پخش زنده
امروز: -
معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها گفت: در اجرای طرحهای ریلی اقتصاد مقاومتی، تاکنون 52 کیلومتر تونل ساخته شده است که رکورد محسوب میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، جبارعلی ذاکری با تاکید بر اهمیت توسعه خطوط ریلی ، راهآهن قزوین- رشت را با 52 دستگاه تونل به طول 29 هزار متر رکورددار در این زمینه دانست و گفت: این محور ریلی از منطقه کوهستانی و جنگلی عبور میکند و پیچیدگیهای فنی بسیار زیادی دارد که کار را سختتر میکند.
وی افزود : تونلهای سه و پنج در قطعه 4 الف محور در محدوده رودبار از سختترین بخشهای اجرایی این پروژه محسوب میشود که اولی 598 متر و دیگری هزار و 52 متر است.
ذاکری خاطرنشان کرد : این دو دستگاه تونل در منطقهای قرار دارد که بافت زمین مدام در حال تغییر است و حفاری تونل در این موقعیت بسیار کند و با مشکلات فراوان پیش میرود که علت تاخیر در اجرا همین موضوع بوده است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها با اشاره به محور میانه- بستانآباد گفت: این محور دارای هفت دستگاه تونل به طول 18 هزار متر است و دومین رکورد را در طرحهای اولویتدار ریلی در این زمینه دارد.
وی اظهار کرد: محور فیروزان- کرمانشاه و مهاباد- ارومیه نیز هر کدام با هزار و 900 متر تونل از دیگر طرحهای اولویت دار ریلی هستند که تونل دارند.
حمل و نقل ریلی مصرف گازوئیل را کاهش میدهد
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : تاکنون 2 هزار و 703 پل یعنی دو سوم پلهای موجود در محور جنوب مقاومسازی شده است.
بنابر گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار یزدانی
با بیان اینکه سطح عرشه مقاوم سازی شده این مسیر به بیش از 83 هزار و 399 مترمربع رسیده است، گفت : مقاوم سازی یک سوم پلهای باقیمانده نیز در دستور کار است تا سرعت سیر قطارها در این محور پرتردد افزایش یابد.
وی افزود : در مجموع در محور جنوب تاکنون یک هزار 361 کیلومتر از این مسیر ریلی مقاوم سازی شده و مقاوم سازی بقیه مسیر نیز در دست اقدام است.
یزدانی با اشاره به اهمیت محور جنوب برای تردد قطارهای باری و مسافری گفت : محور ریلی جنوب یکی از قدیمی ترین مسیرهای ریلی کشور است و مقاوم سازی و بهسازی این مسیر به عنوان یکی از اولویتهای شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار گرفته و پس از اتمام مقاوم سازی پلهای این مسیر، مقاوم سازی تونلها نیز آغاز میشود.
وی تاکید کرد: در اجرای اقتصاد مقاومتی، توسعه، حفظ و نگهداشت شبکه ریلی برای ما اهمیت زیادی دارد و دسترسی حداکثری مراکز عمده بار و مسافر ریلی در کشور در دستور کار راه آهن قرار دارد تا بخش زیادی از بار و مسافر در کشور از حمل و نقل جادهای به شبکه ریلی منتقل شود.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار کرد: در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی اکنون طرحهای مختلفی در شرکت راه آهن در دستور کار ما قرار گرفته و توسعه شبکه به منظور دسترسی مراکز عمده بار و مسافر بخصوص برای افزایش ترانزیت و صادرات در راس برنامههای ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه در توسعه شبکه ریلی کشور نیازی به استفاده از شرکتهای خارجی نداریم، گفت: با ایجاد ارتباط بیشتر بین بخشهای مختلف حمل و نقل و با توسعه ظرفیت شبکه در محورهای مهم، کاهش زمان سفر و هزینهها از مهم ترین اولویتهای ما در جابجایی بار و مسافر است تا با ایجاد ایستگاههای چندی بعدی (TOD) شرایط مناسب برای استفاده بیشتر از این شبکه برای هموطنان فراهم شود.
یزدانی با اشاره به مزیتهای توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم جابجایی بار و مسافر توسط قطار بیان کرد: مصرف کنونی گازوییل در بخش حمل و نقل کشور سالیانه حدود 20 میلیارد لیتر است و اگر این توسط شبکه ریلی انجام شود تنها با 3 میلیارد لیتر گازوییل مصرفی میتوان خدمت رسانی کرد.
