با وجود افزایش رقابت ها در شرق آسیا ،
چین و طرح توسعه ارتباطات آسیا
رئیس جمهور چین، اعلام کرد اجرای "طرح کمربند و جاده" مستلزم رد سیاست های حمایت گرایانه اقتصادی و اجتناب از تفرقه و انشقاق است .
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا وسیما ، به نقل از رویترز از پکن ، شی جینپینگ امروز طی سخنانی خطاب به دیگر رهبران شرکت کننده در مجمع بین المللی کمربند و جاده در پکن با بیان این مطلب اعلام کرد همکاری ها در زمینه خطوط ریلی ، جاده ای و دیگر زیرساختارها نیز باید تسریع شود و هزینه های مالی کاهش یابد.
وی دیروز وعده داده بود مبلغ 124 میلیارد دلار برای طرح جاده جدید ابریشم تخصیص یابد. هدف از اجرای این طرح توسعه ارتباطات میان آسیا ،افریقا و اروپا و مناطق فراتر از آن اعلام شده است.
بلند پروازی در سیاست خارجی
واشنگتن پست نوشت: درحالی که آمریکا از منطقه آسیا-اقیانوسیه عقب نشینی می کند، چین در تلاش است با یک برنامه جهانی بلندپروازانه خلاء ایجاد شده را پر کند.
این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در تفسیری به قلم سیمون دنیر افزود: زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه ژانویه از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج شد، منتقدان گفتند وی خلائی را در قلب منطقه آسیا-اقیانوسیه ایجاد می کند که موجب می شود آمریکا نقش خود را به عنوان رهبر اقتصادی منطقه واگذار کند. چین قصد دارد روز یکشنبه نشان دهد چگونه این خلا را پر می کند.
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در رویدادی مهم در پکن خود را به عنوان رهبر نظم اقتصادی نوین معرفی و از یک طرح توسعه زیر ساخت و تجارت جهانی بلند پروازانه موسوم به ابتکار «یک کمربند، یک جاده» تعریف خواهد کرد.
قرار حدود 28 نفر از سران کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین ازجمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، آنگ سان سو چی رهبر میانمار و رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین در این اجلاس یک روزه شرکت کنند. آنها امیدوارند از صدها میلیارد دلاری که چین قول داده است برای ساخت بنادر و راه آهن، نیروگاه ها و خطوط لوله در سراسر جهان سرمایه گذاری کند یا وام دهد، سهمی نصیبشان شود.
این طرح را رئیس جمهور چین چهار سال پیش در سفر به قزاقستان مطرح کرد که ابتدا نمونه ای از جاده ابریشم قدیمی محسوب می شد. جاده ابریشم شبکه ای از مسیرهای تجاری بود که از چین شروع می شد و در سراسر آسیا تا خاور میانه، آفریقا و اروپا امتداد می یافت. طرح امروزی آن قصد دارد تقریبا کل جهان را البته به جز آمریکا پوشش دهد.
رئیس جمهور چین خبر برگزاری اجلاس بین المللی روز یکشنبه «یک کمربند، یک جاده» را در ماه ژانویه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس اعلام کرد. وی در این سخنرانی چین را قهرمان جهانیسازی و خود را به عنوان حافظ نظم اقتصادی لیبرال معرفی کرد.
به گفته کارشناسان تاکنون طرح یک کمربند، یک جاده بیشتر جنبه شعاری داشته است تا آنکه یک واقعیت باشد و بیشتر جمع بندی دوباره پروژه های موجود محسوب شده است تا سرمایه گذاری جدید.
تام میلر، نویسنده «آروزی آسیایی چین: ساخت امپراتوری در مسیر جاده ابریشم جدید» معتقد است: شی جین پینگ فرصت جدیدی یافته است تا هنر خود را در عرصه جهانی نشان دهد و اعتبارات رهبری خود را ارتقا بخشد. اما وی در ادامه تاکید کرد اینها همگی به دونالد ترامپ بستگی دارد.
به اعتقاد میلر خروج آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام خلائی در قلب رهبری اقتصادی آسیا ایجاد کرده است و شی جین پینگ در تلاش است درون این شکاف بپرد.
رسانه های دولتی چین از این طرح به عنوان «جهانی سازی 2/0» یاد می کنند که الگویی جدید برای اقتصاد جهانی است که هدایت آن به جای غرب در دست شرق است اما همچنان نمونه یک همکاری برد-برد است. با وجود این، تردیدی وجود ندارد که شی، سکاندار است و این طرح علاوه بر شور و شوق تردیدهایی هم در خارج چین ایجاد کرده است.