پخش زنده
امروز: -
این بار دنیای مجازی با تمام فرصت هایی که پیشروی بشریت قرار داده است به افراد سودجو این امکان را داده تا با استفاده از عدم آگاهی افرادی که رویای پولدار شدن را در سر می پرورانند، نوعی دیگر از شرکت های هرمی را در قالب رمز ارزها راه اندازی نمایند.
چکیده مصاحبه پژوهشی:
پژوهش خبری صدا وسیما: یک قانون جهان شمول وجود دارد که میگوید تا زمانی که در قرعه کشی شرکت نکنید برنده نمی شوید، شما برای آنچه که همه از آن اطلاع دارند جایزه ای دریافت نمی کنید، شما بدون آنکه چیزی را از دست بدهید ثروتی به دست نمی آورید؛ حال از این قانون نتیجه میگیریم، هیچ فرد یا شرکتی ثروت رایگان در اختیار کسی قرار نمی دهد و اگر مرجعی حاضر بود پاداشی را رایگان به شما بدهد، مطمئناً بعداً باید هزینه آن را خود یا اطرافیانتان به شیوه های مختلف پرداخت نمایند. گلدکوئست، گلدماین، و ... نمونه های مشابه ی از ارائه این نوع پاداش ها است که در واقع با دعوت از دوستان و اطرافیانتان میتوانستید به سود و پاداش مورد نظر، دست یابید؛ در واقع، این شرکتهای هرمی روزگاری در کشور به جان مردمی افتادند که قصد داشتند یک شبه ره صد ساله را بروند و به ثروت هنگفتی دست یابند، غافل از آنکه، هزینه حاتم بخشی این شرکت ها را در نهایت خودشان با از دست دادن سرمایه و مالشان خواهند پرداخت. اگرچه، با ورود نهادهای امنیتی و انتظامی ماجرای گلدکوئیست و امثال آن در کشور پایان یافت، اما شیوه های جدیدی از این نوع کلاهبرداری بار دیگر با اشکال متفاوتی در جامعه سر برآورده است. در واقع، این بار دنیای مجازی با تمام فرصت هایی که پیشروی بشریت قرار داده است به افراد سودجو این امکان را داده تا با استفاده از عدم آگاهی افرادی که رویای پولدار شدن را در سر می پرورانند، نوعی دیگر از شرکت های هرمی را در قالب رمز ارزها راه اندازی نمایند. PM7 از جمله این رمزارزها که در قالب ICO ارائه شده و چند ماهی است از عمر آن میگذرد و با ساختاری مشابه شرکتهای هرمی شکل گرفته و فعالیت می نماید که «متأسفانه کابران ایرانی علاقه زیادی به آن نشان داده اند، به طوریکه بیش از 70 درصد کاربران ثبت نامی در این ICO ایرانی هستند و سایت به حدی پربازدید بوده که در کمتر از 3 ماه الکسای سایت به 600 رسیده است.»[1] هرچند، کلاهبرداری به این شیوه شامل تمامی رمز ارزها نمیشود و آگاهی از نحوه فعالیت و ساختار آنها و همچنین تخصص لازم در حوزه رمز ارزها از جمله عواملی است که می تواند مانع از سوء استفاده افراد سودجو از کابران دنیای مجازی شود. در این میان، رسانه ها نقش عمده و ویژهای در آگاهی بخشی به عموم جامعه و جلوگیری از گرفتار شدن آنها در فعالیت های شرکت های هرمی ایفا میکنند. بر همین اساس، گروه اقتصاد پژوهش خبری برای شناخت رمز ارز PM7 که در قالب ICO شکل گرفته است، نحوه فعالیت و تفاوت آن با دیگر ICOها و رمز ارزهایی همچون بیتکوین، اتریوم و ... و چگونگی مقابله با کلاهبرداری به این شیوه، مصاحبهای با چند تن از کارشناسان و متخصصان حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال، انجام داده است که ماحصل آن در ادامه می آید.
