصریح کرد: آیا ما به مردم باور داریم ؟ اگر داریم باید شکل رفتار سازمان ما متفاوت شود. همه نهادها و مسئولان باید بدانند که در دورانی از عصر ارتباطات هستیم که زیر ذره بین مردم و جامعه مخاطب قرار داریم و این ویژگی عصر ارتباطات است. بنابراین منافع ملی و سازمانی باید اولویت ما باشد.
وی ادامه داد: باید به این باور برسیم که ما در حوزه روابط عمومی مسوولان و مدیران ارشد و بالادستی را قبول داریم یا خیر. قطعا اگر مدیر یا مدیران بالادست را قبول نداشته باشیم هم از نظر حرفه ای و هم از نظر شرعی ماندن ما در آن پست قابل قبول نیست.
کردونی تاکید کرد: نکته دیگر به تعصب سازمانی بازمی گردد. در زمان تعیین مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری جدا از همه شرایط حرفه ای، اخلاقی و تخصصی، تعصب سازمانی و تعلق خاطر ایشان به صندوق و وزارتخانه از دلایل مهم انتخاب ایشان بود.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید بین اطلاع رسانی و ارتباطات انتخاب کنیم. آیا ما به گفتگو و تعامل اعتقاد داریم یا یک اطلاع رسانی یک سویه. باید به سمت ارتباط موثر با جامعه ذی نفعان برویم.
کردونی با تاکید بر اینکه مسایل پیچیده را باید با ذهن پیچیده تحلیل کرد، گفت: با یک ذهن ساده نمی توان مسایل پیچیده عصر حاضر را تحلیل کرد. روابط عمومی ها باید نسبت به مسایل مهم روز با دانش و آگاهی باشند و تحلیل گر اقتصادی و اجتماعی باشند.
وی ادامه داد: ما باید برای ارتباط و اطلاع رسانی در قالب کمپین ها عمل کنیم. روابط عمومی امروز باید راهبرد چندابزاری را پیشه کند و زمان تک ابزاری عمل کردن سپری شده است.
کردونی اظهار داشت: ما در روابط عمومی و در بخش خبر و اطلاع رسانی نگاه امنیتی، بزرگنمایی یا انکار نداریم. باید امیدزا و اعتماد آفرین باشیم.
کردونی به سیاست های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه روابط عمومی گفت: ارتباط دوسویه و موثر با جامعه مخاطب، هماهنگی کامل روابط عمومی ها به خصوص با وزارتخانه، تجمیع امکانات روابط عمومی ها در کل کشور و ایجاد هم افزایی، تقویت رسانه های محلی و منطقه ای و افزایش نظارت مشارکتی از جمله سیاست های ما در این حوزه مهم و استراتژیک است.
کردونی همچنین تصریح کرد: تولید اخبار واقع گرایانه، تحلیل های واقع گرایانه و رصد و انتقال واقع گرایانه خواست و صدای جامعه باید در دستور کار باشد و بیشترین تلاش را برای امیدآفرینی انجام دهیم.
روابط عمومی های صندوق بازنشستگی کشوری "تحلیل" را جایگزین توجیه کنند
همایش دو روزه روابط عمومی های استانی، هلدینگ ها و شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری با حضور بیش از یک صد نفر از مدیران و کارشناسان این حوزه در تهران برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی صندوق بازنشستگی کشوری، محمدرضا افشار، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری در این همایش تاکید کرد: روابط عمومی نباید توجیه گر باشد، بلکه باید تحلیلگر باشد. انتظار ما از روابط عمومی ها این است که مسائل و مشکلات و چالش های حوزه کاری خود را شناسایی کرده و براساس سیاست های سازمانی و کلان دولت نسبت به اطلاع رسانی این مسائل از طریق اصحاب رسانه اقدام کنند.
مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تبریک ۲۷ اردیبهشت ماه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گفت: برای رشد و تکامل یک روابطعمومی پویا، خلاق و اثرگذار نیاز است تا مجموعه مدیران و کارکنان آن روابط عمومی اخلاق را در همه ارکان و فعالیت ها مورد توجه قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه دست اندرکاران روابط عمومی باید در حوزه اخلاق کاملا خبره و در تجزیه و تحلیل اخلاقی نیز فرهیخته باشند، اظهارداشت: رشد اخلاق در روابطعمومی این اطمینان را حاصل خواهد کرد که می توان با یک عملکرد مثبت، به انجام وظایف اساسی خود پرداخته و جامعه هدف را به سمت امیدواری و اعتماد بیشتر هدایت کرد.
افشار تصریح کرد: نیاز به اخلاق در حوزه صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت ها و هلدینگهای تابعه و به ویژه مدیریت های استانی در این زمینه دوچندان است، چرا که ما خادمان کسانی هستیم که سالیان سال در جهت اعتلا و ابادانی و رشد و پیشرفت کشور، عمر خود را صرف کرده اند و حالا این وظیفه اخلاقی ما است که خدمات آنها را ارج نهیم.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز، نقش روابط عمومیها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان، نقشی قابل توجهی است، اظهار داشت: نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه های روابط عمومی در عصر ارتباطات است.
وی با بیان یکی از مشکلات روابط عمومی در حوزه های مختلف، ضعف تولید محتوا است، گفت: در این زمینه باید از ظرفیت ها و توانمندی های افراد مجرب و متخصص در حوزه های کاری و همچنین مدیران و کارشناسانی خبره که شناخت بیشتری از مجموعه ها دارند استفاده شود و محتوای تولید شده را در فضای رسانه ای کشور منتشر کرد.
افشار ادامه داد: آنچه در تولید محتوا اهمیت دارد اینکه باید این محتوا علاوه بر تخصصی بودن، اعتمادسازی و امیدآفرین بودن به شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز توجه ویژه ای داشته باشد.
وی تاکید کرد: مدیران روابط عمومی موظف هستند مسائل حوزه کاری خود را رصد کرده و به مدیران ارشد خود انتقال دهند و در این خصوص سازوکارهای لازم جهت پاسخگویی و آگاه سازی افکار عمومی پیش بینی کنند. به عبارتی نباید مسائل کتمان و برای سازمان مربوطه هزینه سازی شود و سازمان به سمت چالش های احتمالی سوق داده شود.
وی با بیان اینکه در دوره های گذشته یکی از مشکلات صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت های تابعه آن عدم اطلاع رسانی به موقع و صحیح و نبود ارتباط مناسب با مخاطبان بوده، اظهار داشت: همین مشکلات سبب شده تا حجم مطالبات و چالش ها برای این صندوق با ماهیت اجتماعی، افزایش یابد. بنابراین وظیفه مدیران روابط عمومی این است که اجازه ندهند که سیل مشکلات انباشته شده و زمینه نارضایتی بازنشستگان و ذی نفعان فراهم شود.
مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: روابط عمومی مجموع مهندسی ارتباط رضایتمندانه و پایدار است و به همین دلیل مدیر روابط عمومی باید در برقراری چنین ارتباط رضایتمندانه بین دستگاه خود و جامعه مخاطب تلاش کند.
افشار تصریح کرد: نکته دیگری که روابط عمومی ها باید مورد توجه قرار دهند این است که مسائل و مشکلات را نه بزرگنمایی و نه کوچک نمایی کنند بلکه همانگونه که هست به مدیران ارشد سازمان منتقل کرده و پس از آن در قالب محتوایی همسو با سیاست های سازمانی به مخاطب و افکار عمومی منتقل کنند.
وی ادامه داد: در دوره جدید انتظار می رود روابط عمومی ها علاوه روشنگری افکار عمومی و پاسخگو کردن مدیریت های مجموعه خود، جریان اطلاع رسانی و مدیریت افکار عمومی را به بهترین شکل ممکن با استفاده از ابزار نوین ارتباطی و اطلاع رسانی به جامعه منتقل کنند.
وی در پایان گفت: روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری این آمادگی را دارد در تمامی حوزه ها به ویژه بحث اطلاع رسانی و ارتباطی و تبلیغاتی مشاوره ها و حمایت های لازم را از زیرمجموعه ها انجام دهد.