آهنگ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر پرقدرت نواخته می شود
نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر VLCC در مسیر خاورمیانه به ژاپن با رشد 21 درصدی به بالای 22 هزار و 500 دلار در روز افزایش یافت.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه اطلاع رسانی مانا ؛ به دنبال تقاضای بالای نفت خام، نفتکش های غول پیکر VLCC هفته جاری را پر قدرت آغاز کردند، به گونه ای که نرخ کرایه حمل شناورهای مذکور در مسیر خاورمیانه به ژاپن به بالای 22 هزار و 500 دلار در روز رسید، رقمی که حکایت از رشد 21 درصدی دارد.این گزارش ادامه داد: در روز دوشنبه هفته گذشته، نرخ کرایه حمل در مسیر خاورمیانه به ژاپن نسبت به هفته ماقبل 21 درصد افزایش داشت، این افزایش سبب شد معادل اجاره زمانی نفتکش های غول پیکر در شاخص بالتیک با رسیدن به نه هزار و 898 دلار در روز نسبت به هفته گذشته، شاهد رشد 40 درصدی باشد.
تا پایان هفته گذشته، با توجه به تقاضای قوی خاورمیانه و رشد درخواست چینی در آفریقای غربی، بازار تا حد زیادی شرایط متوازنی را تجربه کرد.
افزون بر این، در هفته جاری، درخواست های قوی برای روزهای باقی مانده از ماه جولای، به بهبود و ترقی بازار کمک می کنند.
Court Smith تحلیل گر کشتیرانی با اشاره به اینکه به دلیل تحویل نفتکش های جدید، ناوگان نفتکش های غول پیکر رکورد جدیدی را تجربه کرده است، گفت: بر اساس داده ها، کل ناوگان نفتکش های غول پیکر بیش از 720 فروند شناور را در اختیار دارد.
آمار کانتینرهای به آب افتاده منتشر شد
شورای حمل و نقل جهانی اعلام کرد: متوسط شمار کانتینرهای به آب افتاده از سال 2014 تاکنون کاهش 48 درصدی داشته است.
به گزارش گروه بین الملل مانا، آخرین تحقیقات از به آب افتادن 568 کانتینر به طور سالانه خبر دادند که شامل غرق کشتی ها نمی شود.
بر اساس این گزارش، با احتساب حوادث غرق کشتی ها، متوسط شمار کانتینرهای به آب افتاده دو برابر شده و به رقم یک هزارو582 کانتینر می رسد که این میزان در سال 2014 دو هزار و 683 کانتینر ثبت شده است.
بسیاری از کانتینرهای به آب افتاده در سال 2014 مربوط به فاجعه غرق کشتی Comfort متعلق به شرکت کشتیرانی MOL در اقیانوس هند بود که منجر به از بین رفتن چهار هزار و 293 کانتینر شد. در سال 2011 نیز به گل نشستن کشتی M/V Rena در نیوزلند منجر به از دست رفتن 900 کانتینر موجود در آن شد.
شورای حمل و نقل جهانی WSC در این باره اعلام کرد: آمار منتشره نشان می دهد ازبین رفتن کانتینرها در برخی سالهای خاص به تفاوت های آب و هوایی و وقوع برخی اتفاقات غیر معمول بستگی دارد.
این آمار همچنین نشان می دهد به آب افتادن اغلب کانتینرها، نتیجه وقایع بزرگ از جمله غرق کشتی است. به طور مثال در سال 2013، در مجموع پنج هزار و 578 کانتینر به آب افتادند که 77 درصد آنها به غرق کانتینربر Comfort در اقیانوس هند مربوط می شد.
در نتیجه با غرق کشتی El Faro در سال 2015 تمامی کانتینرهای این کشتی از بین رفت که این اتفاق به تنهایی 43 درصد از کل کانتینرهای به آب افتاده در این سال را تشکیل می دهد.
در سال 2016 نیز صنعت کشتیرانی موفق به جابه جایی 130 میلیون کانتینرپر از کالا شد که تخمین زده می شود ارزشی معادل جمعا چهار تریلیون دلار داشته باشد.
کشتیرانی کاسکو، OOIL هنگ کنگ را خریداری می کند
شرکت کشتیرانی کاسکو چین سهام شرکت کشتیرانی OOIL هنگ کنگ را خریداری می کند.