وی گفت: کاهش 17 میلیارد لیتری در مصرف سوخت، سالیانه بیش از 9 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بدون شک در صرفه جویی مصرف انرژی مصداق واقعی آن راه آهن است که یک هفتم جاده سوخت مصرف میکند و هرچه از سفرهای جادهای کاسته و به سفرهای ریلی اضافه شود ضمن کاهش سوانح جادهای در کشور از انتشار آلایندههای زیست محیطی نیز کاسته شده و در بخش حمل ونقل امنیت بیشتری حاکم میشود.
محور ریلی جنوب به دلیل سخت گذر و کوهستانی بودن در طول 70 سالی که از احداث آن میگذرد، بازسازی و بهسازی کامل نشده است و اکنون راه آهن طبق برنامه ریزیهای انجام شده بهسازی و مقاوم سازی بخشی از این محور فرسوده در اولویت کاری خود قرار داده تا این مسیر ریلی پرتردد کشور مسدود نشود.
نزدیک به 300 کیلومتر از محور ریلی جنوب در منطقه زاگرس قرار دارد و این مسیر کوهستانی، خشن و سخت به شمار میرود که دارای پلها و تونلهای متعدد است و فرسودگی مسیر ضمن کاهش سرعت حرکت قطارها، میتواند منجر به بروز حوادث ریلی در این منطقه شود.
پیشنهاد روسازی ریلی رایگان به کارخانهدارها
عضو هیئت مدیره راهآهن هم با بیان اینکه اتصال مراکز بار به شبکه ریلی ضروری است، گفت: به کارخانهها پیشنهاد دادیم با تأمین مالی زیرساخت راهآهن حاضریم روسازی را رایگان انجام دهیم.
سعید رسولی، توجه به پروژههای زودبازده و اولویتبندی منابع مالی را از الزامات در حوزه ریلی دانست و اظهار داشت: طبق بندهای 24 و 25 سیاستهای کلی برنامه ششم ابلاغیه مقام معظم رهبری، توسعه ریلی باید در دستور کار باشد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در 80 بند از سیاستهای ابلاغی، 2 بند را به حمل و نقل اختصاص دادند که هر دو بند به طور مشخص درباره حمل و نقل ریلی است و این توجه ایشان و کشور را به توسعه ریلی میرساند و نشان میدهد اید در این باره استراتژی مشخص داشته باشیم.
عضو هیئت مدیره شرکت راهآهن بیان کرد: در بند 24 سیاستهای کلی برنامه ششم، به اولویت بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی اشاره شده است که نشان می دهد باید اقداماتی انجام شود که نتیجه آن، ایجاد مزیت رقابتی برای راهآهن باشد.
رسولی توضیح داد: به منظور افزایش استقبال صاحبان کالا از حمل و نقل ریلی، از سال 93 تعرفه حق دسترسی شرکتهای ریلی را به شبکه که سهم راهآهن بود ، بسیار کاهش دادیم تا حمل بار و جابجاییها برای شرکتها ، اقتصادیتر شود ؛ این کاری بود که از دست راهآهن برآمد و از منابع خود کاهش دادیم به طوری که حتی امروز در پرداخت هزینهها و دستمزد با مشکلاتی مواجه هستیم اما تلاش کردیم با ایجاد چنین مزیتهایی، استقبال از حمل و نقل ریلی افزایش یابد.
وی اضافه کرد : دستاورد هم این بود که در سال 95 رکورد حمل بار در تاریخ راهآهن شکسته شد و راهآهن که هر ساله بین 30 تا 33 میلیون تن بار جابجا میکرد، پارسال به 40.2 میلیون تن حمل بار رسید.
عضو هیئت مدیره شرکت راهآهن ادامه داد: در 6 ماه امسال نیز نسبت به مدت مشابه پارسال در جابجایی بار ریلی رشد داریم.
رسولی اضافه کرد : امسال جابجایی 62 میلیون تن بار را هدف گذاری کردیم.
وی تاکید کرد : برای تحقق چنین اهدافی باید مجموعهای از اقدامات در دستور کار باشد که بخشی از آن در حیطه اختیارات راهآهن نیست؛ پیشنهادهایی به دستگاههای مختلف ارائه دادهایم تا اهداف محقق شود.
رسولی با اشاره به اینکه در بند 25 سیاستهای کلی برنامه ششم، اتصال مراکز بار به شبکه ریلی مورد تأکید است، گفت: وقتی قصد احداث خط ریلی داریم در مطالعات اقتصادی آن، حجم بار و تعداد مسافر مشخص در نظر گرفته میشود که با این حجم بار و مسافر، کار به تصویب می رسد و پروژه آغاز میشود، اما در زمان احداث خط ریلی، موضوع شاخههای فرعی آن یعنی اتصالات آنتنی و اتصال به منابع بار اجرا نمیشود.