ایجاد نظام آماری مدرن مبتنی بر تبادل داده و اطلاعات در سطح ریز
رییس مرکز آمار ایران گفت: برنامه کنونی مرکز آمار در راستای ایجاد و استقرار نظام آماری مدرن مبتنی بر تبادل داده و اطلاعات در سطح ریزداده ، است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ امید علی پارسا رییس مرکز آمار در نشست سالانه روسای سازمان برنامه و بودجه استان ها که در مرکز آمار برگزار شد ، عزم و تصمیم قاطع مرکز مبنی بر ایجاد نظام آماری پیشرفته بر اساس کدهای منحصر به فرد کسب و کارها، افراد، مکانها، فعالیتها و املاک و مستغلات و همچنین یکپارچهسازی و ساماندهی در ارایه، تولید و انتشار آمارهای مختلف در حوزههای اجتماعی و اقتصادی را از برنامههای در دست اقدام مرکز آمار در سالجاری بر شمرد و اظهار داشت: در شورای عالی آمار ، مرکز آمار ملزم به تهیه و تدوین کلیات برنامه ملی آمار با همکاری سایر دستگاههای اجرایی کشور در راستای گذار از آمارگیریهای سنتی به سمت تولید آمارهای ثبتی مبنا مدرن شده است که هدف آن کاهش چشمگیر هزینههای تولید و بار پاسخگویی و در نهایت تهیه و تولید آمارهای با کیفیت برای برنامهریزان، سیاستگذاران و محققان کشور است.
وی گذر از آمارگیریهای سنتی به سمت آمارگیری های ثبتی مبنا و مدرن همگام با سایر کشورهای پیشرفته دنیا را به عنوان نقطه عطفی در نظام آماری کشور بر شمرد و گفت: پیشنویس نظام تهیه و تدوین برنامه ملی آمار در شورای عالی آمار تهیه و ارایه شده است تا با بازنگری در قوانین و ایجاد مقررات متناسب با الزامات نظام آماری مدرن از تشتت و مناقشات آماری موجود در کشور کاسته شود.
پارسا با اشاره به توسعه شبکه ملی آمار و پایگاه اطلاعات آماری در کشور برای ارایه آمارهای رسمی کشور با محوریت مرکز آمار افزود: تقریبا در تمامی کشورهای جهان ارایه آمار های کلان اقتصادی توسط سازمان آماری آن کشورها انجام میپذیرد و تنها در تعداد انگشتشماری از کشورها مرجع دیگری مسئولیت اعلام و انتشار آمارهای کلان اقتصادی را بر عهده دارند این در حالی است که رویکرد مسلط و غالب بر تهیه، تولید و انتشار تمامی آمارهای رسمی توسط سازمان آماری است.
وی با بیان اینکه مرکز آمار، آمار و اعداد سفارشی تولید نمیکند و با توجه به فضای حرفهای موجود در این مرکز به هیچ وجه دستکاری در آمارها امکانپذیر نیست ، گفت: از سال 1344 که مرکز آمار پا به عرصه حیات گذاشته شاخصهای اقتصادی را تهیه و استخراج کرده است ولی در طول این سالها هم از حیث فنی، علمی و اجرایی و هم از حیث امکانات و تجهیزات به سطحی رسیدهایم که جایگاه فعلی خود را به عنوان یگانه مرجع تولید آمار در کشور را حفظ و تداوم بخشیم.
پارسا با تاکید بر حل شدن موضوع تشتت آماری در سایر کشورهای دنیا افزود: موضوع برنامهریزی با ادراک و احساس عمومی نسبت به آمارهای منتشره تفاوت فاحشی دارد به عنوان نمونه در سه موضوع تورم، اشتغال و بیکاری و رشد اقتصادی پس از پردازش و استخراج دادهها اطلاعات جمع بندی میشود و سرجمع اطلاعات دریافتی از استانها نظیر طرح هزینه و درآمد و اشتغال و بیکاری اعلام میشود و هیچ قلم آماری را از اینگونه طرحها نمیتوان حذف کرد و تنها با تکیه بر علم آمار امکان کنار گذاردن اطلاعات دارای خطا را خواهیم داشت.
وی با اشاره به تفاوت نظام آمارهای ثبتی آیتم مبنا با نظام آمارهای ثبتی مبتنی بر میکرودیتاها (ریز دادهها)،فرایند ثبت، ضبط و تولید آمارها بر اساس کدهای منحصر به فرد در بستر ساختار دولت الکترونیک از طریق "جریان یک طرفه اطلاعات"(one way traffic) را از الزامات حرکت به سمت نظام آماری مدرن دانست و افزود: پس از ورود اطلاعات و دادهها از دستگاهها و سازمانهای اجرایی کشور به دیتا سنتر مرکز این اعداد در مرکز به منظور عدم امکان شناسایی فردی مجددا کدبندی و طبقهبندی میشود و پس از ثبت اداری این آمار، فرایند پردازش و ویرایش آماری بر اساس کدهای منحصر به فرد صورت می گیرد تا در نهایت شاخصهای آماری مورد نظر تهیه و قابل بهرهبرداری باشد.
پارسا در خاتمه شرط لازم برای ارایه و تولید آمارهای با کیفیت در کشور را اتکا به اصول بنیادی آمارهای رسمی و همکاری و همیاری همه دستگاههای کشور دانست و خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرو در علم آمار فرایند تبدیل نظام جمعآوری آمار به روش سنتی به نظام آماری مدرن به مدت دو دهه به طول انجامیده است که امیدواریم با تهیه و تدوین قوانین و دستورالعملهای اجرایی و اداری الزام آور، شرایط تحقق ایجاد و پیادهسازی این سیستم آماری در کشور در 2 برنامه 5 ساله آینده فراهم گردد تا با کلید خوردن این کار از اواخر آذرماه سالجاری ابزار لازم برای کنترل و هدایت این جریان در اختیار مرکز آمار قرار بگیرد.
در این نشست روسای برنامه و بودجه استانها به طرح سوالات و پیشنهادات خود در خصوص موضوعاتی نظیر نحوه تامین نیازهای آماری استانها، تسریع در ارایه و انتشار آنها، استفاده از ظرفیتهای دستگاههای اجرایی در تولید آمار، انتشار نتایج تفصیلی سرشماری 95، تدوین نقشه جامع سرمایه گذاری،پرهیز از چندگانگی آماری،استفاده از خروجیهای آمار در برنامهریزیهای ملی و استانی، تولید آمارهای با کیفیت و همچنین تهیه شاخصهای کلیدی بر اساس داده های خام پرداختند.