PM7 چیست؟
تعریفی که از PM7 در سایت این توکن ارائه شده، عبارت است از: یک پلتفرم بازاریابی غیرمتمرکز که به دنبال دگرگونی و ایجاد تحول در دنیای تبلیغات با استفاده از فناوری بلاکچین میباشد. در واقع، صاحبان این پلتفرم در این روش بازاریابی قصد دارند تبلیغات را بدون واسطه از تبلیغ کننده در اختیار مشتری و مصرف کننده نهایی قرار دهند که این کار نیز با ICO[2] کردن(به معنای عرضه اولیه سکه) PM7 صورت میگیرد. به این معنی که اگر میخواهید از این نوع بازاریابی شبکه ای استفاده کنید و از طریق آن کسب درآمد کنید ابتدا باید توکن آن را که PM7 است در اختیار داشته باشید که این کار از چند طریق در صورت می گیرد:
*پاداش ثبت نام شما معادل 20 دلار
*پاداش زیرمجموعه های مستقیم شما معادل 20 دلار
*پاداش زیر مجموعه های زیر مجموعه شما معادل 8.57 دلار
*پاداش زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه شما معادل 4.29 دلار
*پاداش زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیر مجموعه شما معادل 2 دلار
*پاداش زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه شما معادل 1.71 دلار
*پاداش زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه شما معادل 1.13 دلار
*و پاداش زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه های زیرمجموعه شما معادل 1 دلار
در واقع، اساس فعالیت این پلتفرم بر مبنای معرفی افراد به سیستم است، بدین صورت که:
بنابراین، در PM7 با یک سیستم چند سطحی روبه رو هستیم که:
*کالایی در میان نیست و افراد پولی را برای خرید یک ارز دیجیتال اختصاص می دهند.
*ارز خریداری شده از یک تاریخ معین قابل معامله و خرید و فروش در صرافی هاست.
*دارندگان ارز دیجیتال میتوانند علاوه بر فروش آن، از ارز PM7 برای تبلیغات ICO خودشان و سایر سرویس ها استفاده نمایند.
همچنین این سیستم تا 7 سطح به شرح زیر برای معرف پاداش در نظر گرفته است:
- سطح اول 7% ؛ - سطح دوم 3% ؛ - سطح سوم 1.50% ؛ - سطح چهارم 0.70% ؛ - سطح پنجم 0.60% ؛ - سطح ششم 0.35% ؛ - سطح هفتم 0.25%
در واقع توکن های PM7 ارزهای دیجیتالی هستند که توسط پروژه ها در پلتفرم PM7 پذیرفته میشوند و بعداً به عنوان یک روش پرداخت در این پلتفرم جهت خرید سرویس ها استفاده می شوند.
در واقع این همه توضیح و تعریف درخصوص این ICO، در حالیست که این توکن هیچ کاربردی ندارد و فقط یک قرارداد هوشمند مبتنی بر اتریوم است که قیمت گذاری آن هم توسط این سایت صورت گرفته است نه عرضه و تقاضا.
نظرات کارشناسان درباره PM7
کارشناسان و متخصصان حوزه بلاکچین و رمزارزها معتقدند اگرچه در تعریف، PM7 شیوهای از سرمایه گذاری معرفی میشود اما به دلایل مختلف ارائه رمزارز به این شیوه نوعی کلاهبرداری مشابه شرکتهای هرمی است. دلایلی که کارشناسان این حوزه در این خصوص مطرح کرده اند، به شرح جدول زیر میباشد:
تفاوت PM7 با بیت کوین وICOها
همچنین، مصاحبه شوندگان معتقدند این نوع رمزارز با ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، ریپل و ... تفاوت های زیادی دارد و به همین دلیل افراد باید آگاهانه تر به عضویت و عضوگیری در این پلتفرم بپردازند. این تفاوتها عبارت است از:
همچنین، این توکن تفاوت های بارزی با سایر ICOها دارد و بنابر آنچه که در پورتال اینترنتی ارز دیجتال[3]، آمده است، تفاوتها به شرح ذیل است:
جمع بندی
اگرچه چند وقتی است پدیده ICO و همچنین ارزهای دیجیتال در کشور ما شیوع یافته و بحث ها و اظهارنظرهای متفاوتی پیرامون آن مطرح است، اما از آنجا که شناخت و آگاهی نسبت به این فضا میان کاربران دنیای مجازی در کشور کافی نیست، به همان احتمال خطرها و تهدیدهای پیشروی افرادی که وارد این فضا می شوند و اقدام به فعالیت در این حوزه می کنند، افزایش می یابد. از اینرو، نیاز است سازمانها و نهادهای ذیربط در حوزه فناوری اطلاعات و امور مالی از یکسو و رسانه های جمعی نیز از سوی دیگر، در همکاری تنگاتنگ با یکدیگر در جهت ارائه اطلاعات کارشناسی و مستند پیرامون فرصت ها و چالش های حوزه ارزهای دیجیتال و ICOها و آگاه یبخشی نسبت به آنچه که در قالب این فضا اختیار کاربران قرار می گیرد، خطرات و تهدیدهای دنیای مجازی در حوزه مالی را برای کاربران به حداقل برسانند.
پژوهش خبری // فاطمه حسینی