به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما؛ترافیک همیشگی هم امان عابر و راننده و هرکسی که درسطح شهر تردد می کرد را بریده بود و نگاه سنگین پیرمردی که به عابر نگاه می کرد تا نکنه کسی کارت نزده سوار اتوبوس نشه هم جای حرف داشت.
اسمش حسین آقا بود و موهای سفیدش 7دهه اززندگیش رو نشان می داد، ماسک سفید فیلتردار برروی صورتش بود و خستگی ازسر و صورتش می بارید.
سلام کردم و یک خداقوت بلندی به او گفتم و با لبخندی پاسخ داد ممنون دخترم شما هم خسته نباشی
دستای چروکیده و رگهای بیرون زده دستهایش گویای روزهای سخت و پررمز و راز زندگیش می داد.
تا اتوبوس از راه برسد همکلامش شدم و لب به سخن بازکرد:مسافرها به ایستگاه که می رسند یادشان می رود کارت بزنند بعد هم هر چقدر به آنها تاکید میکنم چرا کارت نزدید بی اعتنا رد می شوند و برخی هم زیر لب غر میز نند که دلمان نمی خواهد کارت بزنیم؛برو به هرجایی دلت می خواهد شکایت کن! به آنها میگویم که اگر شما کارت نزنید من باید حساب پس بدهم.
با انگشت دوربین های بالای سرش رانشان می دهد و می گوید این دوربین ها تخلفات مسافران راثبت می کند که کارت نمی زنند و رایگان سوار اتوبوس می شوند و همین موضوع باعث می شود که من توبیخ شوم.
سرم را به نشانه تاسف تکان دادم و تمامی حرفهای حسین آقا را تایید کردم که ناگهان یک مسافر از راه رسید و به یکی ازاتوبوس هایی که درحال حرکت بود آویزان شد و رفت.
حسین آقا نگاهی به من کرد وگفت دیدی دخترم،روزگار ما هم اینگونه شده که سر پیری بایستیم وبا ادمها سروکله بزنیم.
نفس عمیقی کشید وگفت :هوای پایانه آلوده است و نفسم به تازگی به سختی بالا می آید، اگر ناچار نبودم نمی آمدم سرکار،چه کنم که ناچارم.
هنوز با یک دنیا علامت سوال و سوالات بدون پاسخ مواجه بودم که اتوبوس از راه رسید و از حسین آقا زحمت کش و مهربان خداحافظی کردم و سوار اتوبوس شدم و درمسیر به این موضوع فکر می کردم که چرا ما باید به دنبال هرج و مرجی و بی قانونی برویم و تاکی قراراست قانون شکنی را سرلوحه زندگیمان قراربدهیم.
بنابراین گزارش فرید رزم آزما مشاور مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت:هم اکنون 6هزار و 500دستگاه اتوبوس در پایتخت وجود دارد که نیمی ازآنها فرسوده است چراکه طبق نظر هیئت وزیران دردولت قبل اتوبوس هایی که در کلان شهرها فعالیت می کنند عمر مفیدشان 8سال است و در غیر اینصورت فرسوده محسوب می شوند.
وی ادامه داد: نرخ اصلی بلیط در سطح شهر بین 2هزار و 500 تومان تا3هزار و 200 تومان است اما باتوجه به ترددشهروندان و استفاده از اتوبوس نرخی که ما ازشهروندان می گیریم با این قیمت قابل قیاس نیست.
رزم آزما با اشاره به رفتارهای برخی شهروندان که از پرداخت کرایه ممانعت می کنند ،افزود: تعداد افرادی که ازپرداخت بلیط اتوبوس در سطح شهر تهران ممانعت می کنند،زیاد نیست و شاید آمارشان به یک درصد از مصرف کنندگان اتوبوس باشد اما ناگفته نماند که همین امر یک موضوع فرهنگی است و شهروندان باید رعایت کنند.
مشاورمدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران تصریح کرد:بسیاری از اتوبوس های سطح شهر مربوط به بخش خصوصی است و دولتی نیست و فقط تحت نظارت شهرداری فعالیت می کنند لذا اینکه شهروندان هزینه سفر را پرداخت نکنند حق مالک آن است و کاری غیراخلاقی محسوب می شود.
وی گفت:در خصوص افراد قانون گریز باید کار فرهنگی صورت بگیرد و ما برخورد فیزیکی نمی کنیم و این افراد تصاویرشان توسط دوربین های خطوط ضبط می شود و در صورت تکرار از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.
اگر هرفردی در هرجایگاهی به فکر دیگران و حق و حقوق اطرافیان خود باشد هیچگاه به بیراهه نخواهیم رفت.