به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ سهراب کارگر در چهارمین کنفرانس صنعت افزود : مسیرهای خرید و فروش و تحویل کالا از فضای واقعی به فضای مجازی تغییر یافته است.
وی گفت : همراهی مؤثر در اجرای سیاستها و برنامههای تدوینی و سیاستهای اقتصاد مقاومتی کمک کرده است تا این صنعت بازوی توانمندی جهت تولیدکنندگان و واردکنندگان به منظور افزایش فروش و سهم بازار باشد.
کارگر تصریح کرد: ایجاد اشتغال، توجه به نیاز مصرفکنندگان و ارائه خدمات شایسته به تولیدکنندگان و واردکنندگان، یکی دیگر از مهم ترین مأموریتهای صنعت پخش است و با شناخت بیشتر این صنعت در عرصه اقتصاد و نمایان شدن تأثیرات مثبت و غیرقابل انکار آن در زنجیره عرضه، هر روز بر اهمیت آن اضافه میشود.
وی گفت : اهداف اصلی کنفرانس، شناخت جایگاه صنعت پخش و نقش آن در زنجیره عرضه و اقتصاد کشور است و متأسفانه برخی از دستاندرکاران دولتی صنعت پخش را به عنوان یک کار واسطهای و دلالی می دانند و آن را موجب افزایش قیمت و تورم قیمت تمام شده تلقی میکردند اما اکنون جایگاه و ارزش صنعت پخش در فرآیند عرضه کالا و خدمات مشخص و شفاف شده است.
کارگر ادامه داد: عمده مطالعات نظام توزیع در ایران، محصولمحور و مبتنی بر نظریات و دیدگاههای بازاریابی بوده و بخش دیگری از مطالعات هم درباره شبکههای توزیع در ایران با محوریت موضوع اصناف فروشگاههای زنجیرهای و برخی از فعالیتهای اجرایی توزیع بوده است و مطالعه جامع با نگاه و رویکرد راهبردی در این خصوص در حد مورد انتظار دیده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات دنیای کنونی، رشد اقتصاد و جهانی شدن، شبکه توزیع کالا و خدمات در حال تغییر و نوینسازی است و این صنعت در آینده نزدیک باید شرایط و روشهای اجرایی خود را همسو با تغییرات پیش رو مورد بازنگری قرار دهد چرا که این تغییرات نه تنها قیمت کالا و خدمات را متأثر کرده بلکه در حال تغییر ماهیت عرضه و تقاضا در داخل کشورها و حتی بهبود رقابت میان کالا و خدمات تولیدی در کشورهای مختلف بوده است.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای صنعت پخش تأکید کرد: یکی از مهمترین این تحولات، تغییر و جایگزینی نهادهای توزیعی سنتی با نهادهای توزیعی نوین است؛ در گذشته عمدتاً تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیعکنندگان کوچک و بزرگ، بازیگران اصلی شبکه توزیع بودند و در نهایت فروشگاههای کوچک و متوسط ، وظیفه عرضه مستقیم کالا و خدمات به مشتریان را داشتند.
این در حالی است که اکنون نهادهای توزیعی جدیدی همچون شرکتهای لجستیکی طرف سوم، جایگزین بازیگران قبلی در زنجیره تأمین شده است.
عضو هیأت مدیره انجمن شرکتهای صنعت پخش گفت : در شرایط اقتصادی کنونی مشکلات مالیاتی مانند کد اقتصادی، مالیات بر ارزش افزوده، برگشت هزینه و همچنین مسائل اجرایی، دغدغه بسیاری از فعالان این عرصه است که باید با همفکری حل شود.