فرش دستبافت ؛ مصداق شاخص ، بارز و عینی از اقتصاد مقاومتی است
رئیس مرکز ملی فرش تاکید کرد : فرش دستبافت مصداق شاخص، بارز و عینی از اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ حمید کارگر گفت : فرش دستبافت نمونه بارزی برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به ویژه در حوزه تولید و اشتغال است چرا که بخش عمده مواد اولیه فرش دستبافت در داخل کشور تامین می شود و بهترین دانش و مهارت در حوزه طراحی، فرش بافی، ریسندگی، رنگرزی، چله کشی و دیگر مهارت های مرتبط در داخل کشور بیش از رقبا وجود دارد.
وی افزود : همچنین نیاز به سرمایه گذاری کلان در این حوزه برای ایجاد شغل نیست و با حداکثر ده میلیون تومان برای هر نفر به عنوان مشاغل خانگی می توان ایجاد شغل کرد. از سوی دیگر فرش دستبافت جنبه صادراتی دارد و سالانه بیش از دو سوم فرش های تولیدی کشور صادرات می شوند.
وی فرش دستبافت ایرانی را هنرصنعتی بسیار ریشه دار، تاریخی و چند وجهی توصیف کرد و افزود: فرش ایرانی با سابقه سه هزارساله و پراکندگی جغرافیایی در نقاط مختلف کشور، با رنگ بندی ها و طرح های بی نظیر خود، رسوم، باورها و افسانه های مناطق مختلف کشور را در خود جای داده است و برخی از آن به عنوان سفیر هنری کشور یاد می کنند.
کارگر اظهار داشت : همچنین از نظر اقتصادی همواره فرش دستبافت ایرانی به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی کشور مطرح بود و به عنوان یک هنرصنعت ارزآور در حوزه اقتصاد ایفای نقش کرده است. از سوی دیگر به این سبب که با حداقل سرمایه می توان در این حوزه ایجاد شغل کرد، از دیرباز به عنوان یک مکمل با ارزش افزوده بالا دارای وجهه اشتغالزایی نیز بوده است.
سند راهبردی هنرصنعت فرش دستبافت
رئیس مرکز ملی فرش ایران، سند راهبردی هنرصنعت فرش دستبافت را جهت رسیدن به یک وحدت رویه در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری درباره این هنرصنعت دانست و اظهار داشت : مرکز ملی فرش ایران در دل وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این حوزه، داشتن سند و تقشه راه را ضروری دید و در سال 96 این کار را کلید زد.
کارگر گفت : موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گام های نخست را با یک رویکرد علمی و روش تحقیق مناسب به خوبی برداشت و به بن مایه اولیه سند رسید. سپس این نسخه در نشست های متعددی با استفاده از نظرات کارشناسان مختلف این حوزه به روز تر شد.
کارگرافزود: به عنوان نمونه چین که در آن سال ها به عنوان رقیب مطرح بود، کم کم به یک بازار و مشتری برای فرش ایرانی تبدیل شد. همچنین وارد شدن دانش آموختگان فرش دستبافت به حوزه تولید و تجارت نیز دیگر رخدادهایی بود نیاز به یک بازنگری را در سند راهبردی ضروری کرد و این بازنگری به نسخه نهایی رسید و در فروردین96
سند نهایی ، رونمایی شد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت : در این سند بخش های مختلفی مانند چشم انداز آتی برای فرش دستبافت، بیانیه رسالت این هنرصنعت، اصول و ارزش های حاکم، موضوعات راهبردی و راهبردهایی در حوزه های مختلف راهبری، تامین، تولید و بازاریابی و زیرساخت گنجانده شده که ذیل هر عنوان پروژه های بلندمدت و کوتاه مدتی که می شود طراحی کرد، فهرست شده است.
وی با اشاره به برنامه های مختلف مرکز ملی فرش ایران برای تعریف فرش دستبافت ایرانی در ساحت هنر اظهار کرد : برای نمونه جشنواره گره زرین را برگزار کردیم و در سطح ملی از هنرمندان این حوزه تجلیل به عمل آوردیم. از سوی دیگر در برون داد رسانه ای و تبلیغات مرکز ملی فرش ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر وجهه هنری فرش دستبافت و ارزش قایل شدن و ارتقای منزلت اجتماعی فعالان این حوزه تاکید کردیم. همچنین سالانه المپیاد فرش دستبافت را برای دانشجویان و دانش آموزان، نمایشگاه بزرگ فرش دستبافت و فروش فرش را برگزار می کنیم.
رشته فرش در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
کارگر حضور رشته فرش دستبافت در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را سبب پیوند خوردن نسل جدید با این هنرصنعت دانست و اظهار کرد: هم اکنون 20 مرکز آموزش عالی در استان های مختلف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال ارایه این رشته هستند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران یکی از برنامه های این مرکز را پیوند زدن با شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری تاکید کرد و گفت : امسال قرار است که برای اولین بار یک استارات آپ در حوزه فرش دستبافت با همکاری مراکز آموزشی و شرکت های دانش بنیان برگزار کنیم.
کارگر آموزش به ذینفعان فرش در حوزه های مختلف و آموزش هایی برای ایجاد اشتغال را به عنوان دیگر برنامه های مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد و گفت: این آموزش ها در دودسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی می شوند که در بخش آموزش های عمومی مانند بافت، به بافی و ارتقای مهارت قالیبافان یک هزار و 55 دوره عمومی آموزشی در 31 استان کشور برگزار کردیم که چهار میلیون و 476 هزار و 560 نفر ساعت آموزش را شامل شد. همچنین در زمینه دوره های تخصصی برای مربیان و ناظران فنی، رفوگرها، رنگرزان، قالی شوها، ارکان تعاونی ها و اتحادیه ها و حتی راهنمایان گردشگری برای اینکه فرش ایرانی را به توریست ها به خوبی بشناسانند، حدود 107 دوره برگزار کردیم که 105 هزار و 160 نفر ساعت آموزش را در بر می گرفت.
وی با معرفی معاونت تحقیقات و آموزش به عنوان یکی از معاونت های مرکز ملی فرش ایران، اظهار کرد: یکی از کارهای این معاونت، پژوهش است که در این حوزه در زمینه طرح های تحقیقاتی، طرح های مطالعاتی و طرح های دانشجویی خدمات متنوعی ارایه می دهد.
ثبت جهانی 29 منطقه فرش دستبافت ایرانی
کارگر رایزنی با سازمان جهانی مالکیت معنوی(WIPO) برای ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستبافت کشور را یکی از اتفاقات خوب این حوزه دانست و گفت: پرونده مناطق مختلف فرشبافی ما تکمیل شد و تا الان 46 منطقه فرش دستبافت ایران ثبت ملی و 29 منطقه به ثبت جهانی رسید.
البته از دیگر بسترهای حقوقی بین المللی از جمله شورای جهانی صنایع دستی نیز استفاده کردیم که شهر تبریز به عنوان شهر جهانی بافت در آن شورا به ثبت رسید.