ریاحی؛
صرفه جویی ۳ هزار میلیارد تومانی سوخت بر اساس طرح پیمایش
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردهاى نفتى گفت: ۳ هزار و صد میلیارد تومان با اجراى طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش صرفه جویی شده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزارى صدا و سیما، منصور ریاحی افزود: قبل از آغاز این طرح روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر نفت و گاز به فروش مى رسید که تنها ۵۱ میلیون لیتر آن مصرف مى شد.
وى تصریح کرد: پس از ۲۲ ماه از اجراى طرح اختصاص سهمیه بر اساس پیمایش فروش گازوییل در کشور به ۶۷ / ۸ میلیون لیتر رسیده که از این میزان ۴۲ / ۵ لیتر به مصرف مى رسد.
ریاحى با اشاره وجود تفاوت ۲۵ میلیون لیترى بین فروش و مصرف گازوئیل گفت: با این وجود ما روزانه حدود ۷ میلیون لیتر صرفه جویی داشته ایم.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردهاى نفتى افزود: ۳۳۰ خودروهاى برون شهرى همه در سامانه پیمایش حضور دارند، اما از ۵۰۰ هزار خودروى درون شهرى تنها ۲۰۰ هزار خودرو در این سامانه ثبت شده اند.
وى گفت: ۳۰۰ هزار خودروى باقى مانده تا مهر ماه فرصت دارند که در سامانه ثبت نام کنند و در صورت ثبت نشدن سهمیه آنها به صورت پلکانى کاهش مى یابد.
2/5 میلیون لیتر گازوئیل سهمیه فروش مرزی
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی گفت: با تصویب هیئت وزیران روزانه2/5 میلیون لیتر گازوئیل در مناطق مرزی برای جلوگیری از قاچاق به فروش میرسد.
منصور ریاحی در گفتگو با خبرنگاران افزود: طرح فروش مرزی گازوئیل از سه روش انجام میشود که روش نخست آن با کنترل باک خودروهای عبوری است.
وی تصریح کرد: در این روش از طریق سامانه اسکن میزان باک خودروها کنترل میشود و قیمت آن به صورت تعادلی از صاحبان خودروها دریافت میشود.
ریاحی روش دوم فروش مرزی گازوئیل را فروش در بازارچههای مرزی اعلام کرد و گفت: در این روش بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتر گازوئیل به قیمت تعادلی در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی همچنین اضافه کرد: در روش سوم سهمیهای به هر یک از خانوارهای مرز نشین با شعاع ۲۰ کیلومتری مرز اختصاص یافته است که این روشها علاوه بر کاهش قاچاق سوخت، زمینهای برای کمک به مرزنشینان نیز به حساب میآید.
وی درباره چگونگی اختصاص سهمیه خودروهای گازوئیل سوز نیز گفت: کل سهمیه خودروهای سنگین شش بخش است که یک بخش آن به صورت سهمیه پایه کشوری به همه خودروها اختصاص مییابد، اما پنج بخش دیگر این سهمیه بر اساس پیمایش و عملکرد خودروها در نظر گرفته میشود.
مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی درباره توزیع بنزین یورو ۴ و ۵ در کشور گفت: ۴۰ درصد بنزین کشور یورو ۴ است که برای ارتقا کیفیت سوخت به یورو ۵ نیاز به کیفی سازی پالایشگاهها احساس میشود.
ریاحی افزود: ۱۷۰ تا ۱۹۰ جایگاه سوخت به عنوان جایگاه شرکتی وجود داشت که این تعداد به سازمان خصوصی سازی واگذار شده که حدود ۷۰ درصد جایگاهها به طور کامل واگذار شده است.
وی درباره زمان توزیع بنزین یورو ۵ گفت: فعلا در هشت کلانشهر و شهرهای در مسیر این شهرها که حدود ۴۰ درصد وسعت کشور را تشکیل میدهد، ۲۸ میلیون لیتر سوخت یورو ۴ عرضه میشود و این در حالی است که شهرهای اهواز و آبادان نیز به چرخه عرضه سوخت وارد شده اند.
وی افزود: برای ارتقا کیفیت سوخت به یورو ۵ نیاز به کیفی سازی پالایشگاهها وجود دارد که این موضوع نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد و تنها پالایشگاه خلیج فارس توانایی تولید بنزین یورو ۵ را دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به بدهی ایرلاینها به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، اظهار کرد: میزان بدهی ایرلاینها ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
ریاحی ادامه داد: شرکت هواپیمایی آسمان در حال تسویه بدهی ۲۰۰ میلیاردی خود است و بدهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز دنبال میشود.
وی گفت:: هم اکنون بنزین هواپیما به صورت روزانه به فروش میرسد و این بدهیها مربوط به سالهای قبل است.
ریاحی با اشاره به طلب شرکتهای هواپیمایی از دولت، گفت: با توجه به طلبی که شرکتهای هواپیمایی از دولت داشتند قرار است این بدهی بین آنها و دولت تهاتر شود که این موضوع از طریق نهاد ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد و دارایی در حال پیگیری است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در ادامه با اشاره به طرح برندسازی جایگاههای سوخت، گفت: اجرای هر طرحی نیاز به الزامات و زیرساختهایی دارد و در راستای برندسازی جایگاههای سوخت جلسات متعددی برگزار میشود.
وی افزود: اولویت نخست وزارت نفت خروج از نظام کارمزدی و ورود به حقالعمل کاری است که احتمالا ظرف سه تا چهار ماه آینده نهایی شده و طرح برندسازی جایگاههای سوخت به صورت پایلوت و داوطلبانه انجام میشود.