پخش زنده
امروز: -
نمی توان اهمیت و نقش اصناف را در مقایسه با بخشهای صنعت و تجارت، نادیده گرفت .در دنیای امروز نمی توان اصناف را با روش های سنتی اداره کرد و انتظار توسعه داشت
· یکی از مهم ترین نیازهای کشور، در وضعیت کنونی اقتصاد، جذب سرمایه گذاری خارجی است. ورود سرمایه به همراه دانش فنی می تواند به رشد اشتغال کشور بی انجامد.
· جایگاه واحدهای صنفی در ایران اهمیت دو چندانی دارد. واحدهای صنفی به عنوان بخش خصوصی می توانند از گزند حریم های غیرقانونی ظالمانه کشورهای مدعی در امان باشند. سرمایه گذاری بر تجارت فرامرزی واحدهای صنفی می توانند حتی به عنوان راهبرد مقابله با تحریم مطرح شود.
پژوهش خبری صدا وسیما:نمی توان اهمیت و نقش اصناف را در مقایسه با بخشهای صنعت و تجارت، نادیده گرفت .در دنیای امروز نمی توان اصناف را با روش های سنتی اداره کرد و انتظار توسعه داشت. ورود به بازارهای جهانی و تولید محصولات مشترک می تواند، یکی از راه های همکاری های بین الملل باشد. در این پژوهش، جناب آقای مجید یزدی رئیس روابط عمومی اتاق اصناف ایران، در گفتگو با پژوهش خبر، به دغدغه های اتاق اصناف، درباره این موضوع، پرداخته اند.
راهبردهای تولیدی منعطف تر در دنیای نوآوری
در گذشته استراتژی تولید به گونه ای بود که یک ساختار عمودی عریض و طویل غیرمنعطف صفر تا صد یک محصول را در یک مجموعه تولید میکرد. اما اکنون فضای اقتصاد به سمتی حرکت کرده که برخی از کارشناسان از این فضا تحت عنوان دنیای نوآوری (معادل با دنیای فراصنعتی- جامعه اطلاعاتی) نام میبرند. ویژگی بارز این فضا تغییرات سریع است. از این روی راهبردهای تولیدی منعطف که بتواند خود را با تغییرات سریعا تطبیق دهد و ظرفیت نوآوری با مخاطره و عوارض کم را داشته باشد، مطلوبتر است. بعبارتی بنگاههای کوچک و متوسط به لحاظ چابکی که از آن برخوردار هستند، سازگاری بیشتری با فضای اقتصادی کنونی دارند. علاوه بر این بنگاههای کوچک و متوسط، هماکنون، به عنوان پیمانکاران فرعی، بخشی از فرآیند تولید صنایع بزرگ را بر عهده گرفتهاند. وقتی از بنگاههای کوچک و متوسط سخن به میان میآید، ناخودآگاه ذهن متوجه واحدهای صنفی می شود، که سازگاری بیشتری با فضای اقتصادی امروز جهان دارند. بعبارت دیگر ویژگی واحدهای صنفی امکان حضور و بقا در بازارهای جهانی را فراهم میکند. علاوه براین، واحدهای صنفی میتوانند بطور غیرمستقیم، بعنوان پیمانکاران فرعی صنایع بزرگ داخلی یا خارجی در عرصهی جهانی ظاهر شوند، ویا در کنار سایر بنگاههای کوچک و متوسط خارجی دست به تولید مشترک بزنند.
سرمایه گذای مشترک، راه برونرفت از تحریم
جایگاه واحدهای صنفی در ایران اهمیت دو چندانی دارد. واحدهای صنفی بعنوان بخش خصوصی میتوانند از گزند حریمهای غیرقانونی ظالمانه کشورهای مدعی در امان باشند. سرمایهگذاری بر تجارت فرامرزی واحدهای صنفی می توانند حتی بعنوان راهبرد مقابله با تحریم مطرح شود. بخصوص در این هنگام که رفتارهای جنونآمیز آمریکا احتمال همراهی سراسری با تحریمها را بشدت کاهش داده است. کشورهای مدعی هیچ توجیه به ظاهر منطقی برای شمول واحدهای صنفی در تحریمها نخواهد داشت و اساساً کنترل بر تجارت واحدهای کوچک و متوسط پرتعداد منافعی کمتر از هزینههای نظارت، بازرسی و اعمال قانون از سوی تحریمکنندگان به بار خواهد آورد.