به گزارش گروه بین الملل مانا و به دنبال شایعات معامله خرید سهام OOIL از سوی کشتیرانی کاسکو از ماه ژانویه سال جاری میلادی تاکنون، این شرکت چینی از خرید سهام OOIL هنگ کنگ به ارزش شش میلیارد و 300 میلیون دلار خبر داد.
شرکت ادغام شده دولتی چین 90.1 درصد از سهام شرکت خط حمل و نقل کانتینری هنگ کنگ موسوم به OOIL را خریداری می کند.
بر همین اساس،9.9 درصد از سهام باقی مانده خط کانتینری هنگ کنگ را اپراتور بندری موسوم به گروه بین المللی بندر شانگهای (SIPG)، خریداری می کند.
خط کانتینری OOIL در مجموع با دارا بودن 429 میلیون و 950 هزار و 088 سهم نشان می دهد که 68.7 درصد آن از طریق سرمایه گذاری ها بدست آمده است.
کشتیرانی کاسکو در شانگهای و هلدینگ کشتیرانی کاسکو در هنگ کنگ در بیانیه ای مشترک در خصوص خرید سهام OOIL گفتند: هلدینگ های کشتیرانی کاسکو معتقدند که خرید سهام OOIL موجب هم افزایی خطوط کشتیرانی کاسکو و OOIL می شود، سوددهی را افزایش می دهد و رشد پایدار بلند مدت را به همراه خواهد داشت.
در ادامه این بیانیه و به موجب تکمیل خرید سهام OOIL از سوی کشتیرانی کاسکو اشاره شده است که خطوط ادغام شد? کشتیرانی کاسکو و OOIL هنگ کنگ به یکی از شرکت های بزرگ حمل و نقل کانتینری در دنیا تبدیل خواهد شد که بیش از 400 فروند شناور دارد و ظرفیت آن با احتساب سفارش های جدید به دو میلیون و 900 هزار TEU می رسد.
آلفالاینر نوشت: ادغام این دو شرکت (کاسکوی چین با OOCL هنگ کنگ) موجب تامین 11.6 درصد از سهم بازار جهانی می شود که به عنوان سومین خط بزرگ حمل و نقل کانتینری خواهد درخشید و دو میلیون و 420 هزار TEU کانتینر را جابه جا می کند. در حال حاضر کشتیرانی کاسکو با سهم 8.4 درصدی در بازار جهانی چهارمین شرکت برتر حمل و نقل کانتینری و OOCL هنگ کنگ با سهم 3.2 درصدی در جایگاه هفتم برترین ها ایستاده است.
شاخص دریایی Belt and Road رونمایی شد
بورس کشتیرانی شانگهای موسوم به SSE با هدف پیگیری داده های کالا در میان کشورهای عضو طرح «یک کمربند- یک جاده» از شاخص های کشتیرانی Belt and Road رونمایی کرد.
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از خبرگزاری Xinhua، بورس کشتیرانی شانگهای چین (SSE) رسماً از رونمایی شاخص های کشتیرانی Belt and Road شامل شاخص تجارت Belt and Road، شاخص حجم محموله ها و شاخص بار جاده ابریشم دریایی نوین پس از دو سال آزمایش خبر داد.
رئیس بورس کشتیرانی شانگهای گفت: شاخص های جدید موجب در دسترس بودنِ همیشگی حجم تجارت و نرخ حمل و نقل بار می شود و شفافیت در بازار را به همراه دارد.
این گزارش ضمن اشاره به تاریخچه جاده ابریشم افزود: مقدمات راه اندازی شاخص های کشتیرانی Belt and Road یا کمربند اقتصادی جاده ابریشم یا جاده ابریشم دریایی قرن 21 از سوی رهبران چینی و در سال 2013 میلادی با هدف ایجاد ارتباط های زیرساختی و تجاری بین کشورهای آسیا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه از طریق جاده باستانی ابریشم و مسیرهای دریایی این جاده مطرح شد.
بر همین اساس، طرح «یک کمربند-یک جاده» تصمیم دارد سرمایه گذاری سنگینی در بخش زیرساخت ها با همکاری منابعِ کشورهای مختلف انجام دهد که به موجب آن شبکه ای متصل و متشکل از حمل و نقل، ارتباطات و تامین برق و آب ایجاد می شود. این شبکه زمینه ساز رشد اقتصادی پایدار چین خواهد بود.