به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ بر اساس تفاهم نامه ده جانبه ای که بین گروه صنعتی ایران خودرو ، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت پینین فارینای ایتالیا، پانچ بلژیک و هیوندای پاورتک کره جنوبی و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد ، تمامی مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو با برترین های صنعت خودرو جهان کلید خورد.
علاوه بر این تفاهم نامه ، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پینین فارینا ایتالیا قراردادی را به امضا رساندند که بر اساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکت های ذکر شده پلتفرم و محصولات جدید ایران خودرو را طراحی و تولید کند.
سرمایه گذاری لازم برای اجرای قرارداد ده هزار میلیارد ریال برآورد می شود و همه مراحل آن در داخل کشور و گروه صنعتی ایران خودرو انجام خواهد شد.
این قرارداد نخستین و بزرگترین همکاری بین المللی ایران در این زمینه به شمار می آید.
اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران خودرو منجر می شود که محصولات متعدد در مدل های مختلف سدان ، هاچ بک، کراس آور و شاسی بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید .
پیش بینی می شود نخستین محصول این قرارداد در نیمه دوم سال 98 وارد بازار ایران شود.
همچنین در چارچوب تحقق اقتصاد مقاومتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از ارکان اصلی این کنسرسیوم (همکاری مشترک) حضور دارد و با تشکیل و توسعه شرکت های دانش بنیان طراحی مهندسی گام هایی را در زمینه تامین قطعات و مجموعه های موتور، گیربکس ، اکسل، استایل ، بدنه و برق و الکترونیک برخواهد داشت.
دانشگاه صنعتی شریف برای طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی در این طرح مشارکت خواهند کرد.
همکاری با انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با هدف ارتقا ساخت داخل و تولید قطعات و مجموعه های جدید از دیگر محورهای اصلی قرارداد و تفاهم نامه امضا شده در گروه صنعتی ایران خودرو با شرکت های خارجی است.
با مشارکت انجمن قطعه سازان در این کنسرسیوم، علاوه بر بومی سازی و تولید داخل قطعات و مجموعه ها ، سطح دانش فنی و تخصصی سازندگان ایرانی به طور قابل توجهی توسعه می یابد.
پینین فارینا ایتالیا یکی از بزرگترین شرکت های طراحی پلتفرم جهان به شمار می آید و در کارنامه کاری خود همکاری های زیادی با شرکت هایی چون آلفارومئو ، جی . ام ، هیوندایی ، ولوو، جگوار، مازراتی، پژو، هوندا و فیات را دارد.
از سال 1951 همه خودروهای فراری در این شرکت طراحی شده است .
پینین فارینا به عنوان لیدر این قرارداد طراحی و توسعه پلتفرم اختصاصی برای گروه صنعتی ایران خودرو را بر عهده دارد.
شرکت ماهله آلمان نیز در این قرارداد بخش طراحی و توسعه موتورهای جدید برای ایران خودرو را به عهده دارد.
بر اساس تفاهم نامه ای که امضا شده ، ماهله 4 موتور جدید برای نصب روی محصولات جدید ایران خودرو را طراحی و تولید خواهد کرد.
این موتورها در دو حجم 1.2 و 1.5 لیتری با سوخت بنزین و گاز خواهند بود.
مشابه موتورهایی که به صورت اختصاصی برای گروه صنعتی ایران خودرو طراحی و تولید خواهد شد هم اکنون با همکاری ماهله برای خودروسازان بزرگی مانند فورد، بی ام و و فولکس واگن ساخته شده است.
در تفاهم نامه ده جانبه امضا شده ، طراحی و توسعه اکسل جدید و مجموعه های مربوطه به عهده شرکت بنتلر از آلمان است.
این شرکت یک تامین کننده کامل است که در بخش سازه ، ماژول ها و سیستم موتور و اگزوز در دنیا پیشرو است.
بنتلر در 29 کشور جهان 70 کارخانه دارد و با خودروسازان بزرگ دنیا همکاری می کند.
شرکت های پانچ اتریش و هیوندای پاورتک کره جنوبی نیز طراحی و توسعه گیربکس های دستی و اتوماتیک برای محصولات آینده ایران خودرو را به عهده دارند.
افزایش تقاضای بازار برای خودروهایی با گیربکس اتوماتیک باعث شده است تا در اجرای این کنسرسیوم بین المللی توجه ویژه ای به تولید محصولات با گیربکس اتوماتیک صورت بگیرد و شرکت های برتر دنیا در این زمینه به کار گرفته شوند.