بازارهای هدف دارای اولویت صادرات اصناف ایران
با امعان نظر به مطالعات متعدد اتاق اصناف ایران بر اساس
شاخصهای مهم صادراتی همانند حجم واردات توسط کشور هدف، حجم صادرات ایران، مزیتهای
رقابتی اصناف، شاخص PEST، شاخصهای لجستیک و .... و یا در نظر گرفتن معاهدات تجاری بین
ایران و کشورهای هدف 20 کشور به عنوان اولویت بازارهای هدف محصولات صادراتی انتخاب
شدند.
مهم ترین ظرفیت های صادراتی اصناف
لیست
گروه محصولات تولیدی و نیز خدمات فنی دارای ظرفیت بالقوه و بالفعل صادرات اصناف به
شرح زیر می باشد:
سرمایه گذاری مشترک با شرکت های صاحب دانش و اعتبار در سطح دنیا
در دنیا شرکتهایی وجود دارند که در تمام زمینهها از جمله لوازم خانگی و خودرو صاحب دانش هستند که این دانش در سطح بینالمللی عرضه شده و از نام و اعتبار خوبی در سطح دنیا برخوردار است. یکی از روشهایی به کارگیری توانمندیهای ما در تولید داخل، عرضه با کیفیت، خدمات پس از فروش مناسب و نهایتاً اقبال مشتری، روش همکاری مشترک با این شرکتها است و این روش همکاری مشترک همان سرمایه گذاری است که در کشور صورت میگیرد. یک راه این است که محصولات مشترک با شرکتهای خارجی را با توجه به دانش فنی در کشور توسعه دهیم و این اتفاق در برخی محصولات به لحاظ اقتصادی امکان پذیر است اما زمانیکه میخواهیم از اکثر تولیدات بهره مند شویم باید به وسیله سرمایه گذاری مشترک از دانش فنی، بازار بین المللی، صادرات و همچنین توسعه محصولی که آنها به کشور وارد کردند، برخوردار شویم. اگر تمام این اقدامات با هم اتفاق بیفتد دو شرکت به صورت مشترک فعالیت خود را شروع می کنند و در این زمینه اشتغالزایی، تولید، صادرات و سهم بازار را به دست می آوردند. این روش مناسبی است که در دنیا تجربه شده و زمانی که به وسیله مشترک سازی قابلیتها و ظرفیتهای موجود در کشور بهتر شد می توانیم سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهیم. با اقداماتی که انجام شده و سیاست هایی که بعد از برجام به وجود آمده امکان همکاری برای شرکت های مختلف خارجی افزایش مییابد تا به این وسیله محصول با کیفیت، عمق تولید بالا، دارای شرایط صادرات و خدمات پس از فروش مطلوب در داخل و خارج از کشور را به دست آوریم. شرکت ها باید پله پله پیش بروند و به عمق تولید دست پیدا کنند.
کلام آخر
یکی از مهم ترین نیازهای کشور، در وضعیت کنونی اقتصاد، جذب سرمایه گذاری خارجی است. ورود سرمایه به همراه دانش فنی می تواند به رشد اشتغال کشور بی انجامد. تولید مشترک یکی از ویژگیهای اقتصاد امروز است. این ظرفیت بصورت ذاتی در واحدهای صنفی وجود دارد، اما پوشیده نیست برای همکاریهای بینالمللی و فرامرزی الزامات دیگری نیز ضرورت دارد که اصناف به تنهایی قادر به فراهم آوری آن نیستند.
پژوهش خبری//گروه اقتصاد